Het aantal stekkerauto’s steeg in Nederland in een jaar tijd fors: volgens het CBS tot ruim 273.000 begin 2021. Een groei ten opzichte van 2020 van zo’n 76.000 auto’s, ofwel zo’n 38 procent.
Ook de komende jaren zal de aandacht voor deze elektrificatie alleen nog maar toenemen. Wat zijn de tips & tricks voor bedrijven waarvan veel medewerkers met elektrische auto’s (gaan) rijden, al dan niet via een autoregeling van de zaak?
1. Faciliteer het opladen, niet alleen op kantoor
Het opladen van auto’s hoeft niet alleen op de zaak te gebeuren, dat kan ook bij de medewerkers thuis. Sterker nog: graag zelfs. Om de capaciteit bij kantoor binnen de perken te houden, is het handig als het personeel ook op de thuisbasis de auto goed kan opladen. Een auto die vol genoeg op het werk arriveert, hoeft immers niet (of niet heel de dag) aan de laadpaal op de bedrijfsparkeerplaats.
Overigens wordt de aanleg van laadpalen op de werkplek door de overheid wel gestimuleerd middels subsidies. Voor thuislaadplekken betalen gemeentes vaak geheel of gedeeltelijk mee. Nederland wil eind 2030 in totaal zo’n 1,8 miljoen laadplekken hebben, zowel openbaar als privaat. Op dit moment zijn er in totaal 140.000 oplaadplekken: het aantal private plekken komt op 100.000 plekken en het aantal openbare is nu zo’n 40.000.
Elektrificatie van jouw wagenpark (gratis whitepaper)
Hoe groot of hoe klein jouw wagenpark ook is, één ding is zeker: ook dat van jou bestaat binnenkort voor een aanzienlijk deel uit PHEV’s en 100% elektrische auto’s. Uit ervaring weten we dat de transitie naar een elektrisch wagenpark voor iedere organisatie anders is. Lees alles over de voordelen en de tips & tricks in ons whitepaper over elektrificatie.
lees verder2. Laat een expert adviseren
Een laadplek kan een forse investering zijn, afhankelijk van de locatie van je bedrijf én van de woonplaats van je medewerkers. Het is verstandig om de plaatsing hiervan goed uit te laten zoeken bij gespecialiseerde bedrijven.
Zo kijkt leasemaatschappij Alphabet samen met externe partners mee naar alles waar je aan moet denken. Is er genoeg capaciteit? Hoeveel stroom verbruikt het huis nu? En, wanneer je op de zaak laat opladen, wat zijn de piek- en dalmomenten? Je wilt niet hebben dat de stroom eruit klapt als iedereen tijdens de lunch de oven of de tosti-ijzers gebruikt. De expert kan ook kijken naar mogelijke samenwerkingen met energieleveranciers, beschikbare subsidies of andere regelingen.
3. Kies voor slimme laadpunten
Zorg altijd dat je een slim laadpunt installeert. Voor de administratie maakt dit namelijk veel uit. Plaats dus geen ‘dom laadpunt’, wat gewoon een veredeld stopcontact is. Een slim laadpunt registreert daadwerkelijk hoeveel energie er wordt ingezet.
Zo kun je monitoren hoeveel stroom je precies verbruikt voor de auto. Op die manier kan de benodigde energie per maand ook netjes vergoed worden: het zijn immers autokosten. Ook zijn hierin diverse samenwerkingen met energieleveranciers mogelijk.
4. Sta meer elektrische merken toe
Veel werkgevers hebben een beperking in het aantal merken dat je mag kiezen in een autoregeling. Het is niet vanzelfsprekend dat medewerkers vrij zijn in hun keuze. Maar er zijn steeds meer nieuwe merken rondom elektrische mobiliteit. Polestar, Chinese merken als MG of zelfs bekendere merken als Tesla zijn niet altijd toegestaan.
Neem je beleid kritisch onder de loep: wil je deze beperking wel? Moet je die nieuwe merken ook niet toe gaan staan? Als medewerkers niet mogen kiezen, dan beperkt dat hun welwillendheid om over te gaan tot elektrische auto’s. Stimuleer het kiezen voor een elektrische auto door merkenkeuze vrij te laten, in het kader van duurzaamheid.
5. Ga een thuislaadpunt niet verplichten
Veel bedrijven verplichten een oplaadpunt aan huis, omdat het veel duurder is om op openbare plekken een auto te laden. Maar lang niet alle huishoudens hebben de optie om een thuislaadpunt aan te leggen.
Slechts 30 procent van de woningen in Nederland heeft een oprit of een eigen parkeerplaats waar een slim laadpunt aangelegd zou kunnen worden. Verplicht je een thuislaadpunt, dan sluit je een hoop mensen uit.
6. Maak afspraken over het thuislaadpunt
Wat gebeurt er als een medewerker verhuist? Of als de medewerker van baan wisselt? Bekijk de scenario’s. Hierin is geen goed of fout, maar zorg wel dat je er goede afspraken over maakt, direct in het begin al. Onder andere over eigendomsrechten en verzekeringen.
Het is immers een installatie op private grond van de medewerker. Verplicht je de medewerker om (een deel van) de laadpaal terug te betalen bij vertrek (binnen een bepaalde periode)? Welke consequenties gaan er gelden? Ook hier geldt: laat je adviseren over jouw specifieke situatie.
7. Sta toe om tijdelijk van auto te wisselen
Een elektrische auto van de zaak is fijn, maar soms hebben medewerkers toch een grotere, sterkere auto nodig. Tijdens de vakantie om de caravan te kunnen trekken of voor een aanhanger om het grofvuil weg te brengen bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er in Nederland misschien wel veel laadpunten, maar in het buitenland is dat niet altijd het geval.
Daarom valt de jaarrondkeuze ook minder vaak op een elektrische auto. Maar het is zonde om die zwaardere autokracht het hele jaar onnodig te gebruiken voor simpel woon-werkverkeer. Wanneer je toestaat om probleemloos tijdelijk te wisselen van wagen, maakt ook dat de keuze voor een elektrische auto laagdrempeliger voor de medewerker.
Met deze tips in het achterhoofd is het elektrificeren van een bedrijf weer een stuk realistischer geworden. Heb je nog vragen? De experts van Alphabet staan voor je klaar.