Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Flitsbezorger Getir neemt concurrent Weezy over – Cheflix haalt 2 miljoen op voor internationale groei

En verder: cosmeticamerk Lush doet social media in de ban, Nedcargo begint logistiek investeringsfonds en erotisch luisterplatform Rouze lanceert abonnementsmodel

Cheflix
Je leest nu: Flitsbezorger Getir neemt concurrent Weezy over – Cheflix haalt 2 miljoen op voor internationale groei

1. Flitsbezorger Getir neemt concurrent Weezy over

Rappe boodschappenbezorger Getir neemt Weezy, de eerste flitsbezorger uit het Verenigd Koninkrijk, over. Het Turkse Getir ging in 2021 in Londen van start en bedient inmiddels klanten in vijftien Britse steden. Weezy werd eind 2019 opgericht door Kristof Van Beveren en Alec Dent. Het bedrijf was actief in vier Britse steden. Hoeveel Getir heeft betaald is onduidelijk. Weezy haalde eerder dit jaar 20 miljoen dollar op in een Series A-ronde. Getir stelt nu 7,7 miljard dollar waard te zijn.

Maken flitsbezorgers zoals Gorillas een kans in Nederland?

2. Cheflix haalt 2 miljoen op voor internationalisering

Streamingdienst Cheflix, dat kookvideo’s van sterrenchefs aanbiedt, heeft 2 miljoen euro opgehaald voor internationale uitbreiding. De dienst van Jeroen van den Brink (verkocht eerder SeatMe aan Tripadvisor) en Thomas van Burg ging eind vorig jaar van start in lockdowntijd. Gebruikers betalen 2,99 euro per maand en kunnen daarvoor ‘masterclasses’ van sterrenchefs volgen. Momenteel heeft het bedrijf tienduizenden gebruikers in Nederland en België. Met het groeigeld van een onbekende investeerder wil het bedrijf uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Daarnaast worden er nieuwe lessen met internationale sterrenchefs opgenomen. Naast kooklessen wil de Amsterdamse startup ook uitbreiden naar lessen over wijnen, cocktails en etiquette.

3. Zeepjeswinkel Lush kapt met social media

Duurzaam cosmeticamerk Lush gaat zich vrijdag afmelden bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok. Zij blijven daar weg totdat deze platformen hun gebruikers ‘een veilige omgeving’ bieden. Volgens het cosmeticamerk is er te weinig aandacht voor de negatieve effecten van social media. Aanleiding is de informatie die door klokkenluiders naar buiten is gebracht. Zo liet oud-Facebook-medewerker Frances Haugen de wereld weten dat Facebook een belangrijke rol zou hebben in de Capitool-rellen. Het bedrijf zou te weinig doen tegen de verspreiding van desinformatie. Lush, dat miljoenen volgers heeft op de verschillende sociale media, trekt zich in alle 48 landen waar het actief is terug van de genoemde social media. Wel blijft het bedrijf actief op onder meer YouTube.

4. Logistiek investeringsfonds gaat met 40 miljoen op overnamejacht

De eigenaren van logistiek dienstverlener Nedcargo hebben 40 miljoen euro bij elkaar gelegd om het investeringsfonds Logistics Platform Partners (LPP) te starten. De miljoenen zijn onder meer afkomstig van de verkoop van de binnenvaarttak door Nedcargo in 2018. Daarnaast komt een deel uit de herfinanciering van Nedcargo Logistics Group. LPP wil inspelen op de consolidatie in de markt en wil  logistieke bedrijven in het middensegment kopen. Voor eind 2022 wil het investeringsfonds minstens drie bedrijven hebben overgenomen, waarbij de aandacht specifiek uitgaat naar gezonde familiebedrijven. Nedcargo wil de komende jaren de omzet verdubbelen van 100 naar 200 miljoen euro.

5. Erotisch luisterplatform Rouze

Erotisch luisterplatform Rouze, dat zich richt op vrouwen, heeft een abonnementsvorm gelanceerd. Wie zich wil abonneren op de dienst moet 4,99 euro per maand betalen of 2,99 euro bij een jaarabonnement. Eerder betaalden luisteraars per verhaal, omdat er volgens oprichter Eva de Visser nog te weinig verhalen waren voor een abonnementsmodel. De startup  vraagt ook aandacht voor consent, oftewel wederzijdse instemming met seks. Voor deze campagne wordt samengewerkt met tv-presentatrice Geraldine Kemper en kunsthistoricus Cathelijne Blok. Kemper spreekt ook verhalen in voor Rouze.

Vergeet Pornhub, audio is het nieuwe video

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Elon Musk sloopt JPMorgan op Yelp

Vorige week meldden we dat de Amerikaanse zakenbank JPMorgan Tesla voor het gerecht sleept. De bank wil 162 miljoen dollar zien van de autobouwer in verband met de fameuze ‘420-tweet’ van Elon Musk. De multimiljardair dreigde daarop dat wanneer JPMorgan z’n rechtszaak niet zou terugtrekken hij de zakenbank een ‘1-sterreview’ op Yelp zou geven. Inmiddels heeft Musk daad bij het woord gevoegd. Het resultaat ziet u hieronder. Wie meer wil weten over de vete tussen JPMorgan-baas Jamie Dimon en Musk kan verder lezen bij The Wall Street Journal.

Wat we ook lazen:

  • Terwijl het aantal ransomware-aanvallen toeneemt zijn verzekeraars steeds minder genegen om de (volledige) schade te dekken. (Reuters)
  • Crypto-oplichter Pieter J. haalde 5,6 miljoen euro op bij beleggers en vierde daarvan luxe vakanties, maar hoorde gisteren 15 maanden cel tegen zich geëist worden.  (RTL Nieuws)
  • Het CBS berekende dat Nederland 278.000 miljonairshuishoudens telt, maar volgens de rijkenconnaisseurs van Quote is dat getal te conservatief. (Quote)
  • Tesla is 1,1 biljoen dollar waard op de beurs, maar de invloed die de elektrische automaker heeft op de gehele aandelenbeurs, onder meer door de levendige optiehandel op het aandeel, reikt veel verder.  (Financial Times)
  • In tram, stadion, reclameblokken of online. Cryptoreclames zijn steeds zichtbaarder, maar toezicht is er nauwelijks. (Nu.nl)
  • De coronapersconferentie wordt waarschijnlijk vervroegd naar maandag of dinsdag. ‘Alle opties liggen op tafel’. (Algemeen Dagblad)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout podcast: