Knopen doorhakken, snel schakelen en meeveranderen in een innoverende markt: dat is belangrijk voor Raymon Pouwels (29), die inmiddels vier jaar ondernemer is. ‘Toen ik net begon met GO Sharing vroeg ik me vaak af: hoe kan ik de juiste keuze maken en doorpakken? Nu weet ik: het is beter om een verkeerde keuze te maken dan helemaal geen keuze.’
De beslissingen die hij de afgelopen maanden nam, volgden elkaar relatief snel op. Nog geen half jaar geleden verkeerde Pouwels met GO Sharing in surseance. Nadat het zich eerst terugtrok uit 33 van de 45 gemeenten werd het deelscooterbedrijf uiteindelijk verkocht aan het Turkse BinBin.
Umob: een nieuw MaaS-platform
Drie maanden geleden kwam umob van de grond. Begin juli ging de app live en de eerste mobiliteitsaanbieders zijn al geïntegreerd.
Umob is een dienst die zich richt op mobility as a service (MaaS). Openbaar vervoer, taxi, deelfiets, deelauto’s, deelscooters… het is allemaal te zoeken en te boeken vanuit dezelfde app.
De keuze voor een MaaS-app is voor Pouwels een overtuigende, ondanks dat MaaS tot nu toe nog niet zoveel oplevert. Tegen het einde van het jaar zullen er tien nieuwe deelvervoeraanbieders zijn aangesloten op het platform. Dan zijn er zo’n 200.000 voertuigen te boeken via umob. Plus het openbaar vervoer.
Lees ook: Je reis zoeken, boeken en betalen in één app: wanneer breekt mobility as a service door?
MaaS voor de toerist
Het is wel duidelijk dat Pouwels de deelmobiliteit niet helemaal wil loslaten. Zijn doel is nu om een vervoermiddel aan te kunnen bieden binnen 3 minuten lopen. Om dat te bereiken moet een aanbieder van bijvoorbeeld deelscooters meer dan 5.000 voertuigen in een stad als Amsterdam hebben.
En daar gaat het schuren, want er zijn er in Amsterdam doorgaans maar 350 toegestaan per aanbieder. Als alle mobiliteitsaanbieders gebundeld worden in een MaaS-platform, inclusief de taxi en het ov, geeft het wél de gewenste dichtheid van het aanbod, was zijn gedachte.
Ook onder deelvervoeraanbieders wekken MaaS-apps over het algemeen nog niet zoveel vertrouwen. Hoe umob het voor elkaar heeft gekregen om toch tien partijen te strikken voor een samenwerking? Door naast de consument ook op de toerist te focussen, zegt Pouwels.
‘Veel aanbieders hebben een klein budget om marketing te doen. Als we benoemen dat we op grote schaal te werk gaan en daar ook toeristen in meenemen, is dat wel van meerwaarde voor hen.’
Uniek aan umob als MaaS-app zijn dan ook de buitenlandse mobiliteitsaanbieders die geïntegreerd gaan worden. Daarmee kan je niet alleen in de regio of landelijk reizen, maar ook je complete reis van Amsterdam naar Barcelona in één app plannen, boeken en betalen. ‘Uiteindelijk hopen we zelfs wereldwijd te integreren. Maar eerst maar even goed focussen op Nederland en Europa.’
Focus als sleutelwoord
Focus lijkt sowieso het sleutelwoord te zijn binnen umob. GO Sharing was een ‘geweldig avontuur’, maar ook de nodige lessen zijn geleerd. Het was soms lastig om focus te behouden, omdat het veel tijd en geld kostte om alle scooters te onderhouden en repareren.
‘De allergrootste investering ging op aan de voertuigen zelf. Bij deze app ligt een sterke focus: hoe gaan we het allerbeste aanbieden aan de gebruiker? Het belangrijkste daarbij is vol inzetten op software. In elke stad kan je een vergunning winnen, maar je kan niet zomaar in elke stad actief zijn als je je daar niet op focust.’
Het overkoepelende doel is om binnen tien jaar geen autobezitters meer in ons land te zien. Toch geeft 78 procent van de consumenten de voorkeur aan eigen bezit en heeft minder dan 1 procent de intentie om komend jaar gebruik te gaan maken van deelvervoer. Bij umob kennen ze de cijfers, dus willen ze vol inzetten op gedragsverandering.
Belang van samenwerking
Samenwerking met gemeenten is daarin wel cruciaal. Die kunnen indirect het vertrouwen in MaaS onder gebruikers vergroten waardoor mensen hun eigen auto niet meer aanhouden, legt Pouwels uit.
‘Als echt alle aanbieders geïntegreerd worden, ontstaat er meer zekerheid dat er altijd een voertuig in de buurt is. Een auto die thuis de hele dag stilstaat, kost vooral geld. Als je een deelauto hebt, heb je dat probleem niet. Dan betaal je alleen wanneer je er gebruik van maakt. Dat willen we mensen meegeven.’
Pouwels ziet vooral veel kansen. En hij wil ze allemaal pakken. Soms moet hij daar ook een beetje in afgestopt worden door zijn team, zegt hij eerlijk. ‘Soms is het fijn als andere mensen me een beetje kunnen afremmen in mijn enthousiasme. Zodat we beter begrijpen welke stappen we allemaal moeten maken. Dat maakt het een leuk avontuur.’
In februari 2022 spraken we met Raymon Pouwels voor de serie The Founder. Lees ook dat interview: ‘Ik heb nu minder bewijsdrang’