Burgers had eens een lezing voor een zaal vol kappers. Ter sprake kwam wat je doet met klanten die geen portemonnee bij zich hebben. Eén van de kappers vertelde dat ze een klant later liet betalen en ook nog wat extra geld had meegegeven voor boodschappen. Sommige kappers in de zaal vonden het overdadig en niet zonder risico. Maar de klant kwam ’s middags meteen het geld terugbrengen. Zo overtref je alle verwachtingen en krijg je fans voor jaren.
Geef met visie
Dat betekent niet dat je lukraak dingen weg moet geven. Geef met een visie, zei Burgers in een eerder interview met MT: ‘De grootste gevers vind je onder de meest succesvolle mensen, maar ook bij de drop-outs. Dat zijn dan vaak gevers zonder visie. Die halen zich de ellende van de hele wereld op de hals. Dat leidt tot niets. Mijn boodschap is dus: geef met visie. Wees niet zo bang om belazerd te worden. Geven is niet zonder risico. Als je altijd op safe wil spelen, moet je nooit iets geven. Maar dan krijg je dus ook nooit iets’.
Bekijk ook:
#1 Zo maak je van klanten jouw ambassadeurs
#2 Hoe één attent gebaar veel waarde kan toevoegen
Evenement Online programma: Een fan per dag
Hoe maak je van bestaande klanten fans? In deze online cursus legt Jos Burgers uit hoe jouw bedrijf klantgerichter kan opereren.
lees verder