Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze financiële basiskennis heb je nodig als scaleup-ondernemer

In samenwerking met Greyt - Financiële cijfers, de meeste ondernemers worden er niet zo warm van. Maar inzicht in je financiën is essentieel om te kunnen groeien. Wacht dus niet tot het misgaat, maar zorg dat je weet wat er nodig is. Tim Janssen, CFO bij Greyt, vertelt waarom deze kennis juist jou als scaleup-ondernemer helpt bij de groei van je bedrijf.

Deze financiële basiskennis heb je nodig als scaleup-ondernemer
Je leest nu: Deze financiële basiskennis heb je nodig als scaleup-ondernemer

Scaleup-ondernemers barsten vaak van de ambitie. ‘Deze ambitie zorgt ervoor dat je bedrijf in beweging komt’, stelt Janssen. ‘Dat brengt extra doelen, activiteiten en dus kosten met zich mee.’

Hoewel sommige ondernemers dit liever volledig zouden willen uitbesteden aan een CFO of accountant, is dat volgens Janssen geen goed idee. ‘Je bent als ondernemer eindverantwoordelijk en kartrekker binnen je bedrijf. Je moet het overzicht kunnen bewaren en kunnen sparren over cijfers. Daarom kun je het je zeker in de scaleup-fase niet permitteren om de financiën helemaal los te laten.’

Welke financiële kennis moet je in huis hebben?

Voor jou als ondernemer is het belangrijk om een goed beeld te hebben van de financiële gezondheid van je bedrijf. Welke KPI’s je daarbij in het vizier moet houden, is bij elk bedrijf anders. Toch is het volgens Janssen voor iedere ondernemer noodzakelijk om inzicht te hebben in de omzet en omzetontwikkeling. ‘Zeker wanneer je meerdere omzetstromen hebt, is het goed om te kijken waar het geld precies vandaan komt. Wat is de marge precies, is de ene omzetbron winstgevender dan de andere? Het kan soms slim zijn om bepaalde omzetstromen te heroverwegen.’

Janssen vertelt dat het belangrijk is om financiële ratio’s in de gaten te houden. ‘Hoeveel geef je bijvoorbeeld uit aan personeel en marketing? Denk ook aan je werkkapitaal. Hoe snel betalen je klanten, en hoeveel voorraad heb je liggen?’

Wanneer je hier inzicht in hebt, kun je gaan sturen op optimalisatie. Dat kan bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met je klanten om de betaling te versnellen, of door minder voorraad aan te houden. Zo maak je geld vrij dat je kunt gebruiken om te groeien. ‘Door andere keuzes te maken, heb je wellicht geen of minder financiering nodig van een bank of investeerder om je ambities waar te maken’, stelt Janssen.

Wat kun je beter aan een expert overlaten?

Als ondernemer heb je een goed overzicht nodig, maar je hoeft niet zelf alle berekeningen te kunnen maken. Dat kun je beter overlaten aan een financieel expert, zoals een CFO. ‘De ondernemer is vaak sterk in het bedenken van goede ideeën, het verzamelen van de beste mensen en de commercie. Toch moet je de cijfers wel kunnen begrijpen, om erover te kunnen sparren en keuzes te maken.’

Janssen benadrukt dat het waardevol is om als ondernemer een samenwerking aan te gaan. ‘Ik geloof dat je samen sterk staat en kansen kunt grijpen. Als je als ondernemer snapt waar de CFO mogelijkheden voor groei ziet, ben je gemotiveerd om deze door te voeren.’

Wat levert deze financiële kennis je op?

Wanneer je financiële basiskennis in huis hebt, profiteer je daarvan op de korte én lange termijn. ‘Op de korte termijn helpt het je om beter te kunnen sturen, je cashflow te bewaken en zo financieel gezond te blijven. Je ziet namelijk de impact van je plannen. Wat betekent het aannemen van extra personeel bijvoorbeeld voor je cashflow? De meeste scaleups hebben maar een bepaalde periode genoeg cash. Je moet als ondernemer precies weten wanneer dit  op is.’

Op de lange termijn kun je beter een strategie uitwerken voor de komende jaren. ‘Wil je in de komende drie tot vijf jaar bijvoorbeeld groeien in omzet of marktaandeel, of wil je bepaalde technologie ontwikkelen? Hiervoor moet je in kaart brengen wat je precies nodig hebt om dit te realiseren. Dat heeft namelijk financiële consequenties’, licht Janssen toe.

Always due diligence ready

Als scaleup-ondernemer is de kans groot dat je in de toekomst behoefte krijgt aan een investeringsronde. Niet alleen voor het kapitaal, maar ook voor versterking van kennis en voor het netwerk. Ook is er een kans dat je te maken krijgt met een fusie of overname.

In al deze gevallen vindt er due diligence plaats. Dit is een boekonderzoek waarbij je bedrijf financieel, juridisch en belastingtechnisch doorgelicht wordt.

‘Door als ondernemer goed inzicht te hebben in je financiële plaatje, ben je altijd in controle voor het geval dat er zich zo’n situatie voordoet’, stelt Janssen. ‘Als de cijfers kloppen, je goede forecasts maakt en je juridisch en fiscaal zaken op orde hebt, ben je ’always due diligence ready’.’ Op die manier zorg je voor vertrouwen bij eventuele investeerders, laat je zien dat je in control bent en kan je succesvol opschalen.