Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2021

Lepaya

Lepaya - Peter Kuperus - René Janssen - Challenger50 van 2021

René Janssen en Peter Kuperus willen met de off- en online trainingen van Lepaya een unieke positie in de volle markt voor personeelstrainingen innemen. 

Wat:  On- en offline bedrijfstrainingen
Wie: René Janssen (36) en Peter Kuperus (36)
Sinds: 2018
Omzet: Onbekend
Werknemers: 85
Daagt uit: Aanbieders van trainingsprogramma’s
Website: www.lepaya.com

René Janssen en Peter Kuperus hebben met Lepaya een unieke positie in de volle markt voor personeelstrainingen te pakken. Door de juiste training, gericht op de juiste vaardigheid aan te bieden op het juiste moment, denken zij zich te kunnen onderscheiden.

Lepaya combineert het trainen van hard skills met het trainen van soft skills, een combinatie die het bedrijf power skills noemt. Met hun aanpak spelen Janssen en Kuperus in op de behoeftes van snelgroeiende techbedrijven zoals Mollie, Takeaway en Picnic. 

Organisatieverbetering

Wat maakt Lepaya zo’n succesvolle challenger? Traditionele opleiders richten zich op de persoonlijke ontwikkelingsvoorkeuren van medewerkers. En dat is volgens het ondernemersduo niet de meest effectieve manier om een organisatie te verbeteren. ‘Lepaya is de eerste die zich richt op vaardigheden die bijdragen aan de productiviteit van het gehele bedrijf.’

Bedrijven die aankloppen bij het kantoor op de Herengracht krijgen eerst een organisatiescan. Daarmee wordt bekeken hoe Lepaya zijn aanbod zo goed mogelijk bij de behoeften van het bedrijf kan laten aansluiten. Het trainingsbedrijf heeft aparte programma’s voor onder meer starters, consultants en teamleiders.

Investeerders hebben de potentie van het Amsterdamse bedrijf ook in de gaten. Tablomonto Ventures en enkele angel investeerder staken aanvankelijk 1,5 miljoen euro in het bedrijf. In 2020 besloot de Belgische uitgever Mediahuis, eigenaar van onder meer De Telegraaf en NRC, zich te wagen op de trainingenmarkt. Het bedrijf stak daarop 5 miljoen euro in Lepaya om de (inter)nationale groei aan te jagen. 

Internationale groei

Lepaya probeert zich niet alleen te onderscheiden met zijn leermethoden. Het claimt ook de eerste opleider te zijn die zijn opleidingen integreert met Microsoft Teams. ‘Onze klassikale sessies, zowel on- als offline, zijn compact en gericht op het oefenen van de skills’, zegt Janssen.

Deelnemers krijgen vooraf de theorie, zodat tijdens groepssessies de diepte kan worden ingegaan. Volgens de oprichter heeft zijn opleidingsbedrijf geprofiteerd van de coronacrisis. Het massale thuiswerken heeft de digitalisering versneld, een trend waar Lepaya al op inspeelde. ‘Miljoenen banen zullen veranderen en verdwijnen. Ook ontstaan volledig nieuwe banen waarvoor de vereisten en benodigde vaardigheden veranderen.’

Eind 2024 wil Lepaya 250.000 werknemers hebben getraind. ‘Dat willen we bereiken door middel van internationale groei in Europa en Azië’. Dit jaar werd Lepaya bij Techleap toegelaten tot het groeiprogramma Rise en inmiddels is de challenger al in 5 landen actief, en sinds augustus 2021 ook in Groot-Brittannië.