Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Christophe Barnouin (CEO Wessanen)

De resultaten van voedingsconcern Wessanen vallen flink lager uit dan verwacht. Een profiel van topman Christophe Barnouin.

Wessanen Christophe Barnouin duurzaam ontbijt MT
Foto: Wessanen

Barnouin is zelf het beste uithangbord voor zijn bedrijf. ‘Ik probeer altijd om mijn voedselconsumptie en lifestyle, en die van mijn vier dochters, te verduurzamen. Ik eet zo veel mogelijk vegetarisch en organic, en in Nederland fiets ik bijna alles omdat ik hier geen auto heb’, zegt hij in een interview met MT een maand geleden.

Pernod Ricard

De in Nice geboren Barnouin studeert economie aan de Skema Business School en begint zijn carrière bij drankenfabrikant Orangina. Daar wordt hij marketeer voor het eveneens door en door Franse anijsdrankje Pernod Ricard. Na een periode bij Reckitt Benckiser stapt hij op 31-jarige leeftijd over naar Masterfoods, de Europese naam voor het Amerikaanse concern Mars, waar hij directeur marketing wordt.

Christophe Barnouin Wessanen MTIn 2006 stapt hij over naar Wessanen. Hij wordt bestuursvoorzitter van Distriborg, de Franse tak van Wessanen. Een van zijn belangrijkste prestaties is de verdubbeling van de omzet van sojamelk. Zijn prestaties blijven niet onopgemerkt; in 2011 wordt hij executive vice president Frankrijk, Italië en nieuwe markten en in 2o14 wordt hij de baas van het hele concern, dat ruim 1500 medewerkers telt. Het wordt geen makkelijke opgave: na zeven jaar van dalende koersen en vier jaar van verliezen moet hij de weg omhoog zien te vinden.

Geen frituursnacks

Hij gaat voortvarend aan de slag. Binnen een jaar na zijn aantreden verkoopt hij alle niet gezonde en niet duurzame merken: de frituursnacks van Beckers en de alcoholische dranken van ABC in de VS. Dit in de hoop om meer premium beleggers aan te trekken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toch stuit hij initieel op scepsis als hij zijn ronde doet bij de grote beleggers in Frankrijk. ‘Toen ik langs ging bij investeerders feliciteerden ze me, maar toen ik vroeg of ze wilden investeren zeiden ze: Christophe, je moet begrijpen dat de meeste van de rijke families in dit land geld hebben verloren aan Wessanen het afgelopen decennium. Daar was ik me niet zo van bewust’, zegt hij in hetzelfde interview met MT.

Winstwaarschuwing

Barnouin boekt goede resultaten. In 2017 groeit het bedrijf hard in omzet en nog harder in winst. De omzet steeg in 2017 met bijna 10% naar 626 miljoen euro en de nettowinst sprong met 58% naar 36 miljoen euro. Maar nu komt er toch een tegenslag. De cijfers over de eerste helft van 2018 stellen teleur. Door een terugslag in Frankrijk en Engeland zakken de omzet en winst in de maanden april tot en met juni in. Daardoor moet het bedrijf een winstwaarschuwing afgeven. Het bedrijf rekent nu op een ‘gematigde’ groei in plaats van sterke groei.