Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst.
Een netwerk wordt gevormd wanneer drie of meer mensen bij elkaar komen. En nu, met overal netwerken, wordt het begrijpen en beïnvloeden daarvan een essentiële vaardigheid voor iedereen, zegt Paul Hughes, de man achter de 'Ten Meters of Thinking' methode.
Verdwaald raken
Gedurende mijn presentaties teken ik, terwijl ik praat. Er zijn een aantal redenen waarom ik dit doe en één daarvan is om elke presentatie menselijk te houden. Ik merk maar al te vaak dat je verdwaald kan raken in de technologie en zo verward kan worden dat de technologie eerder het doel is dan het middel naar een doel. Dus ik geloof dat het belangrijk is de ‘human touch’ te blijven houden in een wereld die steeds meer gestuurd wordt door technologie.
Netwerken
Hoewel er nu zoveel netwerken zijn dankzij de technologie, zijn de netwerken op zichzelf zeer menselijk. Met andere woorden, technologie helpt de netwerken vormen, maar netwerken zijn niet technisch. Waar het om gaat in netwerken is zo veel meer menselijk. Daarom geloof ik dat de vaardigheden die je nodig hebt om netwerken te begrijpen niet technisch, maar menselijk moeten zijn.
Om dit te verduidelijken laat de bijgaande Visual Statement zien dat er een trilogie van netwerken is, die allemaal gebaseerd zijn op menselijke kwaliteiten.
#1. Het Netwerk van Handen
Het eerste netwerk waar we het over kunnen hebben is het Netwerk van Handen. Dit gaat over welk hulpmiddel of welke technologie dan ook, verbonden om te helpen de effecten van onze handen te vermenigvuldigen. Dit netwerk bloeide eerst gedurende de Industriële Revolutie, waar machines werden ontwikkeld om duizenden dingen tegelijkertijd te maken, in plaats van een paar handen dat één ding tegelijk maakt.
En ik geloof dat de voordelen van dit netwerk, de vermenigvuldigingsfactor van onze handen, opnieuw zal moeten worden vastgesteld door de ontwikkeling van het internet of things. Onze hulpmiddelen zullen ‘smart’ worden en zullen met elkaar gaan communiceren, waardoor ze nog efficiënter en effectiever zullen worden.
Vele organisaties hebben nog steeds dit Netwerk van Handen als middelpunt van hun bedrijfsmodel en hoewel het duidelijk is dat bepaalde industrieën op dit netwerk zijn gebouwd, geloof ik dat alle soorten bedrijven voordeel zullen hebben bij het aannemen van ook het volgende netwerk….
#2. Het Netwerk van Hoofden
Het tweede netwerk is het Netwerk van Hoofden. Dit betreft elk hulpmiddel of elke technologie die informatie deelt en ideeën bij elkaar brengt om kennis te verschaffen. We begrijpen hoe dit netwerk tot bloei kwam met de ontwikkeling van het internet om de zogenaamde Informatie-economie te vormen. Die daarop weer ‘kenniswerkers’ voortbracht, die wellicht niets met hun handen doen, maar in plaats daarvan het concept ‘kennis is macht’ omarmen.
Tijdens mijn reizen hoor ik de meeste organisaties praten over de macht van informatie en hoe de Kenniseconomie centraal staat bij wat ze doen. Dus ik ben heel wat tijd kwijt om ze te helpen hun denkwijze te veranderen om ze in te laten zien dat alleen zinvolle kennis macht heeft. Dit vraagt van ons open te staan voor het volgende netwerk…
#3. Het Netwerk van Harten
Het derde netwerk is het Netwerk van Harten. Dit gaat over hoe hulpmiddelen en technologie gebruikt worden om waarde te creëren. Dit gaat over het aanbieden van producten en diensten die zinvol zijn. Dit gaat over het creëren van zinvol werk. En op een hoger niveau gaat het over het uitnodigen van anderen om hun eigen waarde te vinden in wat jij hen aanbiedt.
Het publiek vraagt steeds vaker om zinvolle producten en diensten en ik vind dit positief omdat vraag innovatie teweegbrengt. Dus als organisaties gebrek hebben aan interne motivatie om te innoveren, zullen zij spoedig gestimuleerd worden door een externe motivatie.
Ook organisaties wordt gevraagd om zinvol werk te bieden, wat naar mijn mening ook een positieve dynamiek is, immers, als werk zinvol is, wordt zowel de productiviteit als de innovatie versterkt. Sterker nog, ik geloof dat door zinvol werk onze volgende economie zal worden gevormd.
Maar ja, wat is zinvol werk? En wat zijn nu eigenlijk zinvolle producten en diensten? Wij kunnen dit wellicht niet beantwoorden, echter onze werknemers en klanten des te beter. Dus, om het Netwerk van Harten in werking te zetten, moeten we anderen uitnodigen hun eigen waarde te vinden in wat wij hen aanbieden. Hier kunnen organisaties de conservator van waarde worden. Ze geven ergens geen waarde aan, noch creëren zij de waarde , nee, zij conserveren de waarde. Een conservator bouwt een kader voor anderen om mee te doen ergens waarde aan te geven.
1+1+1 = 111
Drie netwerken, verbonden met elkaar, met de grootste kracht komende uit de synergie, de wisselwerking tussen de drie tezamen.
Onze identiteit en onze reputatie wordt gevormd door hoe wij communiceren met anderen via ons hart, ons hoofd en onze handen. Dus het maakt niet uit waar je werkt, je kunt jezelf afvragen: hoe kan ik mijn werk zodanig uitbreiden om alle drie de netwerken erin te verwerken? En, hoe betrek ik mijn hart, hoofd en handen in mijn werk?
Lees meer over Paul Hughes:
-
Al wevende de wereld verbeteren
-
Hoe je reputatie in een formule te vangen?
- Paul Hughes: 'Competitie is een ziek systeem'