Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is leadgeneratie?

In samenwerking met MT/Sprout Agency - We vertellen je alles over leadgeneratie in dit artikel. Wat houdt het in? Wat zijn MQL en SQL? En hoe zorg je er voor kwalitatieve leads?

wat is leadgeneratie

Leadgeneratie is een manier om erachter te komen of iemand geïnteresseerd is in jouw product of dienst.

Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van ‘cold calling’, oftewel gewoon iemand opbellen om te kijken of diegene interesse heeft. Dit is een vrij agressieve manier van sales waar niet iedereen op zit te wachten. Daarnaast weet je niet of iemand op zoek is naar de oplossing die je aanbiedt. Of de potentiële klant weet zelf nog niet dat die er behoefte aan heeft.

Door content te delen die inspeelt op wat er momenteel speelt binnen de markt kun je vraag creëren én erachter komen wie interesse heeft in jouw product of dienst. Neem bijvoorbeeld HR-software. Momenteel is er een enorm personeelstekort en zijn goede mensen moeilijk te vinden. Je kan daarop inspelen door content te delen over het vinden van gekwalificeerd personeel. Hierdoor laat je zien dat je kennis hebt van de markt en een geschikte kandidaat bent om hen te helpen.

In dit artikel vertellen we je meer over hoe je ervoor zorgt dat je goede content gebruikt; het verschil tussen een MQL en een SQL; en wat je moet doen als je eenmaal de leads hebt verzameld. Wil je weten welke 9 manieren van leadgeneratie bestaan? Lees dan dit artikel.

Goede content voor leadgeneratie

Het succes van jouw leadgeneratie-campagne valt of staat bij kwalitatieve content die aansluit bij jouw doelgroep. Zorg er dus ten eerste voor dat je jouw doelgroep goed kent.

Dit kun je doen door een persona te maken. Dit is een fictieve, ideale klant, waarbij je goed kijkt wat voor hen belangrijk is en wat er speelt in hun leven. In het geval van HR-software kan dit een HR-manager zijn die verantwoordelijk is voor het onboardingproces. Content over het sollicitatieproces zal dan minder goed aanslaan dan bijvoorbeeld een whitepaper over hoe je ervoor zorgt dat nieuwe werknemers langer bij je blijven.

Vind je het lastig om erachter te komen wat er speelt binnen jouw doelgroep? Dan kun je onze adviestool  bekijken. Hierin delen we de bevindingen uit ons lezersonderzoek met 477 respondenten over uitdagingen die momenteel spelen binnen hun branche.

Het verschil tussen MQL en SQL

Het voornaamste verschil tussen een MQL en een SQL is de mate waarin zij bereid zijn om een product van je af te nemen. MQL staat voor Marketing Qualified Lead. Hiervan weet je dat zij op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem, maar zij zijn echt nog in de oriënterende fase. Het is bij deze leads dus extra belangrijk dat jij ‘top of mind’ blijft, want zodra zij wel klaar zijn om een product af te nemen wil je natuurlijk dat ze naar jou komen rennen.

SQL staat voor Sales Qualified Lead; zij zijn klaar om een product van je af te nemen. Zij zijn bewust van hun probleem, willen een oplossing, passen in het plaatje van de ideale klant én denken dat jullie degene zijn die deze oplossing het beste kunnen bieden. Om ze hiervan te overtuigen is het belangrijk dat zij inzien dat jij een expert bent op dit gebied en ze dus ook goed kunt helpen. Door waardevolle content te delen die ze helpt, laat je zien dat je er verstand van hebt en dat jij een geschikte match voor ze bent.

Neem bijvoorbeeld jou. Jij bent nu dit blog aan het lezen over wat leadgeneratie eigenlijk is. Dat betekent dat je waarschijnlijk overweegt of dit wellicht ook bij jouw bedrijf past. Jij bent dan in de oriënterende fase en dus een MQL. Ga je onze adviestool invullen? Dan weten wij dat je actief bezig bent met hoe jij leadgeneratie kan toepassen op jouw bedrijf, waardoor je al iets meer richting SQL gaat. Kijk je daarna op onze prijzenpagina voor het leadgeneratiepakket of plan je een afspraak in? Dan weten we dat je geïnteresseerd bent en ben je een SQL (mits je natuurlijk in ons plaatje van de ideale klant valt).

Wat te doen als je leads hebt gegenereerd?

Leuk die MQL’s en SQL’s, maar hoe maak je van een MQL een SQL? Dat doe je door middel van lead nurturing. Wat betekent dat je het contact tussen jouw potentiële klant goed onderhoudt en de relatie ‘warm’ maakt.

In marketing worden vaak de termen ‘warm’ en ‘koud’ gebruikt. Eerder in dit artikel hadden we het bijvoorbeeld ook over ‘cold calling’. Deze temperaturen verwijzen naar hoe goed de relatie is tussen jou en de klant. Kennen jullie elkaar nog helemaal niet? Dan is de relatie koud. Heb je al vaker contact gehad en een band op gebouwd? Dan is de relatie warm.

Vaak wordt lead nurturing gedaan door middel van een mailflow. Dit is een serie mails die je nog meer verdieping geven op het onderwerp waar je in eerste instantie je gegevens voor hebt achter gelaten. Hierdoor biedt je de klant nog meer waarde en wordt jullie relatie dus warmer.

Je kunt vervolgens bekijken hoe vaak iemand bijvoorbeeld de mails heeft gelezen of op bepaalde links heeft geklikt, zodat je weet hoe betrokken ze zijn. Wel belangrijk is dat je toestemming hebt gekregen om mails te versturen in verband met AVG.

Wil je meer lezen over lead nurturing? Lees dan dit artikel.