Met een token kun je gevoelige informatie gebruiken zonder dat je die zelf hoeft te versturen of op te slaan. Een token verwijst naar veilig opgeslagen data. Op basis daarvan kan de eigenaar van de token de afgesproken transactie voltooien.
Een token is een sleutel. Als je niet weet op welke kluis die past, heb je er niets aan. Zodra de sleutel in het juiste slot gestoken wordt, krijg je toegang tot een veilige omgeving waarin zich de informatie bevindt die je nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld betaal- of adresgegevens.
Een bekend voorbeeld waarin tokens worden toegepast is de OV-chipkaart. Je geeft eenmalig je persoonlijke gegevens af en ontvangt in ruil daarvoor een OV-chipkaart. Met deze kaart kun je in heel Nederland inchecken in het openbaar vervoer. Zonder iedere keer opnieuw in te loggen of je bankgegevens af te hoeven staan. Dit kan doordat er een token in de kaart zit waarmee de identificatie en betaling automatisch verloopt tijdens het in- en uitchecken.
Minder risico
Op zich is dit principe niet nieuw: tokens bestaan al langer. Maar net als bij QR-codes blijkt een bestaand middel het ideale antwoord op een nieuwe vraag. En dat heeft veel te maken met de huidige verhoogde aandacht rondom privacy en veiligheid. Door middel van tokenization kunnen persoons- en betaalgegevens apart van elkaar bewaard worden.
De consument hoeft hierdoor niet steeds opnieuw al zijn of haar gegevens te delen bij het inloggen of online producten of diensten aanschaffen. En de ondernemer beschikt alleen over de informatie die nodig is voor het starten van de transactie. Naast dat het makkelijker is voor de consument, loop je hierdoor minder risico dat gegevens misbruikt of gestolen worden doordat ze niet steeds opnieuw over de lijn gestuurd hoeven te worden.
Blockchain
Hoewel tokens in het betalingsverkeer steeds meer hun intrede doen, zijn ze met name in blockchain aan een flinke opmars bezig. Verklaarbaar, want overal waar transacties van waardevolle zaken plaatsvinden, zijn ze te gebruiken. Van vastgoed, aandelen, geld en het recht om bepaalde diensten te mogen gebruiken tot aan waardebonnen.
Een voorbeeld hiervan is NASDAQ. Deze Amerikaanse techbeurs heeft een aantal aandelen van private partijen als token vormgegeven, wat volgens NASDAQ veel overheadkosten uitspaart. Een ander voorbeeld is de Zweedse nationale bank, de Riksbank. Die verkent nu serieus de mogelijkheid om Zweedse Kronen in de vorm van unieke tokens uit te geven. Daarmee willen ze bekijken of en in hoeverre die cashgeld kunnen vervangen.
Klantloyaliteit
Niet alleen valuta en aandelen lenen zich voor tokenization. Ook op het gebied van klantloyaliteit valt nog een wereld te winnen. Loyaliteitspunten zijn heel goed te digitaliseren via tokens waardoor het in potentie goedkoper, sneller en gemakkelijker wordt om ze in te zetten en te gebruiken; ook door kleinere winkels.
Daardoor wordt het gemakkelijker om allerlei zaken om te zetten in tokens, waaronder loyaliteitspunten voor de koffiebar om de hoek. Nu geven veel winkels nog een eigen klantenkaart uit. Maar ze kunnen ook een token geven. Als de klant er dan bijvoorbeeld tien bij elkaar gespaard heeft, kan hij of zij de koffie afrekenen met tokens, de tokens als cadeau overmaken naar een vriend of ze inwisselen voor euro’s.
Meeliften
Is veilig betalingsverkeer een belangrijk topic binnen jouw bedrijf? Onderzoek dan eens of tokenization ook voor jouw bedrijf toegevoegde waarde heeft. Het helpt privacygevoelige gegevens af te schermen terwijl je het tegelijkertijd de klant makkelijker maakt bij jou te bestellen. Intussen kan het ook geen kwaad de nieuwste ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van loyaliteitsdiensten, op de voet te blijven volgen.
Het wiel opnieuw uitvinden is in ieder geval niet nodig. Kijk welke diensten al beschikbaar zijn en laat je informeren naar de toepassingen voor jouw bedrijf.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- Betalen in B2B: zo kan het ook
- De cadeaukaart accepteren: doen of niet?
- Hoe goede doelen jou verleiden om te doneren