Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cowboy verbrandde 32 miljoen – Ciphix verkocht aan investeerder

Ook nieuws: Adyen-kopstukken beginnen nieuwe startup, prijsverlaging Tesla's vreet marge, 20,5 miljoen voor superbatterij E-magy en Mauro zoekt geld voor kledingmerk.

cowboy fiets e-bike prijs
Foto: Cowboy

1. Cowboy fietste 32 miljoen verlies bij elkaar

De Belgische VanMoof-tegenhanger Cowboy heeft vorig jaar bijna 32 miljoen euro verlies gemaakt op 19.000 verkochte e-bikes. Uit documenten die de fietsfabrikant verstrekt bij zijn deze week gestarte crowdfunding blijkt dat de omzet wel ruimschoots verdrievoudigde, tot net geen 41 miljoen euro. Vorige maand haalden de Brusselaars al 10 miljoen op bij professionele investeerders.

Tegen MT/Sprout beloofden de oprichters onlangs nog dat ze dit jaar ebitda-winst gaan maken. On verra. De crowd heeft weinig moeite met de beroerde cijfers: het target van 1 miljoen voor de crowdfunding is alweer binnen.

Lees ook: Cowboy wil met 10 miljoen vers kapitaal nu wel winst maken op zijn e-bikes 

2. Oprichters verkopen Ciphix aan investeerder

Mathijs Gast en Marcus Groeneveld verkopen Ciphix, de specialist in RPA en andere vormen van hyperautomation, aan investeerder Mentha Capital. Met Ciphix wonnen ze als jonge ondernemers de 25 onder de 25-award van MT/Sprout en hun bedrijf groeide door tot Challenger.

Gast en Groeneveld hadden het management over hun bedrijf met 60 medewerkers al eerder overgedragen. Het is de bedoeling dat Ciphix lekker gaat doorgroeien onder de nieuwe eigenaar. ‘Zelf zijn we nog door aan het bouwen aan ons andere bedrijf Freeday’, laat Gast weten als we hem feliciteren met de deal.

Lees ook: Slimme marketing van Ciphix: een recruitmentbureau voor…. softwarerobots?

3. Superbatterij E-magy scoort 20,5 miljoen

Caspar Peeters heeft in een nieuwe ronde 20,5 miljoen euro geregeld voor E-magy, de startup die met nanotechnologie lithium-ionbatterijen ‘opvoert’ tot een 40 procent hogere energiedichtheid. Dit keer stappen Hydro, Invest-NL en Rubio in.

Bestaande aandeelhouders SHIFT Invest en PDENH lappen ook bij tot een totaal van 15 miljoen. Binnenkort komt daar nog een subsidie bij van 5,5 miljoen van NXTGEN HIGHTECH. Peeters kan nu opschalen van een proeffabriek naar een productielijn met een hogere capaciteit.

4. Adyen-kopstukken beginnen facturatieplatform

Ex-Adyen managers Kim Verkooij en Etienne Gerts zijn voor zichzelf begonnen met Solvimon, een platform waarmee ze bedrijven helpen om geavanceerde prijsstrategieën te voeren.

Met hun ‘next-generation billing-platform’ kun je flexibel factureren op basis van het daadwerkelijke gebruik, het aantal gebruikers of een combinatie van beide, aldus Solvimon. De oprichters ontwikkelden binnen Adyen al iets dergelijks voor eigen gebruikt, vertellen ze tegen De Ondernemer.

Lees ook: Zo werd Adyen groot

5. Hoezo marge? Musk verlaagt Teslaprijs nog maar eens

Elon Musk gooit de prijzen van zijn Tesla’s nog verder omlaag in de VS. Op woensdag liet de fabrikant van elektrische auto’s ook zien dat dergelijke acties ten koste gaan van zijn winstgevendheid: de kwartaalwinst zakte een kwart tot 2,5 miljard dollar, bij een bruto marge die met 19 procent ruim onder de verwachtingen van analisten uitkwam.

Tesla heeft vooral in China last van concurrentie, Musk zelf beweert dat hij vooral volume wil draaien en straks meer winst pakt zodra zijn Tesla’s ‘echt’ zelfrijdend zijn. de Model 3 kost nu in de VS 39.990 dollar, 2 mille minder dan eerder deze maand.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Mauro zoekt geld voor zijn duurzame kledingmerk

Mauro in de mail. Dé Mauro Wilson Estevão, die ooit als 15-jarige asielzoeker ternauwernood behouden bleef voor Nederland.  En dat is mooi, want op zijn 30ste is Mauro ondernemer, met zijn eigen duurzame kledinglabel Mausons. Hij is een crowdfundingcampagne gestart op CrowdAboutNow om zijn mode van beukenhoutpulp uit te breiden met T-shirts, overhemden, sweaters en sokken.

De meter staat halverwege het doel van 65K. ‘Op dit moment kan ik wel een beetje hulp gebruiken’, laat Mauro weten. Dus bij deze: check of je brood ziet in de Friendly Fashion van Mausons.

Wat we ook lazen: