Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor een ceo met een reputatieschandaal aan zijn broek

Belastingontwijking, sjoemelauto’s of diefstal van klantgegevens: reputatieschandalen zijn aan de orde van de dag. Door sociale media verspreiden deze misstappen zich razendsnel. Hoe ga je als ceo om met een reputatieschandaal?

reputatie, reputatieschandaal, bedrijf. imago. bedrijfsimago, social media
Foto: Getty

Genoeg werk voor reputatiedeskundige Mildred Hofkes dus. Hofkes adviseert sinds 2006 met haar reputatieadviesbureau Bureau Hofkes (BHRM) bedrijven en organisaties op het gebied van reputatiemanagement. Ze heeft daarmee gepionierd, want reputatie speelde voor de economische crisis amper een rol. Hofkes: ‘Voor de crisis kon een bedrijf gemakkelijk wegkomen met een slecht imago terwijl het winst bleef maken. Nu kan dat niet meer. Het afbreukrisico is te groot’.

5 tips om je bedrijfsimago te herstellen

Hofkes geeft het management een aantal tips om direct het vertrouwen te herstellen. ‘De tijd van je terugtrekken in je schuttersputje schaamte en je inkapselen door juristen en woordvoerders is voorbij’, aldus Hofkes.

#1 Vlucht niet weg

Hofkes: ‘Een leider moet niet reageren zoals de ceo van BP in 2008 deed: op een zeiljacht gaan zitten en vluchten voor de situatie. De wereld was geschokt om de olieramp in de Mexicaanse Golf. Dieren onder de oliesmurrie, een vervuilde oceaan, een operatie die stilstond. Maar de ceo van BP trok zich terug en ging zeilen. Doordat hij zich niet emotioneel met dit drama verbond, werd de reputatieschade alleen maar groter. Wegvluchten is dus geen optie.’

#2 Treed naar buiten en wees aanspreekbaar

Hofkes: ‘Veel bestuurders reageren op een schandaal met een oude reflex. Ze omringen zich met juristen en woordvoerders en trekken zichzelf terug. ‘Blijf stil zitten als je wordt geschoren’ is dan het advies. Mijn advies: doe dat niet! Treed naar buiten. Wees zichtbaar. Dat kan via een persconferentie en een weblog.’

‘Een goed voorbeeld is de Nationale Politie. Er stond in De Telegraaf een zeer kritisch artikel over personeel dat klaagde over hun materiaal. De nieuwe korpsleiding is meteen naar de desbetreffende afdeling gegaan, en was zichtbaar en aanspreekbaar. Een van de politiechefs zat een week later avond nog bij RTL Late Night om de zaak uit te leggen.’

#3 Draag de volle verantwoordelijkheid

In deze tijd wordt alles steeds meer transparant. Bob Dylan zong ooit: ‘The order I rapidly fading, and the first one now, will later be last, for the times they are changing, so you better start swimmimg or you sink like a stone’. Een negatief effect keert zich om als een ceo de moed heeft om een fout toe te geven, transparant te zijn over wat er fout is gegaan en snel met een (tijdelijke) oplossing te komen.

‘Ik raad aan om reputatieschade te herstellen door de bestuurders die de schade hebben veroorzaakt de rommel te laten opruimen. En dus zelf in de media te laten uitleggen wat er fout is gegaan en welke oplossingen er komen. De oude reflex, ook van een Raad van Commissarissen, is vaak: we ontslaan de ceo en vragen een nieuwe frisse wind. Maar dat leidt tot onvrede op de werkvloer. Een voorbeeld daarvan is Imtech. Het oude bestuur had de schade zelf moeten herstellen. Daarna moet je pas de nieuwe ceo introduceren. Laat niet de nieuwe ceo eerst de rommel opruimen.’

#4 Herstel het vertrouwen zo snel mogelijk

‘Ik vind dat de Rabobank na de veelbesproken Libor-affaire adequaat heeft gereageerd met het aanstellen van een reputatiemanager.’ Het herstellen van vertrouwen doe je op drie manieren:

  • Sta open voor signalen van buitenaf. ‘Met een Chief Reputation Officer, zoals Rabobank en Volkswagen hebben gedaan, wordt dit thema ingebed in de bestuurskamer en niet weggestopt bij een afdeling communicatie.’
  • Het voordeel is dat het bestuur sneller weet wat voor signalen er buiten en in de organisatie spelen. ‘Wij hebben bijvoorbeeld na een reputatieonderzoek dat wij hadden uitgevoerd voor InHolland al in 2009 gewaarschuwd dat er volop seinen op rood stonden, maar het bestuur stond niet open voor ons advies. Twee jaar later kwam de diplomafraude naar buiten, waarvan de effecten heel erg groot zijn geweest voor InHolland.’
  • Heb als ceo het vermogen tot zelfreflectie. ‘Bagatelliseer niet en ga serieus om met de feedback die je krijgt.’

#5 Wees authentiek

‘Iedere ceo heeft andere vaardigheden. Het gaat er niet om of je een snelle babbel hebt. Iemand die onhandig overkomt maar wel authentiek is, komt beter over dan een snelle babbelaar. Mensen voelen dat aan.’

Meer weten? Op 29 maart 2018 organiseert Mildred Hofkes Het 6e Reputatie & Bestuur Congres. Aanmelden kan hier