LeasePlan is een van de grootste autoleasebedrijven met een wagenpark van ruim 1,9 miljoen auto’s in meer dan dertig landen. In 2018 zette LeasePlan de transitie in naar duurzame mobiliteit, waarbij het streeft naar 100% emissievrije mobiliteit in 2030. In Nederland ging het bedrijf als werkgever al een stap verder: alle medewerkers met een leaseauto moesten voor het eind van 2019 overstappen op een elektrische auto.
“We vinden natuurlijk dat we zelf wel het goede voorbeeld moeten geven. Een hele opgave, want er lopen binnen LeasePlan nogal wat petrolheads rond! Of beter, het waren petrolheads; inmiddels bijna allemaal overtuigd en nu ambassadeurs van elektrisch rijden. Het is geweldig, je rijdt feitelijk een sportauto met het comfort van een luxeauto”, aldus een enthousiaste director commerce, Robert Jan Eikelenboom.
Klimaatdoelen
Managing director Sander Pleij neemt het stokje soepel over: “Wij moeten impact maken dáár waar we relevant zijn: de verschuiving van mobiliteit naar duurzame mobiliteit. Leasend ondernemend Nederland kan en moet nú de stap maken als het via mobiliteit een bijdrage wil leveren aan de Nederlandse klimaatdoelen.”
LeasePlan selecteert Radiuz voor samenwerking
Met de samenwerking met Radiuz verbreedt LeasePlan de keuze in mobiliteitsoplossingen voor werkgevers.
lees verder“Elektrisch rijden levert een enorme bijdrage aan de CO2-reductie. We roepen onze klanten op hier samen met ons werk van te maken en hebben al veel organisaties in deze transitie geadviseerd en begeleid. Inmiddels is bijna een op de vier auto’s die we op de weg zetten een elektrische auto – dat gaat ontzettend hard.”
Robert Jan Eikelenboom en Sander Pleij: ‘Laten we nu met elkaar doorpakken!’
Pleij constateert dan ook dat, mede door de gevolgen van covid-19, duurzaamheid en mobiliteit bij veel organisaties nu en op langere termijn hoog op de agenda staan. Hij spreekt bijna geen klant meer die duurzaamheid niet in beleid, missie of visie heeft opgenomen.
Eikelenboom: “Er is geen excuus om niet voor elektrisch te kiezen. De prijzen zijn goed, de actieradius ook en het modellenaanbod is al zo groot, dat er voor elk wat wils is. En voor medewerkers is er ook nog een paar jaar een fiscaal voordeel. Verder stijgt het aantal laadpalen snel; daarmee is Nederland koploper in Europa.”
Elektrische zakelijke mobiliteit is de motor om het Nederlandse wagenpark echt te verduurzamen. Een auto in Nederland is namelijk gemiddeld elf jaar oud. En schone elektrische ex-leaseauto’s inzetten voor de grote Nederlandse tweedehandsmarkt versnelt die transitie nog verder, aldus de LeasePlan-directeuren.
Cafetariamodel
Meer dan ooit vragen werknemers en hun werkgevers om flexibiliteit. Pleij: “Via onze mobiliteitsoplossingen kun je tot een cafetariamodel komen. Waar we vroeger alleen de auto aanboden, is onze menukaart nu veel uitgebreider. Bijvoorbeeld een e-bike of een auto gekoppeld aan een ov-kaart. Ook een deelauto en huurauto staan erop; liefst elektrisch uiteraard. Samen met partners faciliteren wij dit van a tot z.”
En het blijft niet bij de elektrische auto alleen. Om de transitie naar duurzaamheid nog aantrekkelijker te maken kan LeasePlan garanderen dat het hele traject van voor tot achteren groen kan zijn. Eikelenboom: “Als klanten voor LeasePlan Energy kiezen, komt er groene stroom uit de laadpaal. Dat kan via slimme laadoplossingen, thuis en op kantoor.”
Andere kijk op mobiliteitsoplossingen
LeasePlan onderzoekt jaarlijks belangrijke mobiliteitstrends. Dit jaar bepaalt corona de uitkomsten.
lees verderOperationele drempels
Ontzorging is een andere troef naar duurzaamheid. Pleij: “Het is lastig om je duurzaamheidsbeleid van het papier af te krijgen en in de praktijk de juiste stappen te zetten. Hoe je dat voor je wagenpark organiseert en hoe de transitie eruitziet: daarvoor hebben we een afdeling Consulting. Die adviseert klanten en helpt bij de juiste transitieaanpak: hun beleid aanpassen en operationele drempels nemen.”
Eikelenboom: “Daar komt nogal wat bij kijken. Rond deze stappen hebben we het programma ‘Anders werken & reizen’ ontwikkeld. Het biedt klanten inzicht en keuzes in bijvoorbeeld de langetermijngevolgen van covid-19 voor hun mobiliteitsbehoefte en -kosten. Nadat de klant keuzes heeft gemaakt, begeleiden wij de implementatie van het nieuwe beleid. En niet alleen werkgevers helpen wij op deze manier, ook hun werknemers worden door ons volledig (digitaal) ontzorgd. Zo kan iedere organisatie morgen al starten. Laten we nu met elkaar doorpakken!”