Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dit slimme slot maakt huissleutels overbodig

Na 4 jaar ontwikkelen en 1,7 miljoen euro aan investeringen lanceert Startup van de week Loqed een slot waarvoor je geen huissleutels meer nodig hebt. ‘Over een paar jaar is een smart lock op je huis net zo normaal als centrale deurvergrendeling van je auto.’

Wat is Loqed?

Een elektronisch slot dat huissleutels overbodig maakt. Het sleutelloze slot opent vanzelf wanneer de eigenaar van een geautoriseerde smartphone in de buurt is, en zijn of haar vinger op een sensor legt. Dat kan behalve de bewoner ook een bezorger zijn die een pakketje in huis aflevert, een methode die in de VS dankzij Amazon langzamerhand gemeengoed begint te worden.

De startup wil een beter alternatief in de markt zetten dan sloten die bijvoorbeeld al opengaan zodra je de auto nog aan het parkeren bent of via de tuindeur binnenkomt, zegt medeoprichter Pierre van den Oord. “Ons slot weet of je binnen of buiten bent en maakt die fout niet.”

Wie zijn smartphone is vergeten (of met een lege batterij staat), kan het slot met een pincode openen. De batterijen van het slot zelf moeten iedere 9 tot 12 maanden worden vervangen. Volgens Loqed kan iedereen die een Ikea-kast kan monteren, het e-slot zelf inbouwen.

Wie zitten erachter?

Oprichters Pierre van den Oord (32) en Jeroen van Oorschot (30) leerden elkaar kennen in een studentenvereniging. Van den Oord zette daarna een aantal it-bedrijven op, Van Oorschot specialiseerde zich tijdens zijn studie Media Technology in de combinatie van hard- en software.

Van den Oord bedacht Loqed 4 jaar geleden, toen hij voor de zoveelste keer zijn sleutels was vergeten. “Er waren destijds elektronische sloten op de markt, maar dat waren meer gadgets voor technologieliefhebbers. Sleutels waren eigenlijk simpeler. Daarnaast bestel ik vaak online, maar die pakketten kunnen meestal niet door de brievenbus. Ik wilde dat die bestellingen binnen konden worden gelegd. Investeerders keken ons aan alsof we gek waren. Maar een jaar later biedt Amazon het aan, en wordt het ineens geaccepteerd.”

Binnen Loqed (in totaal zes medewerkers) houdt Van den Oord zich vooral bezig met de marketing- en software-ontwikkeling, Van Oorschot met de hardware en het tamelijk ingewikkelde productietraject in China.

Wie zitten erop te wachten?

Mensen die weleens sleutels vergeten en die pakketten willen ontvangen als zij niet thuis zijn. Een voorwaarde voor dat laatste is wel dat zij ook een camera installeren, om te checken wie er binnenkomt. Ook huizen op Airbnb en (kleine) bedrijven vallen in de doelgroep. Van den Oord. “Wij voorzien dat over een aantal jaar een smart lock op je huis net zo normaal is als de centrale deurvergrendeling van je auto.”

Naarmate meer apparaten digitaal en ‘online’ worden, nemen ook de zorgen over privacy toe. Ook het slot van Loqed is via internet te bedienen. Het bedrijf benadrukt dat er geen digitale sleutels van klanten worden bewaard. “Je telefoon zet een beveiligde verbinding op, dat gaat over onze systemen heen.” De software wordt versleuteld door end-to-end-encryptie, die ook door banken wordt gebruikt.

Het gebrek aan een fysiek sleutelgat maakt het slot volgens Loqed veiliger is dan een normaal slot. Het smart lock voldoet volgens de startup ook aan de eisen die verzekeraars stellen voor de inboedelverzekering.

Hoever is Loqed?

Zoals veel andere hardware-ondernemers liep Loqed al snel tegen onverwachte uitdagingen en vertragingen aan. Van den Oord. “We waren ooit vertrokken met het idee dat onze smart lock met een jaar ontwikkeling wel in de markt zou staan. Dat viel tegen: ‘hardware is hard’, hebben we inmiddels al vaak gehoord van investeerders. Een kleine tegenslag, en je bent zo weer een paar maanden verder. Zo bleek de ingekochte processor in het slot een fout te bevatten, die de leverancier niet kon oplossen. Het vervangen van het hart van het systeem heeft ons flink wat vertraging opgeleverd. Voorop stond voor ons dat het product écht goed moet werken.”

Inmiddels rollen de eerste sloten van de band in China, waar Van Oorschot op dit moment ook bivakkeert om het traject te begeleiden. De verkoop startte deze week met een eerste oplage van duizend stuks. Die eerste groep houdt Loqed bewust klein om het product te kunnen polijsten en om goede ondersteuning te kunnen bieden met een helpdesk en het optuigen van een netwerk van monteurs (voor klanten die het apparaat niet zelf willen inbouwen).

Twee niet nader genoemde postbedrijven zouden interesse hebben in een pilot voor het afleveren van pakketten in huis. “Maar daarvoor moet het product eerst op en top klaar zijn.”

Wat is het businessmodel?

Loqed verkoopt in eerste instantie via zijn eigen website. Binnenkort komen daar nog twee online (branchegerelateerde) retailers bij. Eind dit jaar wil Loqed de grens over, bij voorkeur naar Duitsland, waar de markt voor smart homes verder ontwikkeld is dan in Nederland. Wanneer het afleveren van pakketten in huis eenmaal goed werkt (daar komen bijvoorbeeld ook nog verzekeringen bij kijken), is daaromheen ook een verdienmodel denkbaar.

Nog geld nodig?

Loqed haalde tot nu toe 1,7 miljoen euro op early stage-investeringsfonds NextStage, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Wise BCI Investments, Brisk Capital, WestFries Kapitaal en enkele business angels. Daarmee kan de startup voorlopig vooruit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van den Oord: “We zijn blij met onze investeerders, die ons door spannende tijden heen hebben geholpen. Vertrouwen is daarbij heel belangrijk geweest. Een technologische tegenslag uitleggen is soms best ingewikkeld, waardoor het voor investeerders toch aankomt op vertrouwen in ons als founders.”

Loqed wil de komende tijd de samenwerking opzoeken met corporates, waaronder verzekeraars, postbedrijven en bedrijven in de smart home-wereld. “Zo willen we sneller doorgroeien dan alles op eigen kracht te doen.”