Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben Tiggelaar: ‘Slim mechanisme bewaakt cultuur bij SHV’

Niet alleen winst, maar ook de continuïteit van werkgelegenheid en cultuur zijn belangrijke doelen bij SHV, zegt Ben Tiggelaar.

Vanaf dinsdag 21 januari kiest de Nederlandse zakenwereld welke bedrijven ze het meest bewonderen, in MT's jaarlijkse MT500-onderzoek. Welk bedrijf zouden Nederlandse managementschrijvers, experts en journalisten kiezen? Vijfde aflevering: Ben Tiggelaar over SHV.

Ben Tiggelaar: 'SHV is wereldconcern met sterke no-nonsense-cultuur'

'Laat ik vooropstellen dat ik niet alle bedrijven in de MT500-lijst even goed ken. Wel kom ik regelmatig bij organisaties over de vloer, bijvoorbeeld voor een lezing. Bij SHV heb ik tweemaal een managementcongres voorgezeten, en wat me opviel was dat managers uit alle delen van de wereld op ongeveer dezelfde manier communiceerden. De sfeer in het wijdvertakte concern lijkt homogeen. Er heerst een prettige no-nonsense-cultuur, die je ook terugziet in de de uiteenlopende activiteiten van het bedrijf.'

'SHV is een buitengewoon stabiel familiebedrijf met uitstekende financiële prestaties. Het is knap hoe de holding in Utrecht met ongeveer 50 mensen er in slaagt dat mondiale concern met 56.000 medewerkers op koers te houden. Daarbij wordt naar méér gekeken dan de hoogst mogelijke winst. Ook continuïteit is een belangrijk doel: continuïteit van de werkgelegenheid en bedrijfswaarden zijn zaken die intern ook echt aandacht krijgen.'

'Hoe bij SHV met de cultuur wordt omgegaan, is af te zien aan de manier waarop de leiderschapsontwikkeling wordt aangepakt. Net als bij andere bedrijven zijn er uitgebreide programma’s voor talentvolle managers, die ervaring kunnen opdoen in het mondiale netwerk. Maar SHV stelt veel belang bij het rekruteren van topmanagers uit de eigen gelederen, en zelfs het beloningsbeleid is er op ingericht. De bonussen van de directies in de verschillende landen en onderdelen zijn deels afhankelijk gemaakt van de vraag in hoeverre de interne opvolging is geregeld. Dus de vraag of opvolgers van binnenuit klaarstaan, voel je als directeur in je portemonnee. Andere bedrijven zeggen dat ze interne opvolging belangrijk vinden, maar dat is vaak vrijblijvend. De financiële maatregel van SHV werkt als een slim mechanisme om de cultuur vanuit het hoofdkantoor te bewaken.'

'Het is misschien geen sexy bedrijf. SHV investeert in bedrijfstakken zoals LPG-distributie, berging en transport, en technische apparatuur: degelijke nichemarkten met gezonde marges. Maar juist die no-nonsense-benadering, gecombineerd met een no-nonsense-cultuur, maakt het bedrijf buitengewoon stabiel. Er staan veel mooie bedrijven in de lijst voor de MT500, maar SHV wordt soms over het hoofd gezien, en dat zou niet terecht zijn.'

SHV, de kerncijfers:

Omzet: 20 miljard euro

56.000 werknemers

Familiebedrijf grotendeels in handen van de familie Fentener van Vlissingen

Hoofdkantoor Utrecht

Ceo: Pat Kennedy

Wie is Ben Tiggelaar?

Ben Tiggelaar is schrijver, spreker en onderzoeker. Hij schrijft columns voor onder meer NRC Handelsblad en publiceerde verschillende bestsellers waaronder Doen! (2003), Dromen, durven, doen (2010), Dit wordt jouw jaar (2011) en MBA in een dag – het boek (2012). Op 13 mei verzorgt hij voor het 10e achtereenvolgende jaar het seminar MBA in één dag.

Zelf een bijdrage leveren?

Het onderzoek voor de MT500 is op 21 januari. Wil je zeker zijn van deelname? Word lid van het MT-panel en bekijk alvast de voorkeuzelijst van de 500 grootste Nederlandse bedrijven en instellingen. Wil je zelf een endorsement schrijven voor een van de bedrijven (waar je zelf niet werkzaam bent)? Tweet erover met hashtag #MT500 of mail dan een kort voorstel/oordeel naar Peter van Lonkhuyzen. De uitslag van de MT500 wordt bekendgemaakt tijdens het MT500-event op 24 april in Amsterdam. Erbij zijn?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer informatie MT500 Event

Meer stemadviezen:

bron openingsfoto