Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat Picnic doet, is verboden – ASML-deal binnen handbereik

En verder in deze nieuwsupdate: bedrijf achter zonneauto Lightyear 0 failliet, hoofd Lexus is de nieuwe ceo van Toyota en is Philips nu eindelijk klaar met verbouwen?

picnic bezorging
Foto: Picnic

1. Wat Picnic doet mag niet: Nederlands etiket op product verplicht

Klanten van Picnic kunnen tegenwoordig kiezen om sommige producten uit Duitsland te kopen. Een stuk voordeliger voor de klant, maar het mag niet omdat het etiket niet in het Nederlands is. Dat is namelijk verplicht wil je het product in ons land verkopen. Dat zegt de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) tegen RTL Nieuws.

Picnic gaf donderdag aan nog onder de regels uit te kunnen komen omdat ze de etiketten vertalen in hun app. Maar dat blijkt dus niet te kloppen. De NVWA is in gesprek met Picnic. Voorlopig is Picnic-topman Michiel niet van plan te stoppen met de actie.

2. ASML-deal tussen Nederland en VS binnen handbereik

Een deal tussen Nederland en de Verenigde Staten over de export van chipmachines van ASML naar China is binnen handbereik. Functionarissen uit Nederland en de VS bespreken de deal vrijdag in Washington. Volgens persbureau Reuters gaat het gesprek over mogelijke nieuwe controles op de export van apparatuur voor de productie van halfgeleiders.

Het FD schrijft dat een akkoord waarschijnlijk niet direct tot duidelijkheid voor ASML zorgt. Dat hangt namelijk af van hoe eventuele restricties worden uitgewerkt.

3. Bedrijf achter zonneauto Lightyear 0 failliet

Atlas Technologies uit Helmond, het bedrijf achter de productie van de zonneauto Lightyear 0, is failliet verklaard. Bij het bedrijf werken ruim 600 mensen. In een persbericht schrijft het bedrijf dat curator Reinoud van Oeijen zich komende periode zal richten op ‘de positie van de ondernemers en schuldeisers, en gaat beoordelen hoe het concept van Lightyear kan worden voortgezet’. De Lightyear 2 zou in 2024 of 2025 gelanceerd moeten worden.

Lees ook: Wordt Lightyear het nieuwe Tesla of gaat het Spyker achterna? 4 scenario’s

4. Hoofd Lexus is de nieuwe ceo Toyota

Koji Sato is de nieuwe ceo van Toyota. De ceo van Lexus volgt Akio Toyoda, de kleinzoon van de oprichter van het automerk, op. Toyoda is vanaf 1 april voorzitter van het bedrijf. De grootste uitdaging voor Sato is de verschuiving naar elektrisch rijden. Toyota krijgt al langer kritiek dat het achterblijft op het gebied van elektrische voertuigen meldt Reuters.

5. Fors minder omzet voor chipbedrijf Intel

De Amerikaanse chipproducent Intel heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar fors minder omzet behaald. De omzet ging met 32 procent omlaag in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder naar 14 miljard dollar. Intel leed in het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 664 miljoen dollar.

Kijkend naar heel 2022 heeft de chipproducent een winst van 8 miljard dollar behaald. Een jaar eerder ging het nog om 20 miljard dollar aan winst. Het bedrijf heeft last van een lagere vraag naar halfgeleiders voor computers en datacenters vanwege de afkoelende economie.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Is Philips nu eindelijk klaar met verbouwen?

Roy Jacobs is de vijfde ceo van Philips die in een crisissfeer begint. Elke ceo, sinds het aantreden van Jan Timmer in 1990, start met rode cijfers en harde ingrepen. Maar resultaat had dat harde ingrijpen telkens niet, want de bestuursperiodes eindigden altijd met een terugval. Hoe kan dat toch? Het FD zet het in een webspecial op een rij en laat zien hoe het conglomeraat transformeerde tot medtechbedrijf.

7. Bij de koffieautomaat: NS-reizigers kunnen inchecken met bankpas of telefoon

Treinreizigers van NS, Qbuzz en Arriva kunnen vanaf volgende week dinsdag inchecken met hun bankpas, creditcard of telefoon. Mensen die inchecken met hun bankpas betalen het volle tarief voor de reis. ‘Via de bankpas kunnen we geen korting aanbieden, dus het is voor reizigers die incidenteel met de trein reizen. Abonnementhouders en mensen die met korting kunnen reizen, hebben een ov-chipkaart nodig’, zegt commercieel NS-directeur Tjalling Smit vertelt in het NOS Radio 1 Journaal.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De NS verwacht dat inchecken met een betaalpas vanaf eind maart in het hele Nederlandse openbaar vervoer kan.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates