Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van: Carola Rodrigues

In samenwerking met NEW TAILOR - Sprout-expert Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. In deze aflevering Carola Rodrigues, auteur van, en spreker over social Selling en personal branding en coach van diverse bedrijven. ‘We moeten niet verkopen maar relaties en fans opbouwen, daardoor ontstaat flow.’

Carola Rodrigues ontdekte al vroeg dat ze graag verhalen vertelt over mensen. Journalistiek was haar ideale studie. Het werd account management en Nyenrode, maar denken in verhalen doet ze nog steeds. “Een verhaal over iemand is feitelijk haar of zijn merk”, zegt Rodrigues. “Dat vertelt alles. Vooral verhalen van mensen die een ander soort leven fascineren mij.

Rodrigues is naast spreker, auteur en ondernemer ook kickbokser en moeder van twee jongens. Ze laat zich door vrienden typeren als empathisch, lief, rebels, vechter en enthousiast. “Als jouw klanten en prospects jou typeren zoals jij wilt dan straal je uit wat je wilt en zal hetgeen je levert zelden tegenvallen. Mits je deze woorden natuurlijk steeds weer laadt en soms ververst. Dan ben je dus een sterk merk.”

Wat is jouw visie op sales?

“Sales is als kickboksen, wat betreft voorbereiden, je gesprekspartner inschatten, focus hebben, een doel hebben en doorgaan. Ook als je een keer hard onderuit gaat. Laat het idee los dat je een klant moet binnenhalen of moet verkopen. Luister, ga in gesprek, connect, help eens een keer zonder er iets voor terug te verwachten. Je krijgt er een bibliotheek aan relevante content voor terug en een waardevol contact. En die wordt niet zelden een klant, op een dag. De implementatie van een social selling-strategie is géén toverstafje voor je targets en omzet. Het is een way of doing business. En heel veel trial en error.”

Waar ontdekte jij jouw economische motor?

“Tijdens trainingen ontdekte ik de impact die ik heb op mensen en groepen in het bijzonder. Spreken op een podium is dan ook mijn economische motor. Ik sta soms echt te vliegen. Zo gaaf. Alsof je zweeft. Alles wat je zendt lijkt aan te komen. De interactie gaat vanzelf en achteraf vertellen mensen dat ik ze hebt geraakt. Ik hoop dat ze er daarna wat mee kunnen en gaan doen.”

Dus is dat je Why?

De endorfine die ik tijdens het kickboksen en op een podium ervaar, zijn waarschijnlijk mijn diepste motivatie

“De endorfine die ik tijdens het kickboksen en op een podium ervaar, zijn waarschijnlijk mijn diepste motivatie.”

Hoe bouw je jouw merk uit? 

“Een krachtig Personal Brand ontwikkel je niet in één dag. De reis is belangrijker dan de bestemming. Neem de tijd hiervoor, investeer in jezelf, maak het belangrijk. Mensen doen zaken met mensen. Daar gaat mijn boek Social Selling over. Luisteren en de verbinding zoeken. Het bedrijfsleven zou meer tijd, energie en geld moeten investeren in de persoonlijke ontwikkeling van hun mensen! Jij zelf moet dat dus ook doen.’

Hoe kwam je erachter dat je volgende stap moest zetten?

“Inmiddels combineer ik kickboksen met yoga en mindfullness. Ik maak tijdens het sporten echt contact met mezelf. Yoga is vooral loslaten en overgeven aan het moment. En dus niet altijd bezig zijn met de volgende stap. Dat inzicht wil ik delen.”

Ik combineer kickboksen met yoga en mindfullness

Wat is je volgende doel?

“Nog meer mensen inspireren vanaf het podium en met mijn vlogs, ook internationaal en ze laten zien en voelen dat mensen zaken doen met mensen. En dan moet je dus wel jezelf laten zien. Zo heb ik ook een online leerplatform op het gebied van sales, social selling en persoonlijke groei.”

“Deze combinatie is geweldig en nog vrij nieuw in Nederland, maar ik denk dat we er klaar voor zijn. Werken aan onze strategische businessvraagstukken, vanuit onszelf en dus werken aan een krachtig persoonlijk merk en investeren in onze body and soul. Alles staat met elkaar in verbinding. Alleen als we zelf krachtig – en kwetsbaar – genoeg zijn, maken we echte verbinding en ontstaat een flow’.”