Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemers boeken internationaal succes met het digitaliseren van de modebranche

In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Van samen afstuderen van de HKU naar een aanvraag van Nike binnen twee maanden, het overkwam Suzanne Mulder, Merle Kroezen & Puck Martens van Studio PMS.

Het drietal maakt zich hard voor de verduurzaming van de modebranche door middel van digitalisering.

Oorspronkelijk waren vriendinnen Suzanne, Merle en Puck helemaal niet van plan om een bedrijf op te richten. Ze zijn als collectief afgestudeerd van de fashionopleiding van de HKU, iets wat hoogst ongebruikelijk is. Daaruit bleek al snel dat ze samen een top-team zijn. “Ik ben patroontechnisch sterk, Suzanne is meer van print en concepten en Puck is eindverantwoordelijk voor PR, conceptontwikkeling en research”, vertelt Merle.

Digitale mode tastbaar maken

De drie modeontwerpers gooiden het bij hun afstudeerconcept over een duurzame boeg. “De mode-industrie is ontzettend vervuilend, daarom besloten we puur digitaal te gaan werken,” vertelt Suzanne. In plaats van dat je een kledingstuk massaal (over)produceert, wordt het dus eerst virtueel getoond en daarna pas gemaakt.

“Dat was drie jaar geleden echt heel nieuw. Over het algemeen werd zelfs gedacht dat dit helemaal niet kon omdat je kleding moet kunnen voelen. Tactiliteit noemen we dat. Daarom zijn we een researchproject begonnen om die tactiliteit te behouden in een digitaal concept. Hierin werken we samen met creatieven uit veel verschillende specialismen.”

Een grote doorbraak

Na dit afstudeerproject ging het ineens heel snel. Merle vertelt: “We stonden op de Dutch Design Week, hier komen veel mensen uit het bedrijfsleven. Toen kregen we plots aanvragen van grote internationale merken als Burberry en Adidas. Suzanne wilde na haar afstuderen naar Australië, maar toen kwam Nike. Daar zeg je geen nee tegen.”

Dat deze grote bedrijven direct interesse hadden, is geen toeval: “Je merkt dat er heel erg behoefte is aan duurzame oplossingen binnen de mode-industrie. De consument vraagt hierom, maar bedrijven vinden het lastig om hier invulling aan te geven.”

Hulp uit Hong Kong

Het onverwachte succes van hun concept bracht ook praktische uitdagingen met zich mee. De drie designers wisten eigenlijk niets van ondernemen. “We hadden geen idee hoe dat moest met de Kamer van Koophandel, bank en administratie, maar al doende leert men”, vertelt Suzanne lachend.

“Omdat het zo’n nieuwe sector is, wisten we niet welke prijzen reëel waren. In het begin hebben we veel gewerkt met mensen uit Hong Kong, daar werd veel meer met digitalisatie gedaan. Zij hebben ons een prijsvoorstel gedaan. Dat was fijn, want als je het aan ons had gevraagd, geen idee!”

Nederlandse directheid over de grens

Ondernemen over de grens biedt veel kansen, maar ook veel leermomenten. Merle vertelt: “Nederlanders worden vaak afgeschilderd als direct. Dat merkten wij ook in veel van onze samenwerkingen. Sommige mensen vinden dat prettig, anderen zijn het niet gewend. Vaak kun je in een introductiegesprek aanvoelen wat mensen aanspreekt. Doorpakken of eerst een sociale band opbouwen.”

De drie hebben dan ook goed advies voor andere ondernemers met internationale ambities: “Doe heel goed onderzoek naar wat er gebruikelijk is in een bepaalde cultuur, vraag het ook aan andere professionals die in dat land actief zijn. En niet te vergeten: vraag je accountant om onderzoek te doen naar de fiscale regels in dat land”, stelt Merle.

Op virtuele handelsmissie naar Italië

Studio PMS is onlangs ook mee geweest op een handelsmissie naar Italië, georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit was voor de drie ontwerpers een echt hoogtepunt. “We werden gekoppeld aan twee Italiaanse bedrijven: Com.i.stra en Remo Key, Com.i.stra produceert wol van gerecyclede andere wol en Remo Key maakt labels met een QR-code waardoor je kunt zien met welke materialen is gewerkt en hoe die geproduceerd zijn.”

“Deze samenwerking is voor ons heel waardevol. We werken veel digitaal, maar het is noodzakelijk om dit te integreren met fysieke kleding. Het is voor ons bedrijf daarom heel interessant om te werken met echte stof. We kregen snel een heel hechte band met deze bedrijven. Aan het einde van het project wilden ze nog graag even skypen om na te bespreken hoe het project was verlopen. De meeste Nederlandse bedrijven sturen alleen een bedankmailtje.” Suzanne, Merle en Puck kijken terug op een leerzame ervaring. “We vonden het echt heel gaaf dat we deze kans kregen van de RVO.”