Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

MT1000

Je leest nu: MT1000

Wat is de MT1000?

MT1000 is het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland en vervangt sinds 2017 MT Finance, MT 100 & MT Digital.

Bekijk onderstaande video voor uitleg over de MT1000 en de mogelijkheden om partner te worden.

Samenwerking met Erasmus Centre for Business Innovation

Management Team doet sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van financiële diensten (MT Finance) op de Nederlandse markt. Later kwamen daar de professionele dienstverleners (MT 100) en de digitale leveranciers (MT Digital) bij.

Sinds vorig jaar zijn deze drie ranglijsten voor het eerst samengevoegd tot één omvattende lijst: de MT1000. Het onderzoek naar de meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland wordt uitgevoerd door Erasmus Centre for Business Innovation*.

Vakgebieden

Voor het onderzoek zijn 57 verschillende vakgebieden gedefinieerd, variërend van strategieadvies tot digital storing en van kantoorinrichting tot corporate finance**. Voor elk van deze categorieën zijn door de redactie groslijsten gemaakt. Deze lijsten bevatten de grootste en bekendste leveranciers in hun vakgebied.

Ervaringen, niet slechts reputaties

Een panel van zakelijke beslissers werd uitgenodigd om hun ervaringen te delen. In totaal beoordeelden 4.476 respondenten 2.081 verschillende bedrijven. Alleen bedrijven waar zij in de laatste drie jaar zakelijk contact mee hadden, konden zij beoordelen. Ervaringen, niet slechts reputaties, vormen dus de basis voor de MT1000.

Net Promotor Score

Respondenten werd gevraagd om hun leveranciers te waarderen op een schaal van 1 tot 10: “Hoe waarschijnlijk is het dat u deze dienstverlener zou aanbevelen aan een vriend of collega?” Aan de hand van de antwoorden werd de Net Promotor Score berekend die de basis vormt voor de ranglijsten van de MT1000.

Treacy en Wiersema

De leveranciers werden daarnaast ook gewaardeerd ten aanzien van drie inhoudelijke aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering (conform het model van Treacy en Wiersema 1995). Hierbij konden respondenten tot 5 sterren geven. Tot slot werd gevraagd om de ervaring met een leverancier in eigen woorden te typeren.

Uiteindelijke ranglijst per vakgebied

Om tot de uiteindelijke ranglijsten voor de verschillende vakgebieden te komen, werd eerst een selectie gemaakt op basis van het aantal respondenten dat contact heeft gehad met een specifieke dienstverlener. Bedrijven met minder dan 5% respondenten werden opgenomen in een aparte sectie van de algemene MT1000 ranking. Deze bedrijven vindt u niet terug in de ranglijsten per vakgebied, de invloed van een individuele respondent op het eindresultaat zou te groot zijn bij hen. Bedrijven met minder dan 1% respons zijn helemaal niet opgenomen in MT1000, omdat we onvoldoende data hebben om te bepalen of ze al dan niet in de top 1000 thuishoren.

Vervolgens werd per vakgebied een rangschikking gemaakt op basis van (1) de Net Promotor Score, (2) de waardering op de drie dimensies van Treacy en Wiersema en (3) het aantal respondenten dat contact had met een leverancier***. De bedrijven die de ranglijsten aanvoeren, worden dus niet alleen erg goed gewaardeerd door hun klanten. Het zijn ook relatief véél klanten die voor deze bedrijven kiezen.

De MT1000-lijst zet álle dienstverleners in één ranglijst. Dat is natuurlijk eigenlijk appels met peren vergelijken. Wie aanbieders direct met elkaar wil vergelijken, kijkt het beste naar de ranglijsten per vakgebied


* Erasmus Centre for Business Innovation is een kennis- en valorisatiecentrum van Erasmus Universiteit Rotterdam. Het centre wordt geleid door academic director prof.dr. Henk Volberda. Het onderzoek voor de MT1000 is uitgevoerd door managing partner dr. Niels van der Weerdt.
** Een vijftal vakgebieden werd na afloop van het onderzoek uit de ranglijst verwijderd wegens onvoldoende betrouwbare respons.
*** Het algoritme dat hiervoor werd ontwikkeld, berekent voor elk bedrijf een score aan de hand van de NPS-score en de drie inhoudelijke waarderingen. Deze score wordt vermenigvuldigd met een multiplier (een logaritme) om bedrijven met veel goede waarderingen te belonen.


Wilt u ook úw verhaal vertellen?
Neem dan voor meer informatie over de Business Stories – of andere advertentiemogelijkheden in de MT1000 – contact op met Adformix, via 0888 777 888, of mail naar [email protected]