1. Albert Heijn kruipt online richting Bol.com en Coolblue
Met een Nederlandse online omzet van 1,64 miljard euro is Bol.com wederom lijstaanvoerder in de nieuwe Twinkle100. Coolblue bezet de tweede plaats, daarachter volgt met Albert Heijn een nieuwe nummer 3. De lijst rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland naar omzet. Voor het eerst staat een supermarktketen op het podium van de Twinkle100, al is het verschil met de nummers één (1,6 miljard) en twee groot (1 miljard). Nummer 3 Albert Heijn (0,56 miljard), dit jaar uitgeroepen tot ‘Beste Winkel van Nederland’ en net als Bol.com onderdeel van Ahold Delhaize, blijft Zalando (0,55 miljard) en Wehkamp (0,53 miljard) nipt voor.
2. Huiszoeking bij beoogd KPN-topvrouw
Justitie in België heeft huiszoekingen laten doen in het hoofdkantoor van het telecombedrijf Proximus en in de woning van topvrouw Dominique Leroy. Het Brussels parket heeft intussen aan Belgische media bevestigd dat ‘in het kader van een gerechtelijk onderzoek naar mevrouw Leroy vandaag verschillende huiszoekingen hebben plaatsgevonden’. Het onderzoek zou draaien om het misbruik van voorkennis bij de handel in Proximus-aandelen. Volgens het Belgische De Tijd zou het gaan om een verdachte aandelentransactie van afgelopen augustus. Leroy verdiende toen 285.342 euro met de verkoop van een pakket Proximus-aandelen. Onlangs maakte ze bekend dat ze Proximus verruilt voor KPN.
3. Disney-baas: ‘Als Steve Jobs nog leefde, fusie Apple en Disney’
Volgens chief executive officer Bob Iger van Disney had zijn bedrijf wellicht samengewerkt met Apple, mocht oprichter Steve Jobs nog geleefd hebben. Dat schrijft Vanity Fair, die een passage van de autobiografie van Iger in handen heeft. ‘Ik geloof dat als Steve nog geleefd zou hebben, we onze bedrijven gecombineerd zouden hebben of de mogelijkheid minstens serieus besproken zouden hebben.’ Het is geen geheim dat Iger en Jobs jarenlang goede vrienden waren. Zo zaten ze bij elkaars bedrijven in de raad van bestuur.
4. Nederlandse fiscus wil miljard van tabaksgigant BAT
De Nederlandse Belastingdienst eist 1 miljard euro van tabaksgigant British American Tobacco (BAT). Het bedrijf zou tussen 2003 en 2016 misbruik gemaakt hebben van een holding in Amstelveen om zo min mogelijk belasting te betalen, zo schrijft De Onderzoeksredactie in NRC. Volgens de onderzoekers legde de fiscus het bedrijf, dat in Londen is gevestigd, in 2015 een naheffing op van 31 miljoen euro. Inclusief boetes is dat bedrag dus tot 1 miljard euro opgelopen. BAT heeft beroep aangetekend tegen de volledige claim en stapt ‘zo nodig’ naar de rechter, zegt een woordvoerder in NRC. Zo’n proces kan jaren duren.
5. Scheepsbouwer Damen weert malafide kopers luxejachten
Damen Shipyards Group heeft vorig jaar twee klanten geweerd die een luxejacht wilden bestellen bij het Vlissingse dochterbedrijf Amels. Het familieconcern uit Gorinchem maakte zich te veel zorgen over de herkomst van het geld waarmee deze personen het schip wilden betalen, zegt Damens group compliance officer Jasper van der Meer tegen Het Financieele Dagblad. In het eerste geval betrof het de zoon van ‘een potentaat’ die zelf geen vermogen heeft. ‘Dan weet je dat hij gaat afrekenen met geld van de overheid’, aldus Van der Meer. In het tweede geval betrof het een potentiële klant die volgens Van der Meer ‘te omstreden’ is en over wie te veel twijfel bestaat of hij op een eerlijke manier aan zijn vermogen is gekomen.
6. Must read: 10 stappen bij management van fraudeonderzoeken
Bij complexe fraudeonderzoeken is er vraag naar een meer plan- en procesmatige sturing met doorlopende borging van kwaliteit. Daarbij gaan er stemmen op voor een meer gelijkvormige aanpak, ook al bestaat er onderscheid voor wat betreft posities, bevoegdheden en belangen van de betrokken partijen. Uitgeverij Kerckebosch heeft de belangrijkste beslismomenten geformuleerd in een plan van 10 essentiële stappen.
7. Koffieautomaat: bestuur XS4ALL wil wél opgaan in KPN
De directie van internetprovider XS4ALL houdt vast aan de samenvoeging van hun merknaam met moederbedrijf KPN. Het management wijst hiermee het advies van de ondernemingsraad (or) af. Volgens algemeen directeur Jörg Kramer is de samenvoeging ‘in het belang van klanten, medewerkers, XS4ALL en KPN’, aldus een persbericht. De meeste klanten zouden hun dienstverlening ‘onder één dak willen’. Wel wil het bedrijf XS4ALL pas opdoeken als de diensten van KPN van vergelijkbaar niveau zijn, wat op zijn vroegst pas eind 2020 het geval zou zijn. Het management wijst er verder op dat de or van KPN in januari akkoord is gegaan met de gekozen strategie.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.