1. Desigmarktplaats Creative Fabrica tankt 61 miljoen dollar
Roemie Hillenaar en Anca Stefan hebben 61 miljoen dollar opgehaald met Creative Fabrica, hun online marktplaats voor grafisch ontwerp. De in 2016 opgerichte Amsterdamse scaleup groeit snel, vooral sinds het ook tools aanbiedt om met AI plaatjes te maken. Exact een jaar geleden haalde Hillenaar al eens 7 miljoen dollar op en groeide Creative Fabrica van 30 naar 160 werknemers.
Deze geldronde stapten Alven, LionTree en TriplePoint in terwijl Peak, Felix Capital en FJ Labs bijlapten. Ook dit keer wil het bedrijf flink wat extra mensen aannemen, maar ook de technologie verder ontwikkelen. Zo’n vijftigduizend ontwerpers verkopen via de site hun creaties aan 4 miljoen gebruikers. Met 65 procent van de omzet ligt het zwaartepunt van de Sprout Challenger van 2021 in de VS.
Lees ook: Roemie Hillenaar over zijn onbekende groeiparel: ‘We opereren in een superniche’
2. VonWood stoft houthandel af met 2,7 miljoen
De afgelopen mei opgerichte marktplaats voor hout VonWood krijgt 2,7 miljoen euro van investeerders Peak, Dutch Founders Fund, Keen en een strategische partners. Oprichters David de Jong en Minck Hermans zeggen dat ze de handel in hout naar het ‘hier en nu’ willen brengen met hun online handelsplatform, dat tussenschakels elimineert. VonWood geeft bovendien inzicht in de oorsprong en de kwaliteit en duurzaamheid van het hout. Voor elke transactie op hun online houtmarkt planten ze dan ook nog een boompje.
Lees ook: Dutch Founders hebben 60 miljoen klaarliggen voor marktplaatsen
3. Salmonella vreet aan omzet Tony’s Chocolonely
Ook in het laatste jaar onder Henk Jan Beltman groeide Tony’s Chocolonely lekker door: in 2022 kwam de omzet uit op 133 miljoen euro, ofwel 21 procent meer dan het jaar ervoor. Het Jaarfairslag meldt wel dat de groei in veel landen achterbleef bij de begroting.
Nog steeds komt meer dan de helft van de omzet uit de Benelux. Onder de streep waren er wel wat zure tegenvallers te verwerken, zoals de inflatie en het twee maanden stilleggen van de chocoladefabriek van Barry Callebaut wegens een salmonella-uitbraak.
4. Vertical farming verschrompelt door dure energie
Vertical farming verpietert door de hoge energieprijzen, blijkt uit een inventarisatie van het FD. Bij het Nederlandse Glowfarm ging eind vorig jaar de stekker eruit. Infarm heeft de helft van zijn 1.000 medewerkers ontslagen en Plantlab, de MT/Sprout Challenger van 2021, kweekt in Amsterdam geen tomaten meer.
Volgens ceo Eelco Ockers van Plantlab is de VS inmiddels zijn voornaamste markt, en daar werd stroom maar een paar cent duurder. Die energiekosten zijn volgens hem ‘vooral een Europees probleem’. Toch is er ook kaalslag onder urban farms in de VS: Fifth Season is er al mee gekapt, en Kalera ging in oktober nog naar de Nasdaq, maar zit daar op het strafbankje als penny stock.
Lees ook: PlantLab wordt een Unilever in groenten en kruiden
5. Funding voor hulpmiddel tegen knieartrose
Karianne Lindenhovius heeft 2,6 miljoen euro opgehaald met ArthroSave, de startup waarmee ze de KneeReviver ontwikkelt, een apparaat dat patiënten met knieartrose verlichting brengt. Het zorgt dat de beschadigde knie een tijdlang wordt ontlast en zich enigszins kan herstellen. Daarmee claimt ArthroSave het aanbrengen van een kunstgewricht met tien jaar te kunnen uitstellen.
Bestaande investeerder Oost NL leidde de geldronde, waarbij Essential Investments als nieuwe geldschieter aan boord kwam. Lindenhovius kan nu klinische studies uitvoeren en de commercialisering van de KneeReviver versnellen.
6. LioniX weer Nederlandser dankzij Invest-NL
Dat kan natuurlijk ook: de oprichters van LioniX, dat fotonica-chips ontwikkelt, verkochten hun startup in 2018 aan een Koreaans elektronicabedrijf. Nu steekt een consortium van Nederlandse geldschieters, waaronder staatsfonds Invest-NL, 3,5 miljoen in het Enschedese bedrijf, zodat het weer deels Nederlands is.
LioniX wordt volgens het FD gezien als een van de sleutelspelers in de fotonica-industrie. De Koreanen investeerden niet in LioniX, waardoor de startup minder hard groeide dan had gekund, zegt ceo Arne Leinse. Het gas kan er nu dus weer op.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
7. En dan dit: next-level kweekburger dankzij Crispr
Wij zijn niet vies van een nepburgertje, gekweekt of niet. Maar de hamburger van het Amerikaanse SciFi Foods is toch wel next level: de maker zet de befaamde gen-knutseltechnologie Crispr in om de best producerende vleescelletjes te kweken.
Tegen Fast Company legt ceo Joshua March uit dat Crispr dé weg is om snel en vooral betaalbaar kweekvlees te produceren. Hij is in de race met 120 andere startups in lab meat, maar belooft dat hij als eerste voor een dollar per stuk zijn Crispr-burgers in het winkelschap kan krijgen.
Wat we ook lazen:
- Aantal jonge ondernemers en zzp’ers groeide in 2022 weer flink (AD)
- Na alle Chinezen komt er ook een nieuw Turks automerk naar Nederland: TOGG (NU.nl)
- Musk doet weer gevoelige uitspraak over zelfrijdend systeem (Telegraaf)
- Dit zijn in 2023 dé 10 doorbraaktechnologieën volgens MIT (Technology Review)
- Student bouwt app die gebruik ChatGPT detecteert (Emerce)