Het is de dertiende keer dat MT/Sprout zakelijke dienstverleners laat beoordelen op het vlak van klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Aan de hand van de vraag of respondenten desbetreffende dienstverlener ook zouden aanbevelen aan anderen, wordt de Net Promotor Score (NPS) berekend. Respondenten zijn meer dan 5.400 zakelijke beslissers met inkoopbevoegdheid die in de afgelopen drie jaar zaken hebben gedaan met de te beoordelen 2.120 dienstverleners.
De afgelopen drie jaar eindigde Whyz Executieve Search op de eerste plek, nu prijkt er met GZ OfficeXperience een nieuwe naam bovenaan. ‘In een arbeidsmarkt waarin behoud van personeel cruciaal is, speelt kantoorinrichting een belangrijke rol. Bedrijven willen daarin investeren’, zegt Henk Volberda, UvA-professor van het Amsterdam Centre for Business Innovation en tevens MT1000-onderzoeksleider. ‘Het moet een inspirerende omgeving zijn, een motiverende ontmoetingsplek. Ik denk dat GZ dat goed in de vingers heeft.’
Wat verder opvalt, is dat de top tien dit jaar maar liefst vijf nieuwkomers telt. En de vijf bedrijven die uit de top tien zijn verdwenen, zakken over het algemeen fors: gemiddeld 91 posities. Volberda: ‘Het lijkt erop dat klanten steeds kritischer worden en bedrijven dus niet vanzelfsprekend weer goed beoordeeld worden als dat in het verleden ook het geval was.’
Lees ook het volledige interview met Henk Volberda: ‘Een herijking kan ook wat moois opleveren’
De top 10 beste dienstverleners uit de MT1000 van 2024:
Positie | Dienstverlener | Categorie |
---|---|---|
1 | GZ OfficeXperience | Kantoorinrichting |
2 | Mobilee management & advies | Organisatieadvies |
3 | effectgroep* | Eventmarketing |
4 | Whyz Executive Search | Executive search |
5 | effectgroep* | Communicatieadvies |
6 | Sales Improvement Group | Salesadvies en -training |
7 | Yonego | Digital marketing & e-commerce |
8 | Apple | Hardware & kantoortechnologie |
9 | Microsoft | IT Storage |
10 | 3i | Private equity |
De MT1000 brengt de waardering van zakelijke dienstverleners in 62 branches in kaart. De belangrijkste takken zijn voor het onderzoek gegroepeerd in vijf hoofdgroepen: professioneel & marketing, HR, financiën, digitaal, en mobiliteits- en facilitaire dienstverlening.
Het onderzoek van 2024 leert dat klanten hun strategie opnieuw tegen het licht houden en soms harde keuzes maken. ‘Dat is logisch, maar pas op voor opportunisme’, zegt hoofdredacteur Donovan van Heuven van MT/Sprout. ‘Grijp je deze fase enkel aan om te schaven aan presentaties en spreadsheets, dan dreigt het gevaar rechts te worden ingehaald. Herijken zou geen project met een stappenplan moeten zijn, maar een continu proces waarin je de risico’s van je organisatie beheert én scherp blijft voor de kansen van morgen.’