Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zet je op het juiste moment een CFO in binnen je scaleup

In samenwerking met Greyt - Wanneer is het tijd om een CFO in je scaleup binnen te halen? En wat voor professional schakel je in? Greyt versterkt sinds 2012 scaleups en mkb’ers van de beste CFO’s uit hun branche. 'In een groeiend bedrijf moet finance voortdurend meegroeien', zegt founder en CEO Martijn Wassink.

martijn wassink greyt

Greyt is in 2012 ontstaan rond de kernvraag hoe (financiële) cijfers een nog veel belangrijker onderdeel kunnen worden voor de besluitvorming van een bedrijf. ‘Hoe kunnen kleinere organisaties veel beter vooruitkijken op basis van cijfers en de kracht ervaren van een CFO. Net als bij het grootbedrijf’, omschrijft founder en CEO Wassink.

Hij is van oorsprong fiscalist en deed als consultant veel ervaring op rond administratiekantoren. Daar zag hij ruimte voor verbetering op het gebied van kennis en kunde van het financiële proces binnen bedrijven. Want het is veel meer dan elk jaar na afloop een jaarrapport.

‘We begonnen met testen hoe je het profiel van een CFO kunt introduceren bij kleine bedrijven van tussen de twintig en honderd medewerkers, waar normaliter geen financieel directeur is’, legt Wassink uit. ‘Die bedrijven hebben wel de complexiteit op finance, maar nog lang niet in zulke hoeveelheden dat je daar iemand vast voor in dienst zou nemen.’

‘We merkten: als je een aantal zaken die we in het grootbedrijf normaal vinden introduceert bij kleine ondernemingen, gaat het lopen. Een van die dingen was de planning- en controlcyclus, oftewel gaan kijken wat het budget is wat bij je strategie hoort en dat vervolgens iedere maand gaan rapporteren in plaats van één keer in het jaar met een jaarrekening komen. Daarnaast moet je de juiste persoon inzetten die ervaren is in een specifiek bedrijfsmodel of specifieke branche.’

Wassink constateerde dat zijn bedrijf op deze manier snel fouten uit rapportages kon halen, waarmee de kwaliteit van de cijfers snel toenam. ‘Vervolgens hadden we een veel relevanter gesprek met al die ondernemers, want we keken naar de doelen van de toekomst en welke bijdrage finance daar aan kan leveren.’

Investeerders snappen het proces

Terwijl Greyt dit model in 2012 in de markt zette, werden juist ook veel startups opgericht. ‘In de startup-scene moet je veel zelf doen. Het begint pas echt interessant te worden op het moment dat er professionele investeerders bij betrokken raken. Dat zagen we echt gebeuren vanaf 2015. Zo werd ons salesproces makkelijker, want die investeerders die uit het grootbedrijf komen, snapten heel goed wat wij deden.’

Sinds 2012 heeft Greyt inmiddels op deze manier honderden ondernemers geholpen met groeien door een (parttime of fulltime) CFO toe te voegen aan hun directieteam.

Scaling Up Finance

De vraag is in welke fase een bedrijf nou precies een CFO nodig heeft. ‘Als startende ondernemer moet je nog veel zelf doen. Dat hoort nu eenmaal bij ondernemen. Als je de startupfase voorbij bent en naar twintig medewerkers bent gegroeid, begint het een complexer proces te worden’, legt Wassink uit. ‘Als je in die fase niet al flinke stappen zet, kom je in latere fases in de problemen. Je krijgt te maken met een groeistop, omdat je bepaalde zaken onvoldoende voor elkaar hebt. Je bent bijvoorbeeld niet klaar om due dilligence te krijgen van een financier. Daar verlies je veel tijd. Je moet te alle tijden klaar zijn voor de volgende stap.’

In een groeiend bedrijf moet finance ook continu meegroeien, zegt Wassink. ‘Wij noemen dat ‘Scaling Up Finance’. Greyt brengt in die fase kennis in van wat er op je af komt en let scherp op de prioriteiten van de komende periode. Zo kunnen de andere directieleden zich focussen op hun eigen vakgebied.’

Moet een bedrijf dan pas naar een CFO gaan zoeken in de scaleup-fase? Nee, zegt Wassink. Het is beter om relatief vroeg op zoek te gaan naar een CFO. Dus op het moment dat je bedrijf nog overzichtelijk is. Maar vaak grijpen bedrijven te laat in. Een nieuwe fundingronde lijkt dan kansloos.

Is het voor bedrijven niet een drempel om een extern persoon toe te laten die de finance gaat regelen? ‘Daar is een enorme ontwikkeling geweest en ik denk dat Greyt daar in belangrijke mate aan heeft bijgedragen’, stelt Wassink. ‘Wij hebben ook het begrip parttime CFO geïntroduceerd.’

Bij de start in 2012 tot een paar jaar later voelde hij zich nog een soort missionaris die verkondigde dat je ook een tijdelijke CFO binnen je bedrijf kunt halen om veel waarde toe te voegen. ‘Nu hoeven we dat niet meer uit te leggen, omdat de huidige jonge, startende ondernemers zo anders werken.’

Vertrouwen

Ook al ben je misschien parttime als CFO (of controller) voor een bedrijf aan het werk, je bent wel structureel voor dat bedrijf met het financiële proces bezig, zegt Wassink. ‘Daar besteden we intern veel aandacht aan, want je moet dat goed kunnen en snappen.’

De basis is vertrouwen. ‘Dat vertrouwen kan ontstaan omdat de persoon heel veel van jouw specifieke business afweet, terwijl je haar of hem misschien niet van nature zou hebben gekozen. Het is vooral belangrijk dat je een CFO hebt die op een manier altijd de juiste, harde kennis met zich meeneemt over de uitdagingen die voorliggen.’

De andere kant is wat ze bij Greyt de factor 50-plus noemen: voor de prijs van één CFO krijg je uiteindelijk de kennis en kunde van de hele club. ‘Op allerlei specialistische onderwerpen trekken we de specialisten erbij. Dus ben je bezig met een overname, dan heb je een CFO nodig die veel overnames heeft begeleid. En soms kan iemand daadwerkelijk onderdeel van het project worden. Anderzijds kunnen we een CFO neerzetten die misschien nog niet veel ervaring heeft in een heel specifieke branche. Maar die heeft weer een senior collega die enorm ervaren is. Die vervult dan de rol van een soort coach.’

Volwassener markt

De economie, de krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing en versnelde digitalisering. Het zijn allemaal zaken waarmee de financiële wereld wordt geconfronteerd. Wassink: ‘We zitten in een enorm volatiele markt. Maar dit zijn ook de periodes waarin veel innovatie ontstaat.’

Hij merkt dat er sinds corona een enorme mate van professionalisering is bij de klanten. ‘In de markt van mkb-bedrijven en scaleups hebben ondernemingen heel bewust hun finance-functies versterkt. Er is bewustwording dat je de juiste mensen op besluitvormingsprocessen moet hebben, zodat je om kunt gaan met de moeilijke vragen die misschien gaan komen. Door de coronatijd zijn bedrijven dus alerter en voortvarender geworden.’

Zie hier inspirerende klantcases