Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fatbike-merk Doppio failliet – Martinair-oprichter Martin Schröder overleden

Ook nieuws: OpenAI krijgt Nvidia als investeerder, energieproducenten gaan ook leververgoeding betalen, verkoop Chinese auto's stort in en Crisp irriteert De Buurtboer met lollige advertentie.

doppio fatbike failliet
Urban Mobility, het bedrijf achter de elektronische tweewielers van Doppio, heeft deze week het faillissement aangevraagd. Foto: Doppio

1. Fatbikemaker Doppio failliet door slecht imago en diefstal

Urban Mobility, het bedrijf achter fatbikes van het merk Doppio, is dinsdag failliet verklaard. Volgens de eigenaar is het bedrijf genekt door vraaguitval als gevolg van de negatieve publiciteit rond fatbikes en de toevloed van illegaal geïmporteerde en opgevoerde modellen.

Dat komt naar voren uit een brief van topman en oprichter Peter Eiselin gericht aan zijn aandeelhouders, in handen van RTL Z. De belangrijkste oorzaak voor het bankroet is volgens Eiselin het besluit van verzekeraars om geen dekking meer te geven voor fatbikes. ‘Hierdoor stopten ook leasemaatschappijen met het aanbieden van Doppio’s producten.’

Lees ook: Niemand neemt verantwoordelijkheid voor de fatbikes: ‘Waar zijn de rebellen?’

2. Luchtvaartondernemer Martin Schröder overleden

Martin Schröder, piloot en oprichter van charterluchtvaartmaatschappij Martinair, is woensdag in zijn woonplaats Noordwijk op 93-jarige leeftijd overleden, zo laat zijn familie weten. ‘Met het overlijden van onze lieve echtgenoot, vader en opa nemen we afscheid van een echte Nederlandse luchtvaartpionier. Martin is de man geweest die vliegen toegankelijk heeft gemaakt voor een breed Nederlands publiek.’

Dat begon 53 jaar geleden met een vlucht van Martin’s Air Charter op Mallorca, lang voordat budgetmaatschappijen als EasyJet en Ryanair vliegen spotgoedkoop maakten. KLM nam Martinair in 2008 over.

Lees ook: het interview dat Sprout ooit had met Martin en zoon Marc Schröder 

3. OpenAI haalt 6,6 miljard dollar op, is 157 miljard waard

ChatGPT heeft 6,6 miljard dollar opgehaald bij investeerders tegen een waardering van 157 miljard dollar. Met het geld wil het bedrijf achter chatbot ChatGPT kunstmatige intelligentie en nieuwe AI-tools ontwikkelen en extra computerkracht financieren, meldt het op zijn blog.

Naast financiële partijen zou ook Microsoft hebben bijgestort, chipontwikkelaar Nvidia stapt voor het eerst in. Vorige week nog vertrok cto Mira Murati, de laatste in een lange rij kopstukken die het niet eens lijken met de commerciële koers die OpenAI, ooit begonnen al stichting om AI te beteugelen, heeft ingezet.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

4. Energieproducenten gaan meebetalen aan zwaarder stroomnet

Na consumenten moeten ook energieproducenten gaan meebetalen aan uitbreiding van het stroomnet als het aan toezichthouder ACM ligt. Bedrijven met zonne- en windparken dragen ook bij aan drukte op het net. ‘De kosten voor het verzwaren en uitbreiden van het elektriciteitsnet zullen de komende jaren fors stijgen’, zegt ACM-bestuurder Manon Leijten in een persbericht. ‘Het is belangrijk dat die kosten eerlijk over alle gebruikers van het elektriciteitsnet worden verdeeld.’

De ACM heeft meerdere manieren onderzocht om kosten van het net door te berekenen. In 2025 wordt bekend hoe de toezichthouder dit wil regelen.

5. Europese verkoop Chinese auto’s ingestort

De verkoop van Chinese elektrische auto’s lag in Europa in augustus 48 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zijn de Chinezen beland op het laagste niveau in anderhalf jaar, blijkt uit cijfers van DataForce, waarover Bloomberg schrijft.

Vermoedelijk komt de daling door importheffingen tot 48 procent die de Europese Unie in juli heeft ingesteld op elektrische auto’s die in China zijn gemaakt. MG, getroffen door de grootste heffingen, zag zijn Europese verkopen kelderen met 65 procent. De heffingen voor bijvoorbeeld BYD zijn minder hoog. Dat bedrijf zag zijn verkopen in augustus nog wel hoger uitkomen dan een jaar eerder.

6. En dan dit: Crisp doet (te) lollig over de Buurtboer

Het is geen nieuw trucje, maar online verssuper Crisp verheft het wel tot kunst: adverteren met Google-zoekwoorden met de naam van je concurrent. Wie zocht op ‘de buurtboer’, kreeg onlangs als eerste zoekresultaat een pagina met als titel ‘Klaar met de buurtboer?’. En inderdaad, die leidde naar Crisp.nl. Niet chic, vond Manuel van Breemen, online marketeer bij De Buurtboer, op LinkedIn. En weer best netjes van Crisp: dat gooide er een belletje tegenaan, gaf toe dat het niet ‘chique’ was en haalde de advertentie offline.

Rondje funding 💸

  • Pieter Groot, Steven Kesler en Sander Kok hebben 2,5 miljoen euro opgehaald voor My Way (voorheen Vicky) om verder te groeien. Met de parkeer-app kunnen automobilisten een parkeerplek boeken bij bedrijven, horeca en beheerders van parkeerterreinen en -garages.
  • Avantium heeft 3,5 miljoen subsidie geregeld via het Europese R&D-programma ICONIC, dat gericht is op het omzetten van CO2 in mierenzuur. Voor ICONIC project gaat Avantium CO2 uit raffinaderijgassen omzetten in mierenzuur, waar eiwitten voor diervoeding en alternatieven voor palmolie uit worden gemaakt.
  • Invest-NL investeert 5 miljoen euro in het VCC Deep Tech Fund van Value Creation Capital (VCC). Het fonds richt zich op geavanceerde optica, AI en nanotechnologie en heeft startups als Optics11, Delmic en Fastmicro in portefeuille.

Wat we ook lazen:

  • Kalo Bagijn: ‘Creëer als startup een vijand, zo zet je je personeel op scherp’ (FD)
  • Europese Commissie wil wet die ontbossing door geïmporteerde producten tegengaat jaar uitstellen (NOS)
  • Lonen blijven onverwacht hard stijgen: 6,8 procent erbij in derde kwartaal (Nu.nl)
  • Klokkenluider: Deloitte informeerde Onderwijsinspectie fout (FD)
  • PostNL mag twee dagen doen over bezorging van brieven (Telegraaf)