1. Bezorger Just Eat Takeaway zit met VS in z’n maag
Grubhub blijft een blok aan het been van moederbedrijf Just Eat Takeaway (JET). De Amerikaanse dochter, die al twee jaar te koop staat, kromp in het eerste kwartaal van dit jaar met 10 procent. Gevolg: de totale brutotransactiewaarde van JET daalde in de eerste drie maanden met 2 procent. Er werd voor 6,6 miljard euro aan restaurantmaaltijden bezorgd. Ceo en oprichter Jitse Groen kijkt liever naar de resultaten zonder Grubhub. Dan is er een groei aan constante wisselkoersen van 3 procent naar 4,2 miljard euro.
2. Eerste Nederlandse kweekvleesproeverij Meatable
Primeur: de eerste kweekvleesproeverij in Nederland was woensdag een feit. Meatable, de scaleup van Krijn de Nood en Daan Luining, serveerde in Leiden een panel met onder meer een chef-kok vlees uit het lab. Kweekvlees mag in de EU nog niet het winkelschap in, uit veiligheidsoverwegingen. Nederland kwam vorig jaar met regels die het organiseren van proeverijen mogelijk maakt. Tot voor kort kon het kweekvlees van Meatable alleen geproefd worden in Singapore, waar ‘gecultiveerd’ vlees al een paar jaar verkocht mag worden.
Lees ook: Meatable-oprichter: ‘Een kilo kweekvlees ligt straks voor 7 euro in het schap’
3. Flitsbezorger Getir staakt overnamegesprekken met Flink
Getir staakt zijn poging om de Duitse flitsbezorger Flink in te lijven, meldt Tagesspiegel. De overnamegesprekken zouden on hold zijn gezet vanwege grootschalige herstructureringsplannen bij Getir. Het Turkse bedrijf zou willen vertrekken uit enkele Europese markten, waaronder Nederland en Duitsland en ook zou er een massaontslag op het programma staan. Getir loopt behoorlijk leeg op de activiteiten buiten de thuismarkt. Maandelijks moet er 50 miljoen euro bij om de boel draaiende houden.
Lees nog eens terug: Hoe flitsbezorgers weer in een flits verdwenen
4. Donald Trump begint eigen streamingdienst
Donald Trump wil met zijn mediabedrijf Trump Media een eigen streamingdienst beginnen. Onder de naam van Truth Social, het sociale netwerk van Trump, wil het content aanbieden die andere mediapartijen weigeren uit te zenden, klinkt het. Truth Social mikt op religieuze kanalen, familievriendelijke films en documentaires, nieuwszenders en andere content ‘die is gecanceld en gecanceld dreigt te worden’. De bekendmaking volgt bijna een maand na de beursgang van Trump Media.
5. Raymon Pouwels (GO Sharing) op overnamepad met umob
Het MaaS-platform van Raymon Pouwels umob heeft de mobility scaleup MaaS Global overgenomen. Het Finse MaaS Global is het in maart failliet verklaarde moederbedrijf achter de Whim-app, waarmee gebruikers in één app alle beschikbare vervoersopties kunnen bekijken. Whim was actief in Wenen, Antwerpen, Helsinki, Turku, Tokio, Birmingham en heel Zwitserland en haalde tot het faillissement 70 miljoen euro aan investeringen op.
Lees terug: Raymon Pouwels (founder GO Sharing) start MaaS-platform, met focus op consument én toerist
6. En dan dit: ‘VDL moet in oorlogstijd kunnen overschakelen op productie pantserauto’s’
Werkgeversclub VNO-NCW wil meer aandacht voor defensie en cyberveiligheid. Defensiespecialist Peter Wijninga van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies schaart zich tegenover BNR achter de oproep en stelt dat we voorbereidingen moeten treffen om over te gaan op een oorlogseconomie.
‘Het is verstandig om ervoor te zorgen dat de civiele productie als het moet kan omschakelen naar militaire productie’, zegt hij. ‘Een voorbeeld is autobouwer VDL Nedcar. Dat zou je zodanig kunnen inrichten dat het in oorlogstijd kan overschakelen op de productie van pantserauto’s of jeeps’, legt hij uit.
Rondje kwartaalcijfers 📈
- Een zeldzame omzetdaling voor chipmachinefabrikant ASML: de omzet kwam in het eerste kwartaal uit op 5,3 miljard, een daling van 20 procent. Ook daalde het aantal orders tot een bedrag van 3,6 miljard, tegenover ruim 9 miljard aan bestellingen een kwartaal eerder. ASML gaf eerder al aan 2024 te zien als een ‘overgangsjaar’ en zegt dat de lagere omzet verwacht was.
- TomTom zette in het eerste kwartaal ongeveer evenveel om als een jaar geleden: 139 miljoen euro tegen 141 miljoen een jaar eerder. Het onderdeel Location Technology groeide amper. Het nettoresultaat was 4,9 miljoen euro negatief.
- Telecomdienstverlener CM.com heeft in het eerste kwartaal een positieve ebitda (3,3 miljoen euro) geboekt op een lagere omzet, ten opzichte van een verlies van 2,4 miljoen een jaar eerder. De omzet daalde met 11 procent naar 63,5 miljoen, hoewel het volume van het aantal berichten met 18 procent steeg. Ook de dienstverlening via WhatsApp groeide flink, met 30 procent.
Wat we ook lazen:
- Makro leidt het ene na het andere miljoenenverlies, maar ceo Andries Govaert houdt rotsvast vertrouwen. (RetailTrends)
- Daily Paper-ontwerper Abderrahmane Trabsini: ‘Ons merk gaat de geschiedenisboeken in.’ (FD)
- Tesla vraagt aandeelhouders recordbeloning Elon Musk toch te accepteren. (Quartz)
- Martin van den Brink, het technisch brein van ASML, stopt er ook mee. (Trouw)