Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ideale lengte voor je blogpost bestaat niet, maar dat is niet erg!

In samenwerking met MT/Sprout Agency - Niets is zo onwetenschappelijk als content. Natuurlijk wordt er regelmatig door allerlei instituten onderzoek gedaan en dat is mooi, maar absolute waarheden zal je in je werk met content zelden ontdekken. Ook waar het gaat om de lengte van je blogposts.

Medium is zo’n ‘instituut’ dat onderzoek doet naar de lengte van blogs. Medium is een groot blogplatform met miljoenen bezoekers. Deze bezoekers zorgen voor een flinke stroom aan data waardoor leesgedrag in kaart kan worden gebracht. De conclusie van Medium waar het gaat om de perfecte tekstlengte: 1.600 woorden of een leestijd van 7 minuten. 1.600 woorden – denk je nu misschien – dat is toch veel te veel? En wat vindt Google daarvan? Daar zijn de meningen over verdeeld. Dat Google niet van al te korte teksten houdt is algemene kennis, maar wat het ideale aantal woorden is voor de zoekbaas, weet niemand echt.

Een blog is een krachtig contentmarketingmiddel. Je zet het bijvoorbeeld in om:

  • nieuwe klanten te werven
  • online leads te genereren
  • white paper downloads aan te jagen

Oké, wat is dan precies de ideale lengte voor een blogpost?

Het korte antwoord? Die is er niet. Het iets genuanceerdere antwoord: dat hangt ervan af. Het feitelijke antwoord: die is er niet. De 1600 woorden uit het onderzoek van Medium zijn gebaseerd op dat specifieke platform, en dus ook op een specifieke doelgroep. Dit zegt dus niks over de keuzes die jij moet maken. Zoals bij alle content zijn er veel meer zaken dan het aantal woorden die bepalen wat wel, en wat niet werkt. Nu is het juist de truc om daar een goede balans in te vinden.  Zaken zoals:

  • Type artikel/blog
    Gaat het om een mededeling, is het een how-to, een review, een listicle of een artikel met links naar andere artikelen? Het type artikel dat je schrijft heeft invloed op de lengte van de tekst. Zet je de nieuwste Samsung tegenover de nieuwste iPhone, dan is een uitgebreid artikel een plus, zodat een potentiële koper de plussen en minnen goed op een rijtje kan zetten. Cureer je content en verzamel je links naar ander interessant leesvoer, dan doe je je lezer met 1600 woorden vultekst erbij, geen plezier.
    Tip: bepaal bij elke blogpost wat je doel is en ga goed na of je tekst bijdraagt aan dat doel.
  • Visual design
    De grootte van het lettertype, de breedte van het leesscherm, de leesbaarheid van je teksten door andere factoren: het heeft allemaal invloed op hoe lang je tekst mag zijn. Denk aan iemand die jouw tekst leest op het scherm van z’n pc en in het design krijgt je tekst 500 pixels breedte of 800 pixels breedte. Dat doet iets heel anders met de beleving van de tekst. Alinea’s lijken in het smallere ontwerp veel langer dan ze bij een breder tekstoppervlak lijken.
    Tip: check ook je tekst op verschillende schermen. En zorg dat je content in het design van je website ook de ruimte krijgt om te ademen.
  • Je doelgroep
    Nadenken over je doelgroep doe je natuurlijk sowieso voor je met het maken van je content start. En ook op tekstlengte kan je doelgroep invloed hebben. Het loont dan ook om je content te analyseren: welke blogs werken het beste?
    Tip: Kijk naar zaken zoals bezoekersaantallen, maar ook time on page en eventueel het bounce-percentage (in veel gevallen is je artikel niet het einddoel en wil je dat bezoekers verder klikken op je site).

Traffic moet niet alleen komen, traffic moet blijven

Nadenken over de lengte van je teksten is altijd goed en SEO speelt daarin absoluut een rol. Maar… Zoekmachineoptimalisatie doe je om relevante traffic naar je site te halen. Goede content zorgt ervoor dat je bezoekers niet alleen blijven, maar ook de stappen zetten die jij voor ogen had (een whitepaper downloaden, hun e-mailadres achterlaten, een product kopen, etc.).

Wanneer je aan de slag gaat, is zoekmachineoptimalisatie slechts één van de afwegingen die je moet maken. Het is niet het antwoord op alles (in een zeer verzadigde markt, met enkele grote spelers, niet eens op veel) en je werkt niet voor Google, maar voor je klanten.
Gebruik dus precies zoveel woorden als je nodig hebt om waardevolle content te maken, waar je doelgroep wat aan heeft en die het delen waard is. Niet meer (schrijven is schrappen) en ook niet minder, als de waarde daardoor vermindert.

Geen woorden tellen maar…

Ken je doelgroep, weet wat je boodschap is, zorg dat er waarde is voor je lezer, geef hem/haar redenen en mogelijkheden om te blijven, of om zelfs de volgende stap te zetten (naar bijvoorbeeld een gerelateerd artikel, of een downloadable over hetzelfde onderwerp).

En tot slot: zorg ervoor dat je content makkelijk te delen is

SEO is een wedstrijd die alleen met de lange adem en veel middelen te winnen is. Het maken van goede en effectieve content is een kunst die niet vraagt om rekensommen en formules, maar om vaardigheid. Investeer absoluut in beide, maar raak niet verdwaald in sommen en formules, als het antwoord eigenlijk simpel is: doe het goed.