Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljoenenclaim op familie Lubbers-bedrijf – Paul Polman lanceert duurzaam adviesbureau

En verder: Royal Delft haalt 1,7 miljoen op voor verbouwing, nieuw distributiecentrum Zalando in Bleiswijk en private equity jaagt op Signify-concurrent Osram.

1. Megaclaim voor Hollandia (en dus de familie Lubbers)

Hollandia moet zich verdedigen tegen een megaclaim van tientallen miljoenen euro’s, meldt RTL Z. Volgens het Noorse National Oilwell Varco dat de schade claimt, liet het staalbouwbedrijf – dat in handen is van de familie Lubbers – expres het dochterbedrijf Bailey failliet gaan om aan betaling te ontkomen. In de zomer van 2012 veroordeelde een Britse rechtbank Bailey tot betaling van een schadevergoeding van bijna 21 miljoen dollar. Omdat de Hollandia-dochter inmiddels failliet was, was de kans klein dat de Noren hun geld terug zouden zien. Maar uit een vonnis van de Rotterdamse rechtbank blijkt dat zij daarmee geen genoegen namen. Volgens het Noorse bedrijf heeft Hollandia een sluwe sterfhuisconstructie rond Bailey opgetuigd, om te voorkomen dat het de schadevergoeding moest betalen. Daarom richten de Noren hun pijlen nu op Hollandia zelf.

2. Paul Polman start adviesbureau duurzaam ondernemen

Nog geen dag na zijn officiële vertrek bij Unilever is Paul Polman al weer aan de slag. De voormalig topman van het levensmiddelenconcern start namelijk zijn eigen adviesbureau op het gebied van duurzaam ondernemen, weet Het Financieele Dagblad. Imagine is een commercieel bedrijf en een stichting, opgericht door Polman, Valerie Keller (duurzaamheidsspecialist EY), Jeff Seabright (directeur duurzaamheid Unilever) en enkele anderen. Het adviesbureau moet ondernemingen gaan helpen bij het nastreven van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. In zijn tijd bij Unilever wilde Polman al laten zien dat duurzaamheid en winstgevendheid hand in hand kunnen gaan.

3. Royal Delft haalt 1,7 miljoen op voor verbouwing

Royal Delft heeft ruim 1,7 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen. De opbrengst wordt gebruikt voor de verbouwing en inrichting van de nieuwe bedrijfslocatie van Royal Leerdam Crystal. Het ging om in totaal 159.197 nieuwe aandelen tegen een uitgifteprijs van 10,89 euro per aandeel. Van de nieuwe stukken gaat tachtig procent naar bestaande aandeelhouders die gebruik maken van hun claimrecht. De overige ruim 36.000 aandelen komen in handen van Boron Investments, de beleggingsmaatschappij van John Fentener van Vlissingen. Boron had voor de emissie al een belang van meer dan zeventig procent in de onderneming.

4. Nieuw distributiecentrum Zalando in Bleiswijk

Zalando bouwt een nieuw distributiecentrum van zo’n negentien voetbalvelden (140.000 vierkante meter) in Bleiswijk. De Duitse webwinkel investeert 200 miljoen euro in het distributiecentrum, dat zo’n 1.500 banen op moet leveren. Zalando verwacht in 2021 klaar te zijn met de net opgestarte bouw. De Benelux moet een belangrijke rol spelen in de ambities van Zalando om de omzet in die regio te verdubbelen. “De ligging staat ons erg aan”, zegt directeur Noord-Europa Kenneth Melchior tegen het AD. “We kunnen gebruikmaken van de bestaande infrastructuur van het bedrijventerrein. Daarnaast ligt het vlakbij de A12 en in het hart van de Randstad.”

5. Private equity jaagt op Signify-concurrent Osram

Bain Capital en Carlyle Group willen de Duitse lampenproducent Osram voor ongeveer 3,4 miljard euro (35 euro per aandeel) inlijven. De commissarissen en het bestuur van Osram beslissen op korte termijn of het bindend bod van de twee Amerikaanse private equity-partijen wordt aanvaard. Osram beleeft moeilijke tijden sinds het bedrijf zes jaar geleden werd afgesplitst van Siemens; in maart gaven de Duitsers nog een winstwaarschuwing. Het bedrijf uit Munchen is een grote concurrent van het Nederlandse Signify. Samen met General Electric en Signify behoort Osram tot de drie grootste lampenproducenten van de wereld.

6. Must read: zo schoon je je rommelige contactenlijst op

De zomervakantie staat voor de deur en dat is een mooi moment om bepaalde zaken op te ruimen. Neem die bomvolle contactenlijst in je smartphone, die waarschijnlijk eerder een overzicht is van mensen met wie je vaker niet dan wel praat. The New York Times komt met een vier-stappen-plan om er voor te zorgen dat je met een ‘cleane’ contactenlijst uit de zomervakantie komt. Helaas is er geen eenduidige aanpak en apps kunnen je gedachten (nog) niet lezen, dus je zult zelf heel veel moeten doen. Maar met een paar trucjes kun je het proces een beetje eenvoudiger maken en ervoor zorgen dat je contacten in de toekomst niet ongeorganiseerd raken!

7. Koffieautomaat: korte termijn of lange termijn?

Een overpeinzing voor het weekend, van Ben Verwaayen:

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief