Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Krijgt Google de TV online?

Al meer dan tien jaar wordt er gesleuteld aan de tv als poort naar internet. Na pogingen van kabelmaatschappijen, computer- en televisiefabrikanten is nu Google aan zet om voor de definitieve doorbraak te zorgen.

 

In Nederland is het nog niet heel gebruikelijk, maar in de VS en Azië spreekt het min of meer vanzelf dat een nieuw aangeschafte tv ‘connected’ is. Dat wil zeggen: verbonden met een thuisnetwerk dat toegang geeft tot internet. 

Nu is een televisiescherm, mede door de afstand waarop we ernaar kijken, ongeschikt om websites één op één weer te geven. In het verleden hebben talloze aanbieders geprobeerd een vorm van webtelevisie naar het grote publiek te brengen, maar het bleef meestal voer voor technofiele fijnproevers. We herinneren ons nog een kastje van KPN, dat in de tijd van inbelinternet webtelevisie weergaf op destijds nog niet eens platte schermen.

Microsoft, Apple

Microsoft kocht al in 1995 WebTV en leverde in Windows sinds 2002 en later via zijn spelcomputer Xbox360 al de mogelijkheid om de pc om te toveren in een Media Center dat surfen via de televisie mogelijk maakt. Maar weer: voor gadgetliefhebbers die genoegen nemen met een rafelige gebruikerservaring. Apple heeft met Apple TV, een klein doosje dat in feite een volwaardige mac is, ook een dappere poging gedaan om internet te ontsluiten via de tv. Ook hier: de gebruiksmogelijkheden bleven beperkt doordat tv kijken iets anders is dan achter een computerscherm kruipen. Apple zette TV op de waakvlam, maar volgens de biografie van Steve Jobs was een scherm van eigen makelij wel diens laatste grote droom.

Philips, Samsung

Een belangrijke stap op weg naar webtelevisie werd een paar jaar geleden gezet door de fabrikanten van de schermen zelf. Na de revolutie van de platte tv en de haarscherpe digitale HD-beelden werd het tijd voor nieuwe snufjes. De prijzen blijven immers in moordend tempo dalen, de vervangingsvraag moet worden gestimuleerd en op termijn zouden de hardwareproducenten best een deel willen opeisen van de koek die op internet wordt verdeeld. Philips, Samsung en de rest maakten hun tv’s daarom geschikt om de inhoud van – een select aantal – websites weer te geven.

Internet TV

Met de afstandsbediening kan bij connected televisies redelijk eenvoudig door een menu worden gebladerd met een verzameling apps of widgets; aan de tv aangepaste linkjes naar webvideokanalen als YouTube en Netflix, en natuurlijk Facebook en Twitter. Maar zoals al te vaak in de elektronicaindustrie kwam er voor deze zogenoemde connected tv of internet tv niet één standaard uit rollen. De consument moet kiezen uit Internet@TV van Samsung, NetTV van Philips, Loewe en Sharp of VieraCast van Panasonic en Sony Internet TV, om de populairste tv-merken te noemen. De duurdere tv's hebben inmiddels ook in Nederland de mogelijkheid om internet op te gaan voor bijvoorbeeld Uitzendinggemist (wel bij Philips, niet bij Samsung) of YouTube. Erg vaak worden ze niet op internet aangesloten, en heel luidruchtig wordt er ook geen reclame voor gemaakt.

Erg bemoedigend is die versnippering ook niet. De verschillende kampen hanteren andere standaarden, waarin websites worden omgezet in tv-formaat en ze slagen er lang niet allemaal in deals te sluiten met belangrijke aanbieders van content. Na de hardwarefabrikanten uit de computerwereld en de 'bruingoed'-leveranciers uit de audiovisuele hoek lijkt in het derde hoofdstuk van de ontwikkeling van internet-tv de grootste rol toebedeeld aan de grootmachten van die online wereld zelf.

Google

Google is al jaren aan het sleutelen aan het op Android gebaseerde Google TV. In oktober van 2010 werd het in de VS gelanceerd. De belofte: een versmelting van live met de online videoaanbod van Netflix, Amazon en de rest, het surfen naar achtergrondinformatie terwijl u kijkt en natuurlijk het delen van alles via social media. Logitech leverde er een kastje voor, Sony nam een Google-functie op in zijn tv’s en Blu-rayspelers, maar v Veel succes heeft de dienst nog niet. Dat komt voornamelijk doordat de belangrijkste televisiezenders Google TV blokkeerden omdat ze vrezen dat er te veel advertentieinkomsten zullen weglekken naar de webexploitant. Logitech piekert inmiddels niet meer over een opvolger van zijn kastje, de Revue, die inmiddels in de ramsj is gedaan.

Koreanen doen Google TV in 2012

Maar Google zef geeft nog niet op. Vorige week maakte Samsung bekend, dat het na de Google-telefoon die het in nauwe samenwerking met de zoekgigant ontwikkelde, ook met een Google televisie op de markt zal komen. Dat gebeurt begin volgend jaar, ook het moment waarop Google van zins is de Europese markt te bestormen met – een verbeterde versie van –  Google TV. Waarom de Koreanen het nog aandurven? Samsung zal zich goed herinneren hoe ook de eerste versies van Android voor smartphones rammelden en tot teleurstelling leidden. Dat is inmiddels meer dan verholpen. Ook zijn Koreaanse rivaal LG komt in januari met zijn versie van een Google TV op elektronicabeurs CES in Las Vegas. Zo pakt Google alvast de nummers één en twee van de mondiale tv-markt.
 

Lees ook:

Doorstart Blokker lijkt van de baan – Strafrechtelijk onderzoek tegen ondernemer Pieter Vos

Ook nieuws: voedselredder Orbisk haalt 8 miljoen euro op, General Motors stopt met zelfrijdende taxi's, plasticrecycler Ioniqa maakt een doorstart en Omnicom wordt grootste reclamebedrijf ter wereld na overname Interpublic.

blokker
Foto: Getty Images

1. Doorstart Blokker lijkt van de baan

De hoop op een doorstart van winkelketen Blokker lijkt vervlogen nu ook winkelschappen en -rekken worden verkocht. Dat schrijft De Telegraaf. Hoewel de curator nog in gesprek is met een partij die interesse heeft in 140 tot 160 vestigingen, wil deze de merknaam niet behouden. De 3500 medewerkers hebben een contract tot eind dit jaar.

Een groep van 45 zelfstandige Blokker-ondernemers probeert wel door te gaan met het merk, maar dat hangt af van de Amerikaanse financier Gordon Brothers die de merkrechten bezit. Marskramer-eigenaar Otto Simon biedt zich aan als ‘plan B’ voor deze franchisenemers.

2. OM start onderzoek naar Rodeo-oprichter Pieter Vos

Het Openbaar Ministerie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar Pieter Vos, voormalig directeur van het failliete softwarebedrijf Rodeo. Dat bevestigt het OM na een bericht in NRC. Vos zou investeerders hebben misleid met valse informatie over omzet, winst en klantenaantallen. Het Amerikaanse investeringsfonds PSG Equity, dat 60 miljoen euro in Rodeo stak, eist nu 67 miljoen terug via een civiele rechtszaak. Ook deed PSG aangifte van fraude.

Lees ook: De verdampte miljoenenomzet van Rodeo Software: ‘Hoe kan Pieter Vos iedereen zo gefopt hebben?’

3. Voedselredder Orbisk haalt 8 miljoen euro op

De Nederlandse scaleup Orbisk heeft een Series A-ronde van 8 miljoen euro afgesloten onder leiding van Regeneration.VC en PeakBridge. Het bedrijf, dat AI-technologie gebruikt om voedselverspilling in professionele keukens tegen te gaan, wil het geld gebruiken voor internationale expansie. Orbisk is al actief in 42 landen en heeft bijna 1.000 slimme afvalmonitoren geïnstalleerd. Het bedrijf richt zich eerst op uitbreiding in de VS, waar volgens ceo Olaf van der Veen ‘behoorlijk wat tractie’ is. Later volgt Azië.

4. GM stopt met zelfrijdende taxi’s na miljardenverlies

General Motors (GM) trekt de stekker uit zijn ambitieuze robotaxi-project Cruise, waarin het autobedrijf meer dan 10 miljard dollar investeerde. De Amerikaanse autofabrikant noemt de oplopende kosten en forse concurrentie als redenen. GM-ceo Mary Barra benadrukt dat het bedrijf de technologie wel blijft ontwikkelen voor gewone auto’s met rijhulpsystemen. Het besluit volgt na een ernstig ongeluk met een Cruise-taxi in San Francisco en een boete van 500.000 dollar voor het achterhouden van informatie daarover.

Alleen voormalig Google-dochter Waymo is in de VS nog over als het gaat over volledig zelfrijdende auto’s. Tesla onthulde in oktober plannen voor een eigen robottaxi.

Lees ook: Elon Musk wil alle robotaxi’s passeren met de Tesla Cybercab, gaat dat wel lukken?

5. Plasticrecycler Ioniqa maakt een doorstart

Plasticrecycler Ioniqa uit Eindhoven maakt een doorstart onder leiding van oprichter Tonnis Hooghoudt, die deze zomer nog vertrok bij het bedrijf. De nieuwe onderneming, Ioniqa Solutions, gaat verder met ongeveer twintig van de oorspronkelijke 32 medewerkers. Het bedrijf, dat een innovatieve technologie ontwikkelde voor het recyclen van PET-plastic, blijft actief in Eindhoven en Rotterdam, maar sluit de proefinstallatie in Geleen. ‘Het is mijn eer te na dit te laten verdwijnen’, zegt Hooghoudt tegen het Eindhovens Dagblad. Hij zegt meerdere financiers achter zich te hebben.

6. Omnicom wordt grootste reclamebedrijf ter wereld na overname Interpublic

Het Amerikaanse reclamebedrijf Omnicom neemt branchegenoot Interpublic Group over voor 13,25 miljard dollar. Door de overname ontstaat ‘s werelds grootste marketing- en communicatiegroep, met een gezamenlijke omzet van 25,6 miljard dollar en ruim 100.000 medewerkers. Het nieuwe bedrijf verwacht jaarlijks 750 miljoen dollar te besparen. John Wren blijft ceo van het gecombineerde bedrijf, dat onder de naam Omnicom verdergaat.

7. En dan dit: Murdoch verliest rechtszaak van zijn kinderen over opvolging

Succession, maar dan in het echt. Mediamagnaat Rupert Murdoch (93) heeft een rechtszaak verloren over de opvolging van zijn mediabedrijven, waaronder Fox News. Hij wilde zijn conservatieve zoon Lachlan als enige opvolger aanwijzen, maar de rechter oordeelde dat alle vier zijn oudste kinderen volgens de oorspronkelijke afspraak evenveel zeggenschap krijgen. Murdoch vreest dat zijn drie andere kinderen de rechtse koers van zijn mediabedrijven zullen wijzigen. Hij gaat in beroep tegen de uitspraak.

Wat we ook lazen:

  • Visma neemt urenregistratietool TimeChimp over (persbericht)
  • Na zijn vertrek bij KLM bouwt ex-topman Pieter Elbers in India een wereldspeler (FD)
  • Stellantis bouwt met Chinese accureus fabriek voor goedkope autobatterijen in Spanje (Bloomberg)
  • Invallen bij Adidas in Duitsland om belastingonderzoek (Manager Magazin)
  • Nieuwe domper VW: massale terugroepactie bij dochter Audi wereldwijd (Bild)
  • ‘Geluksprofessor’ Ruut Veenhoven overleden op 82-jarige leeftijd (Volkskrant)