Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KLM bezuinigt: geen gratis eten meer aan boord – Babboe-maker Accell krijgt meer lucht

Ook nieuws: niet 70, maar 50 Nederlandse startups naar techbeurs CES, nieuwe geruchten over megafusie in Europese autoindustrie, eerste mini-IKEA opent deuren in Friesland en Klöpping wil overheid sexy maken voor IT'ers.

klm eten vliegtuig
Foto: KLM

1. KLM grijpt in om financieel gezonder te worden

Het kwakkelende KLM zoekt naar manieren om de slinkende winst op te krikken. Donderdag maakte de vliegmaatschappij een stevig pakket aan nieuwe maatregelen bekend. KLM wil veel investeringen uitstellen, meer automatiseren en wellicht activiteiten afstoten. Reizigers gaan betalen voor maaltijden en personeel moet harder werken. Banenverlies is niet uitgesloten.

De Telegraaf somt in een analyse de vijf hoofdpijndossiers van KLM op. Onder meer de moordende concurrentie en morrend personeel zijn uitdagingen voor het Nederlandse luchtvaarticoon. En intern blijft het geluid klinken dat de directie onder leiding van ceo Marjan Rintel niet zichtbaar genoeg is.

Lees ook: Marjan Rintel is een echte verbinder, maar is dat genoeg om KLM te redden?

2. Schuldenlast Accell met 600 miljoen omlaag

Fietsproducent Accell ziet weer hoop. De schuldenlast is met 600 miljoen euro verlaagd, dankzij een akkoord met aandeelhouders, banken en financiers. Ook krijgt het bedrijf ongeveer 235 miljoen euro aan contanten.

Het bedrijf achter Batavus, Sparta, Koga en Babboe zat met een grote voorraad onverkochte fietsen in zijn maag. Ook de problemen met de bakfietsen van Babboe hebben Accell bakken met geld gekost, onder meer vanwege een terugroepactie. De financiële zorgen werden zo urgent dat het concern afgelopen jaar bijna de helft van zijn 320 vaste productiekrachten in Heerenveen ontsloeg.

3. Niet 70, maar 50 NL-startups naar CES

Nederland stuurt in januari vijftig startups naar techbeurs CES in Las Vegas. Dat zijn er twintig minder dan de afgelopen jaren, signaleert Business Insider. Van een bezuiniging is geen sprake, bezweert het ministerie. De selectie-eisen zijn simpelweg verhoogd. De focus ligt ‘op groeimarkten en de nationale technologiestrategie’, aldus een woordvoerder. ‘Tegelijkertijd hebben we ervoor gekozen startups te selecteren die al iets verder in hun ontwikkeling staan.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

4. Megafusie in de Europese auto-industrie?

Het is crisis in de Europese auto-industrie, vooral het Frans-Italiaanse Stellantis zit in zwaar weer. Het bedrijf ging deze week onderuit op de beurs en gaf een winstwaarschuwing. Daardoor steken geruchten over een fusie met Renault weer de kop op, schrijft het AD. En als een fusie niet haalbaar is, dan in elk geval nauwere samenwerking tussen de Europese autofabrikanten. Ook BMW zou daarbij aan willen haken.

Lees ook: Ook als Volkswagen het redt, wordt de Europese auto-industrie steeds minder Europees

5. Eerste mini-IKEA opent deuren in Friesland

Het buitenland heeft al mini-Ikea’s, nu krijgt Nederland ze ook. In Leeuwarden is donderdag het eerste Plan & Order Point van het Zweedse woonwarenhuis geopend. Klanten kunnen daar niet terecht voor gehaktballetjes, wel voor advies en hulp bij het samenstellen van keukens en kasten. IKEA ziet volop mogelijkheden voor dit kleinere winkelconcept, met name in regio’s zoals Friesland, Zeeland en Drenthe, waar mensen nu vaak ver moeten reizen naar een reguliere vestiging.

Lees ook: Nieuwe Ikea-ceo zet in op groene groei: ‘Meer verkopen is niet hetzelfde als overconsumptie stimuleren’

6. En dan dit: Klöpping en Blom willen overheid sexy maken voor IT’ers

‘Herprogrammeer de overheid.’ Zo heette het manifest dat techondernemers Onno Eric Blom en Alexander Klöpping in 2023 opstelden. Nu is er officieel een stichting, met als missie: de digitale infrastructuur van de overheid fixen. Dat moet gebeuren door teams van talentvolle techneuten in te zetten die iets willen doen voor het algemeen belang.

In een interview met het FD noemen Klöpping en Blom het CoronaMelder-project als voorbeeld. ‘Er werd gewerkt met een open source design. Iedereen kon meekijken wat de techneuten aan het doen waren. Korte sprints, feedback van gebruikers, in no time stond er een strakke app. De enorme tijdsdruk hielp, maar wat vooral hielp was de wil vanuit het ministerie om mensen die er verstand van hadden de vrijheid te geven om aan de slag te gaan.’

Wat we ook lazen:

  • Hoe de kledingfabrieken achter Temu voor bodemprijzen produceren (Trouw)
  • Nieuwe tegenslag Tesla met Cybertrucks: duizenden terug naar garage in VS om camera (Reuters)
  • Starwarsfan vloert Rabobank in gevecht om bitcoins (Quote)
  • Nederland wil zijn bescheiden defensie-industrie weer laten bloeien, maar simpel is dat niet (FD)
  • Explosieve groei in expats met een belastingkorting kost schatkist honderden miljoenen extra (FTM)