Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van timemanagement krijg je het alleen maar drukker

Timemanagement is het antwoord op ons drukke leven. Het maakt ons gelukkiger en effectiever, denken we. Volgens de Britse bedrijfspsycholoog Tony Crabbe is dat een grote misvatting.

Tony Crabbe, timemanagement, druk, productiviteit, effectief
Foto: sharedstories

Vergroot je het tijdsbewustzijn van mensen, dan krijgen ze inderdaad meer zaken gedaan. ‘Maar krijgen we meer gedaan, dan komt er een oneindige stroom aan nieuwe taken bij’, zegt Crabbe. ‘Waardoor we het uiteindelijk dus nog drukker zullen krijgen.’ Vergelijk het met de Hydra, het veelkoppige monster uit de Griekse mythologie: hak je één hoofd af, dan groeien er twee terug.

Prioriteiten stellen

Smartphones, social media of email: bij het maximaliseren van onze tijd verdelen we onze aandacht over duizenden micro-activiteiten. Daardoor komen we in een chaotische gemoedstoestand die psycholoog Mihaly Csikszentmihaly ‘psychische entropie’ noemt. Het lukt ons niet meer om te focussen, ordenen of concentreren. Deze toestand is het tegenovergestelde van ‘flow’, waarin je helemaal opgaat in een activiteit.

Timemanagement zorgt er ook voor dat we niet meer goed prioriteiten kunnen stellen. Hebben we een sterk tijdsbewustzijn, dan versmalt het onze aandacht. Daardoor maken we minder goede keuzes. De beslissingen die we onder tijdsdruk nemen zijn gebaseerd op de directe situaties, in plaats van dat we eerst uitzoomen en naar het grotere plaatje kijken. We stellen prioriteit aan het urgente en directe, in plaats van het belangrijke en strategische.

Verbeelding

Een groot deel van de medewerkers voelt zich productief als ze met een lege inbox naar huis gaan. ‘Maar geen enkel leven is veranderd door een lege inbox. Heb je geen enkele taak meer te doen, dan ontbreekt het je eenvoudigweg aan verbeelding’, vindt Crabbe. Ook uit onderzoek van Harvard-hoogleraar Teresa Amabile blijkt dat onze verbeeldingskracht en het oplossingsvermogen verminderd bij een verhoging van ons tijdsbewustzijn.

Volgens Crabbe is het daarom tijd voor een andere strategie. Een strategie die erkent dat er in onze overbelaste wereld geen tekort is aan tijd, maar aan aandacht.

Dit artikel is gebaseerd op een column uit het mini-boekje ‘Nooit meer te druk’.