Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Met HUMBLE naar het zelfsturende gebouw van de toekomst

In samenwerking met HumbleBuildings - Voor de gemiddelde vastgoedeigenaar is gebouwbeheer een aardige puzzel. Hoe is de staat van het gebouw, wanneer is er onderhoud nodig en waar staan de benodigde gegevens ook alweer? SaaS-oplossing HUMBLE maakt dat centraal inzichtelijk door middel van digitalisering. De software zorgt voor meerwaarde van het vastgoed door het creëren van de digitale inbox voor je gebouw.

Je leest nu: Met HUMBLE naar het zelfsturende gebouw van de toekomst

Softwaregedreven vastgoedbeheer

HumbleBuildings is dan wel een vastgoedadviesbureau, maar oprichter Gerard Lokhorst was stiekem nooit zo’n fan van kantoren. ‘Toen ik dertien jaar geleden voor mezelf begon, had ik bedacht dat ik nooit een kantoor zou hebben en alles zoveel mogelijk digitaal zou doen. Toen we snel veel mensen in dienst kregen (onder andere via overnames), ontkwam ik er natuurlijk niet meer aan.’

Inmiddels biedt HumbleBuildings een volledig traject aan voor softwaregedreven vastgoedbeheer. Consultants en ontwikkelaars halen de klantvraag op, inspecteurs verzamelen data op locatie en een adviesteam geeft aanbevelingen voor duurzaam onderhoud. ‘Dat advies wordt doorvertaald naar het gebouw, waarna we weer opnieuw gaan inspecteren. We kunnen het beheer helemaal uit handen nemen door onze Assetmanagement as a Service-dienstverlening. Op deze manier heeft de klant een optimaal werkend gebouw’, vertelt Gerard.

De kracht van HUMBLE

‘Na de zomer gaan we de markt op met een nieuwe versie van onze SaaS-oplossing HUMBLE. Dat werd ooit ontwikkeld binnen HumbleBuildings om zelf efficiënter te werken. Tegenwoordig is het een volledig eigen merk dat los staat van HumbleBuildings. Het is een platform waarop alle data over een gebouw centraal wordt opgeslagen. Je kunt het vergelijken met een soort APK-boekje voor gebouwen’, vertelt Gerard lachend.

’We vertellen de klant over de status van het gebouw, welke risico’s ze lopen en wat de oplossingen kosten. Wanneer je precies weet hoe je gebouw ervoor staat, kun je gericht onderhoud plegen. Het is een onderdeel van een meerjarenplan. Je gebouw wordt na verloop van tijd meer waard, als je alle data van het vastgoed ook digitaal bij het gebouw beschikbaar hebt. Dat is het hogere doel.’

Het is niet gebruikelijk dat een vastgoedbedrijf aan de slag gaat met digitalisering. ‘Vastgoed loopt behoorlijk achter op het gebied van technologie’, stelt Gerard. HUMBLE is dan ook ontstaan vanuit een uit de hand gelopen hobby. ‘We zagen acht jaar geleden dat vastgoedinspecties met pen en papier gedoe opleverden. Toen heb ik een iPad gekocht en onze huidige IT-directeur (Raoul Huisman) gevonden om hier een app op te bouwen, hieruit is HUMBLE ontstaan.’

Alle data op één plek

Veel gebouweigenaren hebben niet in de gaten hoeveel data er allemaal te verzamelen is over een gebouw. ‘In de basis heb je natuurlijk de zichtbare componenten als een dak en deur, maar ook onzichtbare zoals installaties boven het plafond. Daarvan hoop je maar dat het werkt. Wij hebben technieken ontwikkeld om dit op afstand uit te lezen en centraal te verwerken.’

De gemiddelde gebouweigenaar heeft overal wel informatie staan. ’Dat is vaak helemaal niet gestructureerd. Er staat iets op de C-schijf, in de mailbox, op een usb-stick en fysiek in de kast.’ Volgens Gerard denkt de hele vastgoedsector ook sterk in tooltjes. ‘Het is een soort iPhone met driehonderd apps, waar je er dan maar een paar van gebruikt. Wij brengen dit allemaal onder in één platform binnen HUMBLE. Kun je je voorstellen hoe veel tijdwinst dit kan opleveren?’.

Een voorspellend gebouw

HUMBLE maakt een verbinding met de gebouwbeheerssystemen binnen gebouwen. ‘Nu halen we daar al wel informatie uit, maar ik verwacht dat we binnen vijf tot tien jaar zelfs kunnen voorspellen wanneer er onderhoud nodig is.’ Gebouwen zouden dan zelfs kunnen “praten” met hun eigenaren om aan te geven waar iets mis gaat.

‘In dat geval zou een gebouw bijvoorbeeld kunnen aangeven dat over twee maanden de filters en over drie maanden de pomp vervangen kunnen worden. Dan is het slim om allebei over twee maanden te doen, zo heb je maar één keer kosten en verstoring. Dit zie je in veel sectoren gebeuren. De vastgoedsector loopt hierin nog achter, maar wij geloven dat het mogelijk is.’