Bij Philips praten ze tegenwoordig in typische half Engelse half Nederlandse termen. Hoe dat klinkt? Het Philips-jargon verklaard.
Het lijkt Philiips-ceo Frans van Houten te lukken om de cultuur bij zijn bedrijf te veranderen. Dat doet hij volgens het boekje, zo schreven we recentelijk in ons achtergrondverhaal over veranderprogramma Accelerate!. Van Houten laat duidelijk merken de managementliteratuur bijgehouden te hebben, jargon als Lean en Six Sigma vliegt over de tafel als je met hem praat. Dit zijn 13 andere termen die tegenwoordig bij Philips worden gebruikt:
#1. B2B2C
De combinatie van business-to-business en business-to-consumer. Van Houten gelooft dat achter elk B2B-product ook weer een klant zit. Of, in het geval van de divisie healthcare: een patiënt. Van Houten verwacht dat de twee modellen ooit zullen samenkomen.
#2. BMC
Ofwel: business-marktcombinatie, in veel andere bedrijven bekend als: product-marktcombinatie, de strategie voor welke markt je met welke producten komt.
#3. Customer centricity
De klant centraal. Iets wat je vrijwel overal hoort, maar bij Philips meteen wordt gekoppeld aan de end-to-end-aanpak: de klantbehoefte is leidend voor de innovatie, en bepaalt wat uiteindelijk op de markt komt.
#4. Granulair
Letterlijk: korrelig. In het bedrijfsleven echter vaak gebruikt in de betekenis van: 'specifiek', of – zoals bij Philips: 'gedetailleerd'. MIT-professor Peter Shor verklaart het gebruik van de term als volgt: 'Ik denk dat managers in computerbedrijven de technische definitie van data granularity een keer verkeerd begrepen hebben, en hem daarna zijn gebruiken om zich slimmer te laten overkomen.' In het Philips-jaarverslag van 2012 wordt het woordt negen keer gebruikt.
#5. Eager to win
Eén van de drie ‘gedragingen’ die in Accelerate! zijn geformuleerd, naast ‘Take ownership’ en ‘Team up to excel’. Philips zegt ook het beloningssysteem hierop aangepast te hebben.
#6. End-to-end
Term voor de lokale en ‘integrale’ aanpak, van idee tot productie. Dit in tegenstelling tot de oude, meer bureaucratische aanpak, waarbij in bedrijfssilo’s werd gewerkt.
#7. Operational Excellence
Een van de drie doelen van Accelerate! Vaak in één adem genoemd met lean en six sigma.
#8. PBS
Het Philips Business System, het uniforme organisatiemodel, een blauwdruk voor de mondiale manier van werken.
#9. Player
Een werknemer die niet bang is om initiatief te nemen. Dit in tegenstelling tot ‘gevangenen’ en ‘toeristen’.
#10. Resource to win
De investeringen die Philips wil doen als lokale managers denken een markt te kunnen veroveren, zelfs ten koste van de kortetermijnresultaten van een businessunit.
#11. De ‘weg naar waarde’
De strategische visie, die gekoppeld is aan Accelerate!, en waarin de financiële doelen voor Philips zijn bepaald.
#12. Het concept van collaborative
Een aanpak die alleen werkt als er over verschillende afdelingen en disciplines goed wordt samengewerkt.
#13. Elephant in the room
Oftewel: iets wat onbesproken is, maar waarvan iedereen zich wel bewust is. In sommige vergaderzalen van Philips liggen nu zelfs pluche olifanten, voor de symboliek.
Meer Philips?
Philips-ceo Frans van Houten is één van de sprekers tijdens het MT500-event. Meer sprekers zijn o.a. Karin van Gilst (Stedelijk Museum), Miguel Milano (Salesforce) en Daan Roosegaarde.
bekijk het programma van MT500