Al meer dan tien jaar wordt er gesleuteld aan de tv als poort naar internet. Na pogingen van kabelmaatschappijen, computer- en televisiefabrikanten is nu Google aan zet om voor de definitieve doorbraak te zorgen.
In Nederland is het nog niet heel gebruikelijk, maar in de VS en Azië spreekt het min of meer vanzelf dat een nieuw aangeschafte tv ‘connected’ is. Dat wil zeggen: verbonden met een thuisnetwerk dat toegang geeft tot internet.
Nu is een televisiescherm, mede door de afstand waarop we ernaar kijken, ongeschikt om websites één op één weer te geven. In het verleden hebben talloze aanbieders geprobeerd een vorm van webtelevisie naar het grote publiek te brengen, maar het bleef meestal voer voor technofiele fijnproevers. We herinneren ons nog een kastje van KPN, dat in de tijd van inbelinternet webtelevisie weergaf op destijds nog niet eens platte schermen.
Microsoft, Apple
Microsoft kocht al in 1995 WebTV en leverde in Windows sinds 2002 en later via zijn spelcomputer Xbox360 al de mogelijkheid om de pc om te toveren in een Media Center dat surfen via de televisie mogelijk maakt. Maar weer: voor gadgetliefhebbers die genoegen nemen met een rafelige gebruikerservaring. Apple heeft met Apple TV, een klein doosje dat in feite een volwaardige mac is, ook een dappere poging gedaan om internet te ontsluiten via de tv. Ook hier: de gebruiksmogelijkheden bleven beperkt doordat tv kijken iets anders is dan achter een computerscherm kruipen. Apple zette TV op de waakvlam, maar volgens de biografie van Steve Jobs was een scherm van eigen makelij wel diens laatste grote droom.
Philips, Samsung
Een belangrijke stap op weg naar webtelevisie werd een paar jaar geleden gezet door de fabrikanten van de schermen zelf. Na de revolutie van de platte tv en de haarscherpe digitale HD-beelden werd het tijd voor nieuwe snufjes. De prijzen blijven immers in moordend tempo dalen, de vervangingsvraag moet worden gestimuleerd en op termijn zouden de hardwareproducenten best een deel willen opeisen van de koek die op internet wordt verdeeld. Philips, Samsung en de rest maakten hun tv’s daarom geschikt om de inhoud van – een select aantal – websites weer te geven.
Internet TV
Met de afstandsbediening kan bij connected televisies redelijk eenvoudig door een menu worden gebladerd met een verzameling apps of widgets; aan de tv aangepaste linkjes naar webvideokanalen als YouTube en Netflix, en natuurlijk Facebook en Twitter. Maar zoals al te vaak in de elektronicaindustrie kwam er voor deze zogenoemde connected tv of internet tv niet één standaard uit rollen. De consument moet kiezen uit Internet@TV van Samsung, NetTV van Philips, Loewe en Sharp of VieraCast van Panasonic en Sony Internet TV, om de populairste tv-merken te noemen. De duurdere tv's hebben inmiddels ook in Nederland de mogelijkheid om internet op te gaan voor bijvoorbeeld Uitzendinggemist (wel bij Philips, niet bij Samsung) of YouTube. Erg vaak worden ze niet op internet aangesloten, en heel luidruchtig wordt er ook geen reclame voor gemaakt.
Erg bemoedigend is die versnippering ook niet. De verschillende kampen hanteren andere standaarden, waarin websites worden omgezet in tv-formaat en ze slagen er lang niet allemaal in deals te sluiten met belangrijke aanbieders van content. Na de hardwarefabrikanten uit de computerwereld en de 'bruingoed'-leveranciers uit de audiovisuele hoek lijkt in het derde hoofdstuk van de ontwikkeling van internet-tv de grootste rol toebedeeld aan de grootmachten van die online wereld zelf.
Google is al jaren aan het sleutelen aan het op Android gebaseerde Google TV. In oktober van 2010 werd het in de VS gelanceerd. De belofte: een versmelting van live met de online videoaanbod van Netflix, Amazon en de rest, het surfen naar achtergrondinformatie terwijl u kijkt en natuurlijk het delen van alles via social media. Logitech leverde er een kastje voor, Sony nam een Google-functie op in zijn tv’s en Blu-rayspelers, maar v Veel succes heeft de dienst nog niet. Dat komt voornamelijk doordat de belangrijkste televisiezenders Google TV blokkeerden omdat ze vrezen dat er te veel advertentieinkomsten zullen weglekken naar de webexploitant. Logitech piekert inmiddels niet meer over een opvolger van zijn kastje, de Revue, die inmiddels in de ramsj is gedaan.
Koreanen doen Google TV in 2012
Maar Google zef geeft nog niet op. Vorige week maakte Samsung bekend, dat het na de Google-telefoon die het in nauwe samenwerking met de zoekgigant ontwikkelde, ook met een Google televisie op de markt zal komen. Dat gebeurt begin volgend jaar, ook het moment waarop Google van zins is de Europese markt te bestormen met – een verbeterde versie van – Google TV. Waarom de Koreanen het nog aandurven? Samsung zal zich goed herinneren hoe ook de eerste versies van Android voor smartphones rammelden en tot teleurstelling leidden. Dat is inmiddels meer dan verholpen. Ook zijn Koreaanse rivaal LG komt in januari met zijn versie van een Google TV op elektronicabeurs CES in Las Vegas. Zo pakt Google alvast de nummers één en twee van de mondiale tv-markt.