Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lepaya investeert verse 38 miljoen in AI – ‘Redder’ Big Bazar dwarsgezeten

Ook nieuws: Print.com doet overname, Brussel moet 25 miljard pompen in alternatieve eiwitten, BYBORRE heeft nieuwe ceo en bloemist mag niet met Fleurop lokken.

lepaya rene janssen peter kuperus
Oprichters Peter Kuperus (l) en René Janssen van Lepaya. Foto: Lepaya

1. Leerplatform Lepaya haalt 38 miljoen dollar op

Edtech-scaleup Lepaya haalt 38 miljoen dollar op om onder meer zijn opleidingsplatform door te ontwikkelen met nieuwe AI-toepassingen. De ronde werd geleid door Endeit. Educapital, Mars Growth Capital en Liquidity Capital deden ook mee, naast bestaande investeerders als Target Global, Mediahuis Ventures en Tablomonto.

René Janssen en Peter Kuperus richtten Lepaya op met het idee dat zakelijke bijscholing een kwestie is van de juiste training, op het juiste moment, gericht op de juiste vaardigheid. ING, Dell, Maersk en nog 2.000 bedrijven zijn al klant. Tot dusver heeft Lepaya 80 miljoen dollar opgehaald.

Lees ook: Het Challengerprofiel van Lepaya

2. ‘Redder’ Big Bazar gedwarsboomd door oud-eigenaar

Volgende aflevering in de Big Bazar-soap: de mysterieuze ‘redder’ van de bijna failliete koopjesketen heeft zich woensdag bekendgemaakt: het is ondernemer Cees-Wim van Noordenne, die de 4 miljoen euro wil lenen om de winkels overeind te houden, meldt het FD.

Saillant detail: hij daagde Big Bazar vorige maand nog voor de rechter, omdat dat op een eerder verstrekte lening geen rente betaalde. En dan nog iets: oud-eigenaar Mirage Retail Group noemt de reddingsplannen ‘volstrekt ongeloofwaardig’ en verzette zich opnieuw tegen de aanstelling van een deskundige die een doorstart gaat regelen.

Lees ook: Michiel Witteveen ontmantelt zijn retailgroep sneller dan gepland

3. Marco Aarnink doet overname met Print.com

Print.com neemt Converdy over, een tool om commerciële websites te bouwen. De drukwerkdienst van Marco Aarnink wil het daarmee makkelijk maken voor zakelijke klanten om campagnes te lanceren voor pakweg de verkoop van kerstkaarten of relatiegeschenken, meldt een persbericht.

Wat Print.com aftikt voor Converdy, dat in 2018 werd opgericht door Tim Holwerda, is niet bekend. Aarnink startte Print.com een tijdje nadat hij zijn eerdere printservice Drukwerkdeal had verkocht. Vorig jaar verwachtte hij voor zijn nieuwe scaleup 40 miljoen euro omzet.

4. Neelie Kroes e.v.a. willen dat Brussel 25 miljard pompt in eiwitrevolutie

Om voorop te blijven lopen in de eiwitrevolutie moet Brussel tot 2030 minimaal 25 miljard euro investeren in voedseltechnologieën als kweekvlees en precisie-fermentatie. Dat roepen Neelie Kroes en andere oud-Eurocommissarissen plus honderden wetenschappers onder wie Jan Rotmans in een brief aan EU-chef Ursula von der Leyen.

Milieuorganisatie RePlanet nam het initiatief tot de petitie Fund Future Food. ‘De ontwikkelingen in Singapore, Israël en de Verenigde Staten gaan heel snel. We mogen niet achterblijven’, zegt Hidde Boersma tegen het AD, voedselpublicist en mede-initiator namens RePlanet.

Lees ook: De plantaardige revolutie heeft perfect smakende vervangers nodig, en vooral coole merken

5. Nieuwe ceo voor BYBORRE na vertrek Arnoud Haverlag

Eind juli stapte medeoprichter Arnoud Haverlag al op als ceo bij BYBORRE, nu weten we wie zijn opvolger wordt bij de textieldisrupter: Mijke van Ballegooijen moet de startup naar het volgende niveau brengen. Van Ballegooijen werkte eerder bij KLM en was directeur van technische dienstverlener Guidion.

Begin dit jaar haalde BYBORRE nog 16,9 miljoen euro groeigeld op voor de hightech breimachines waarmee het op afstand produceert met duurzame garens. Haverlag meldde afgelopen zomer op LinkedIn dat hij toe was aan een ‘recharge’ na acht jaar buffelen met zijn startup en meer tijd wilde doorbrengen met zijn gezin.

Lees ook: BYBORRE strikt 16,9 miljoen om met hightech breiwerk de textielindustrie te verduurzamen

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: online bloemist mag niet meer lokken met naam Fleurop

Boekettenbestelsite Bloemen.nl mag niet langer de naam ‘Fleurop‘ gebruiken om klanten te lokken. Dat heeft de rechter in Lelystad deze week bepaald in een kort geding dat was aangespannen door Fleurop/Interflora, dat zelf ook online bloemen en boeketten verkoopt.

Fleurop schreef de afgelopen tijd verschillende bedrijven aan die ‘meeliften’ op de naamsbekendheid van Fleurop. Sommige hielden daar toen mee op. Bloemen.nl haalde de naam Fleurop alleen uit de zichtbare advertentietekst, maar bleef die wel gebruiken als Google-trefwoord.

Wat we ook lazen:

  • Leuk portret van Sjoerd ‘Stu’ Sjouwerman, die in de VS fortuin maakte in cyberbeveiliging (FD)
  • Bekende schrijvers klagen OpenAI aan om copyrightschending (Nu.nl )
  • In Zeewolde komt na het Facebook-schandaal definitief geen groot datacenter, bepaalt de rechter (Emerce)
  • TNO slaat alarm: AI grote bedreiging voor cybersecurity (Computable)
  • Bynder neemt een AI-zoekspecialist over (Silicon Canals)