Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom Amazon altijd aan 2 pizza’s genoeg heeft

Amazon wil als een startup werken. Constante innovatie wordt daarom op allerlei manieren gestimuleerd. Dit zijn de 5 hoofdregels.

amazon startup cultuur
Je leest nu: Waarom Amazon altijd aan 2 pizza’s genoeg heeft

Als er één bedrijf ter wereld is, dat innovatie heeft geïncorporeerd in zijn DNA, dan is het wel Amazon. Het bedrijf begon ooit als webwinkel voor wie winst echt bijzaak was, maar tegenwoordig is het van alles: cloudleverancier, televisieproducent, distributeur, hardwarefabrikant, contentleverancier – en alles vooral: gróót.

Topman Jeff Bezos ziet zijn bedrijf het liefst als innovatiemachine. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot van de grootste B2B-cloudleveranciers ter wereld. Amazon Web Services kent honderdduizenden klanten, waaronder Netflix, goed voor een omzet van miljarden. In 2013 kende de clouddienst van het bedrijf een groei van 50 procent. En dan is Amazon Web Services begin dit jaar ook nog eens in China begonnen.

Het levert de vraag op: hoe doen ze dat toch? Het blijkt allemaal terug te voeren op 5 grondregels.

1. Kan niet? Ga maar 4 pagina’s schrijven!

Degene die een idee tijdens een vergadering afschiet, moet vier pagina’s volschrijven over waarom het niet kan. Op dat werk zit natuurlijk niemand te wachten. ‘Daarom experimenteren we heel veel’, zegt de Brit Ian Massingham, die eind 2013 de overstap maakte van EMC naar Amazon en nu cloud evangelist op zijn visitekaartje heeft staan. ‘Misschien soms wel te veel.’

2. Begin altijd met het persbericht

CTO Werner Vogels: ‘Amazon wil het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn. Dat doen we door vanuit de klant terug te werken. Bij de ontwikkeling van een nieuw product beginnen we met het schrijven van het persbericht. Dat dwingt je om helder te omschrijven wat het product is. Daarna schrijven we de FAQ en de gebruikershandleiding. En dan beginnen we pas daadwerkelijk met de ontwikkeling van het product.’

3. Focus op wat nooit verandert

De enige constante is verandering, zeggen sommige managementgoeroes. Maar dat geldt juist níet als je redeneert vanuit je klanten, zegt Werner Vogels. ‘Innovatieteams moeten zich afvragen wat er nooit zal veranderen voor hun klanten. Dat zijn drie dingen: klanten kunnen moeilijk kiezen als er veel keuze is, klanten willen zo veel mogelijk gemak en klanten willen een lage prijs. Innovatie moet zich dus altijd richten op het verbeteren van die drie dimensies. Alleen op die manier creëer je blijvend toegevoegde waarde.’

4. Verlaag de kosten van een mislukt experiment

De truc van innovatie zit er niet in om weinig te experimenteren, maar juist om veel te proberen tegen lage kosten. ‘We proberen de cost of failure van nieuwe projecten heel laag te maken’, zegt Massingham. ‘Cloud computing helpt daar natuurlijk bij. Door gebruik te maken van diensten in de cloud hoef je minder te investeren en heb je minder mensen en hardware nodig.’

5. Twee pizza’s moet genoeg zijn

Een andere manier om kosten van innovatie laag te houden en tegelijk je niet te vertillen aan grote projecten is: werk in kleine teams. Massingham legt uit dat die regel bij Amazon wordt vertaald als de ‘Two Pizza Rule‘: ‘Het team moet samen genoeg hebben aan twee grote pizza’s. Anders is het team te groot.’

Waarom Amazon altijd aan 2 pizza’s genoeg heeft