Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Een goed pensioen betekent gewoon: aandacht voor je medewerker’

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Aandacht voor hun medewerkers. Dat is waar startups en scaleups zich in de slag op de arbeidsmarkt mee kunnen onderscheiden, aldus Serge de Sousa, medeoprichter van digitaal marketingbureau Whello. En een goede pensioenregeling is volgens hem zo’n vorm van aandacht. ‘Je wilt niet alleen nu gezonde, blije werknemers, maar ook later.’

goed pensioen whello

Achteraf had hij het misschien liever eerder gedaan. Toen zijn bureau nog géén 40 medewerkers had, zoals nu. Dan was invoering waarschijnlijk sneller gegaan, en hadden alle nieuwe medewerkers gewoon vanaf het begin al een goede pensioenregeling gehad. Maar ja, hoe zei Confucius dat ook alweer? Het beste moment om een boom te planten is 10 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu.

En dus bouwen alle medewerkers van het Amsterdamse online marketingbureau Whello sinds begin dit jaar een collectief pensioen op. ‘We willen als werkgever in deze tijd de allerbeste arbeidsvoorwaarden bieden’, legt medeoprichter en merkstrateeg Serge de Sousa uit. ‘Van fitnessabonnement tot fiets van de zaak en opleidingsbudget. En het zou dan gek zijn als je dan geen goed pensioen hebt. Het hoort voor mij in het rijtje van dingen die je geregeld moet hebben. Zeker als klein bedrijf.’

We moeten op de arbeidsmarkt concurreren met de grootste bedrijven. Waarin kun je je dan onderscheiden? In aandacht voor je medewerkers. En dit ís aandacht, vind ik. Het gaat niet alleen om geld, maar het laat zien dat je ook geeft om hoe je mensen het in de toekomst hebben. Het zegt iets over hoe je werkgeverschap invult. In onze branche is aansluiting bij een verplicht gesteld pensioenfonds niet van toepassing. Het straalt volgens mij wel iets uit als je dan toch pensioen regelt.’

Kroeg, huis of pensioen

Whello nam in 2016 zijn eerste medewerker aan. Aan een collectieve pensioenvoorziening dacht het bedrijf toen nog niet. Naarmate het bedrijf verder groeide, kon de werknemer een bankspaarrekening openen als die dat wilde, maar dit bleef een eigen verantwoordelijkheid van de medewerker. ‘Kort gezegd: mensen kregen naast hun salaris een bedrag voor banksparen. Hiervoor hadden we een samenwerking met een derde pijler aanbieder’, legt De Sousa uit.

‘Maar of ze dat nou uitgaven in de kroeg, voor een huis, of voor hun oude dag, daar hadden we eigenlijk geen grip op. We gaven mensen hierin veel vrijheid. Maar dat betekent dus ook dat je het als medewerker behoorlijk verkeerd kunt doen, zonder dat je het doorhebt.’ En dan heb je ook geen andere voorzieningen, zoals voor nabestaanden.

‘We zagen dat ongeveer de helft van de medewerkers het geld gebruikte voor later. Op een gegeven moment vonden we dat we hierin toch wel enige verantwoordelijkheid hadden. We werken met veel jonge mensen, en als werkgever wil je wel je team in bescherming nemen.’

Pluspunt op de arbeidsmarkt

Bij ongeveer de veertigste medewerker besloot hij zich verder te verdiepen in de mogelijkheden. Met uiteindelijk als resultaat dat Whello begin dit jaar overging naar een collectieve pensioenregeling voor groeibedrijven via Doenpensioen van a.s.r., speciaal gericht op jonge, snelgroeiende bedrijven. Flexibiliteit in inleg staat hierbij voorop. En alles online, dus geen papieren rompslomp. Plus: alle dekkingen die hierbij komen kijken goed geregeld.

Een pluspunt in de huidige arbeidsmarkt, merkt De Sousa nu. ‘Het is meestal niet het allerbelangrijkste. Maar het is bij nieuwe medewerkers wel een check box waar altijd naar wordt gevraagd. Als je dan ondubbelzinnig kunt zeggen: we hebben een pensioenregeling via a.s.r. die zij met focus op duurzaamheid insteken, dan geeft dat wel vertrouwen.’

En ook bij de huidige medewerkers valt invoering van de regeling goed. ‘We beginnen elke maandag de week met een gezamenlijke complimentenronde. Toen we dit hadden ingevoerd, bleek duidelijk de dankbaarheid van onze medewerkers. Ook bij jonge mensen blijkt een onderwerp als pensioenen dus wel degelijk een snaar te kunnen raken.’

Werknemers voorlichten

Met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar was, laten we zeggen, niet iedere medewerker bij Whello dagelijks bezig met hoe z’n pensioen eruitziet. Overgaan van de het individuele sparen (de zogeheten ‘derde pijler’) naar een collectief pensioen (de ‘tweede pijler’) had dan ook best wat voeten in de aarde, vertelt De Sousa. ‘De grootste uitdaging van zo’n operatie is het informeren en meekrijgen van je team. Je wilt immers wel iedereen erbij betrekken.’

‘Daarom hebben we op een paar workshops hierover gegeven, samen met Nick Leben van Doenpensioen van a.s.r.. Het werd werknemers erg aangeraden om bij te wonen. Uiteindelijk merkten we toch ook: iedereen wilde dit wel weten. Het gaat tenslotte ook over hun eigen geld. Al moet ik erbij zeggen: er waren ook weer niet heel veel vragen over. Het blijft toch pensioen…’

Na een aantal rekensommen te hebben voorgeschoteld, bleek uiteindelijk iedereen enthousiast over de collectieve regeling. Gelukkig maar, aldus De Sousa.

‘Met een individuele lijfrenterekening is het een eigen keuze of je er iets mee doet. Met zo’n collectief pensioen is het toch: of iedereen doet mee, of niemand. We hadden daarbij wel het voordeel dat we al banksparen deden, waardoor het voor een deel ging om een verschuiving, en niet om heel nieuwe kosten voor de werknemers. Dat maakte het makkelijker uit te leggen.’

Klimaat en duurzaamheid

En daar kwam nog een voordeel bij. Whello hanteert namelijk duidelijke bedrijfswaarden, zegt De Sousa. ‘We vinden diversiteit van belang, net als duurzaamheid. We zijn begaan met het klimaat. Niet voor niets hebben we een walvis in ons logo zitten. Daarom wilden we geen pensioenbelegger die bijvoorbeeld in wapens of olie belegt. Dat is ook echt niet meer van deze generatie. Bij a.s.r. vonden we gelukkig een partij die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat is voor ons ook echt een selling point gebleken.’

Dus nogmaals, terugkijkend: had hij de overstap naar een collectieve en duurzame pensioenregeling liever maar meteen gedaan? ‘Toen we begonnen, hebben we er ook wel aan gedacht’, blikt hij terug. ‘Maar je zag toentertijd dat er nog best wat opstartkosten aan zaten. En als je nog een klein bedrijf bent is dat gewoon veel geld. Die opstartkosten hadden we nu echter niet of nauwelijks.’ Tegenwoordig zijn er namelijk partijen als Doenpensioen van a.s.r., waarmee je rechtstreeks een pensioenregeling kunt opzetten. Zo hoef je geen extra kosten te maken.

‘Dat scheelt een hoop. Want het is natuurlijk wel prettig om dit zo snel mogelijk goed geregeld te hebben. Als je het vanaf scratch doet, zijn de salarisstrookjes meteen goed. Je hoeft dan ook minder mensen te overtuigen om over te stappen. En je kunt het natuurlijk meteen inzetten in je employer branding. Je ziet toch vaak dat bij kleine, snelgroeiende bedrijven heel veel dingen op HR-gebied niet zo goed zijn geregeld. Als dat bij jou dan wel het geval is, kun je je daarin zeker onderscheiden.’