Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duitsers lezen de handleiding – en 4 andere dingen die je wilt weten als je zakendoet in Duitsland

In samenwerking met Business Metropole Ruhr - Zakendoen in Duitsland vereist meer dan alleen een goede strategie en een sterk product, het vraagt ook om een diepgaand begrip van culturele verschillen. Frank Speer van Business Metropole Ruhr, expert in Nederlands-Duitse zakelijke betrekkingen, deelt zijn inzichten. 'Een Nederlandse presentatie is vaak snel en to the point, Duitsers nemen uitgebreid de tijd om elk detail te bespreken.'

cultuurverschillen duitsland nederland frank speer

1. Duitsers lezen de handleiding

Een van de meest opvallende culturele verschillen tussen Duitsers en Nederlanders is de Duitse nadruk op nauwkeurigheid en gedetailleerde documentatie. ‘Eigenlijk is dit mijn favoriete verschil tussen Nederlanders en Duitsers. Voor Duitsers is een technische handleiding bijna literatuur’, zegt Speer.

Zijn tip: ‘Vertaal alles in het Duits, van je website tot productdocumentatie en van de locatie van het bedrijf tot de juridische structuur.’

2. Duitsers spreken Duits

Een ander belangrijk aspect van zakendoen in Duitsland is de taal. Hoewel Engels vaak de voertaal is in internationale zaken, wordt het spreken van Duits zeer gewaardeerd door Duitse zakenpartners. Maar, zegt Speer: ‘Als ceo of founder van een Nederlandse startup kun je er wel mee wegkomen om geen Duits te spreken, vooral in de beginfase.’

Zijn tip: ‘Salesmensen aan het werk in Duitsland? Dan is goed Duits een absolute must.’

3. Medewerkers onder in de boom nemen geen beslissingen

Besluitvorming in Duitse organisaties is vaak sterk hiërarchisch, wat betekent dat beslissingen doorgaans van bovenaf worden genomen. ‘Ik hoorde van een Nederlands bedrijf dat gewoon een bouwplaats opliep om hun producten rechtstreeks aan de bouwvakkers aan te bieden. In Nederland kan dat, in Duitsland niet’, vertelt Speer. Inmiddels is dit bedrijf zeer succesvol op de Duitse markt.

Zijn tip: ‘Check zorgvuldig wie voor jouw product of dienst de knoop doorhakt en zorg dat je met diegene aan tafel komt. Dat is je grootste kans op succes.

4. Duitsers houden zich aan de regels

Duitsers staan bekend om hun strikte naleving van regels en procedures. Speer vertelt over zijn ervaring met het lokale Arbeitsamt, een publieke organisatie die mensen helpt bij het vinden van een baan. ‘Ik vroeg of ze internationale bedrijven wilden helpen banen te creëren in onze regio. Dat vonden ze zeer interessant. Vervolgens bracht ik hen in contact met een veelbelovende Nederlandse startup. Het bedrijf was nog niet in Duitsland geregistreerd. ‘Dan kunnen we helemaal niets doen’, zeiden ze.’

Zijn tip: ‘Zorg dat je de relevante regels en procedures kent. Het kan je veel tijd besparen.’

5. Duitsers zijn uitstekend voorbereid

Duitsers zijn ook zeer grondig in hun voorbereiding, bijvoorbeeld voor een presentatie. Speer: ‘Waar een Nederlandse presentatie vaak snel en to the point is, nemen Duitsers uitgebreid de tijd om elk detail te bespreken. Stel dat er een salesmeeting is, dan besteden Duitsers 1 uur en 55 minuten aan de presentatie en 5 minuten aan netwerken.’

Zijn tip: ‘Als je altijd een grondige presentatie bij je hebt, doe je het goed bij je gesprekspartners.’ Maar, zegt hij: ‘Eigenlijk kunnen wij een creatieve aanpak best waarderen. Soms laten we ons graag verrassen.’


6. Aan de slag in Duitsland? Probeer niet zelf het wiel uit te vinden

Speer vertelt: ‘Voor Nederlandse startups is het moeilijk om snel met de juiste mensen in contact te komen. Dankzij onze samenwerking zat een Nederlands bedrijf binnen enkele dagen met de top drie grootste bedrijven in hun vakgebied uit onze regio aan tafel.’

Zijn tip: Bel Business Metropole Ruhr of kom op 24 en 25 september naar ons event Scaling to Germany.