Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie in de zorg met AI: Nederlandse ondernemers breiden uit naar het Ruhrgebied

In samenwerking met Business Metropole Ruhr - Het Ruhrgebied is interessant voor Nederlandse techinnovators in de gezondheidszorg. Ondernemers Bart Geerts (Healthplus.ai) en Hans Middelweerd (ResearchManager) zien er kansen en zetten hun eerste stappen. 'In vergelijking met Nederland zijn de mogelijkheden in Duitsland haast eindeloos.'

Het Ruhrgebied is interessant voor Nederlandse techinnovators in de gezondheidszorg. Ondernemers Bart Geerts (Healthplus.ai) en Hans Middelweerd (ResearchManager) zien er kansen en zetten hun eerste stappen.
Foto: Getty Images

Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) biedt volop voordelen voor de gezondheidszorg en Nederlandse ondernemers gaan daar graag mee aan de slag. Zo bouwen startup Healthplus.ai en scaleup ResearchManager slimme digitale tools die goed aansluiten bij de praktijk. Zij zijn nu klaar voor de volgende stap: uitbreiden naar Duitsland, specifiek naar het Ruhrgebied.

Vooruitkijken met data

Bart Geerts is arts en oprichter van Healthplus.ai.
Bart Geerts is arts en oprichter van Healthplus.ai.

Bart Geerts is arts en oprichter van Healthplus.ai, een startup gevestigd in Amsterdam. Zijn team bestaat uit 16 mensen en werkt al vier jaar aan innovatieve oplossingen voor de gezondheidszorg. Zij hebben nu een AI-systeem ontwikkeld die artsen en verpleegkundigen direct na een operatie inzicht geeft in de kans op complicaties, door beschikbare patiëntgegevens te hergebruiken.

Voorspellen of er complicaties optreden is lastig, weet Geerts dankzij zijn werkervaring in het ziekenhuis. ‘Wanneer laat je een patiënt naar huis gaan? Hoe voorkom je infecties? Artsen hebben vaak te weinig tijd om vooruit te kijken. Als we complicaties beter voorspellen, kunnen we ze eerder behandelen.’

Daarom ontwikkelde hij een AI-tool die de kans op infecties voorspelt. ‘Er is grote behoefte aan,’ zegt hij. Hij vroeg 55 chirurgen bij 600 patiënten of ze infecties konden voorspellen en hoe zeker ze waren. In 85% van de gevallen twijfelden ze. ‘De mens houdt de controle, een machine kan helpen om op tijd risico’s te helpen herkennen.’

Klinisch onderzoek digitaler, veiliger en sneller

Een van de van oprichters van Research Manager Hans Middelweerd.
Een van de van oprichters van Research Manager Hans Middelweerd.

Ook scaleup Research Manager zorgt voor vernieuwing in de gezondheidszorg. Het bedrijf van oprichters Hans Middelweerd, Linsey Go en Paul Somberg helpt met haar Clinical Research Suite, al 12 jaar klinisch onderzoek te digitaliseren. ‘Met onze SAAS oplossing zorgen we voor snellere resultaten, meer transparantie en veiligere medische innovatie’, vertelt Middelweerd. ‘Door data effectief te verzamelen en analyseren kunnen onderzoekers bijvoorbeeld sneller nieuwe medicijnen valideren.’
Tegenwoordig gebruiken zij ook vaker kunstmatige intelligentie. ‘Tijdens onderzoek wordt veel data verzameld, wat kan leiden tot dubbele bestanden en extra kosten. AI helpt dit op te lossen.’

Uitbreiden naar het buitenland

ResearchManager is marktleider in Nederland. ‘Veel ziekenhuizen en universitaire medische centra gebruiken onze tools,’ vertelt de medeoprichter. ‘De Nederlandse markt hadden we aardig onder controle en dus we gingen internationaal. Nu werken we in 17 landen. Ons team telt slechts 19 mensen. Dat kan omdat ons systeem schaalbaar en makkelijk uit te rollen is. Vanuit Deventer bedienen we ook 10 klanten in de VS.’

Momenteel breiden zij vooral uit in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. ‘In vergelijking met Nederland zijn de mogelijkheden in Duitsland haast eindeloos’, zegt Middelweerd.

Hij richt zich in eerste instantie op Noordrijn-Westfalen. ‘Het gebied is bijna net zo groot als Nederland’, legt hij uit. ‘Focus is cruciaal. Er zijn vele uitstekende universitaire ziekenhuizen en kennisinstituten. Die innovatieve omgeving en het sterke ecosysteem van het Ruhrgebied bieden volop mogelijkheden om uit te breiden, kennis te delen en verder te vernieuwen.’

Kansen in het Ruhrgebied

Het Ruhrgebied heeft vijf miljoen inwoners en veel zorginstellingen, ziekenhuizen en andere zorgactiviteiten. Zij streven net als Nederland naar toekomstbestendige gezondheidszorg, met alle uitdagingen die daarbij horen. Middelweerd: ‘Ook vanwege de nabijheid is het een interessant gebied om uit te breiden. We hebben nu nog een plek in een coworking kantoor. Ik rijd er ‘s ochtends heen en ben ‘s avonds weer thuis.’

Terwijl Middelweerd binnenkort al een eigen kantoor opent in Dortmund, is Geerts nog bezig met de eerste stappen. Duitsers staan open voor zijn innovatieve AI-tool, merkt hij. ‘Hoewel ze qua digitalisering nog wat achterlopen op Nederlandse ziekenhuizen, staan Duitsers open voor vernieuwing’, zegt hij. ‘Ze vragen eerst bewijs en als je een goede onderbouwing kunt laten zien, dan is het ook goed. We hadden al gauw open gesprekken met Duitse ziekenhuizen.’

Dat merkte ook de ondernemers van ResearchManager. Zij werken vaak met demo’s. ‘Met zulke voorproefjes laat je klanten zelf het voordeel ervaren van je tool. Bovendien lijkt de Duitse markt qua wet- en regelgeving zo sterk op de Nederlandse, dat we onze tool minder hoefden aan te passen dan voor bijvoorbeeld de Amerikanen.’

Innoveren in de zorg is niet eenvoudig

Uitbreiden in Duitsland heeft vele voordelen, maar is ook niet eenvoudig. Net als in Nederland, zijn artsen ziekenhuizen terughoudender dan andere organisaties. ‘Vooral oudere artsen en zorgbestuurders zijn huiverig om nieuwe technologieën te accepteren’, vertelt Middelweerd. ‘Daarnaast heb je te maken met veel bureaucratie en trage besluitvorming.’

Verder is het een kwestie van geld en hardnekkige gewoontes. ‘Ziekenhuizen hebben extreem lage winstmarges en dus weinig ruimte om te investeren in innovatie’, zegt Geerts. ‘Ook heerst er een cultuur waarin je eigenlijk geen fouten mag maken. Hoewel dit logisch is voor patiëntenzorg, zou innovatie baat hebben bij meer experimenten.’

Uitdagingen in Duitsland

In de Duitse markt zijn er nog wat extra obstakels. ‘AI werkt pas als iedereen digitaal werkt en dat is in Duitsland nog niet overal zo’, zegt Middelweerd. ‘Wij zijn in Nederland qua digitalisering net wat verder. In sommige Duitse ziekenhuizen werken artsen nog met pen en papier.’
De communicatie is vaak wat formeler. ‘In Duitsland voeg ik mijn titels toe bij de eerste e-mail’, zegt Geerts. ‘Als ‘Herr Doctor’ nemen ze je eerder serieus. Ik heb eigenlijk een hekel aan titels, maar het is gewoon hoe het daar werkt.’

Lokale partners

Verder is het belangrijk dat je Duits spreekt of samenwerkt met een lokale partner, zeggen de beide ondernemers. ‘Fysiek aanwezig zijn is belangrijk, daarom openen wij ook een kantoor in Dortmund’, zegt Middelweerd. Geerts: ‘Je moet zichtbaar zijn om vertrouwen op te bouwen. Daarom hebben wij een Duitse collega aangenomen.’
Netwerken is essentieel, weten de ondernemers. ‘Hoe goed je product ook is, je moet toch een ingang vinden’, zegt Geerts. ‘De eerste introductie maakt het verschil. Ik was positief verrast door de hulp van de Nederlandse overheid bij het vinden van partners.’

Volop kansen voor wie zich goed voorbereid

‘Noordrijn-Westfalen is een goede start: daar word je geholpen, maar je moet het zelf waarmaken,’ vertelt Middelweerd. ‘Na die eerste afspraak ben je er nog niet. Je kunt niet ‘even Duitsland erbij doen’. Het is de kunst om onderdeel te worden van het ecosysteem. Mensen moeten je kennen, jij moet tijd investeren in relaties.’
Duitsland biedt grote kansen voor Nederlandse ondernemers in de zorg, denken beide ondernemers. ‘Met een sterke focus op innovatie en een groot netwerk van ziekenhuizen en kennisinstellingen is het Ruhrgebied een ideale plek om uit te breiden’, zegt Middelweerd. ‘Wie zich goed voorbereidt, kan hier veel bereiken.’

Lees ook: