Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Na de pandemie: accountants moeten aan de slag met data en uitzendbranche riskeert shake-out

Wat staat de zakelijke dienstverleners uit de MT500 na de pandemie te wachten? Accountants moeten meer gaan doen met data en de uitzendbranche gaat wellicht een shake-out tegemoet door strengere regels.

Je leest nu: Na de pandemie: accountants moeten aan de slag met data en uitzendbranche riskeert shake-out

Uit de MT500, het jaarlijkse onderzoek van MTSprout, blijkt dat de reputatie van de grootste bedrijven van Nederland nauwelijks is aangetast door corona. En na de pandemie? In een korte serie blikken we vooruit op wat de branches uit de MT500 de komende tijd te wachten staat. Deze aflevering: de zakelijke dienstverleners uit de flexbranche en de accountancy.

Stootkussen veert terug

De flexbranche – uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers – geldt van oudsher als goede indicator van economisch herstel. Flexwerkers zijn min of meer een stootkussen om economische schokken mee op te vangen. Dan kan het geen nieuws zijn dat de zakelijke dienstverleners draaien als een tierelier, nadat ze al vanaf het derde kwartaal van vorig jaar opkrabbelden.

Het economisch bureau van ING rekent zelfs met een groei in volume van rond de 10 procent dit jaar, na de krimp van 14 procent in 2020. Dat krachtige terugveren zie je na elke crisis: bedrijven nemen weer mensen aan, maar doen dat voorzichtig en huren eerst flexibel personeel in voor ze met contracten gaan strooien.

Naar de resultaten van het MT500-onderzoek

Eind NOW-steun in zicht

Dat is geen slecht nieuws voor de uitzendbranche, want het aantal flexbanen was voor de coronacrisis al langer dalende: door de krapte op de arbeidsmarkt waren de flexkrachten er domweg niet. En dat gebrek aan arbeidskrachten lijkt ook pijlsnel weer terug te keren; in sectoren als techniek, ICT en de accountancy is de krapte overigens nooit weggeweest. Wat dit betreft wachten de uitzenders met spanning af wat er gebeurt zodra de NOW-steun wegvalt. De werkloosheid zal er licht door oplopen, maar levert dat ook goed inzetbare nieuwe jobkandidaten op?

Nieuwe wet

Iets anders dat het herstel van de branche voor langere tijd zal bepalen, is de nieuwe arbeidsmarktwetgeving. Die komt waarschijnlijk op het bordje van een volgend kabinet te liggen, maar een SER-advies gaf begin juni al aan waar het naartoe zou moeten gaan volgens werkgevers en bonden. De rode draad: het werk moet eerlijker en duurzamer worden verdeeld. Flexwerkers krijgen meer rechten en zekerheid, nulurencontracten verdwijnen, de maximale uitzendduur gaat omlaag: vanuit de branche gezien wordt het zakendoen minder flexibel en flexwerk zelf waarschijnlijk gewoon duurder.

Shake-out verwacht

Als de SER zijn zin krijgt en flexarbeid echt wordt teruggesnoeid tot het traditionele opvangen van ‘ziek en piek’, kunnen de dienstverleners die echt concurreren op prijs, met uitgeklede arbeidsvoorwaarden voor hun flexkrachten, hun borst natmaken. ING concludeert zelfs dat een shake-out dan op de loer ligt. Met een slag om de arm: ‘Een voorwaarde hiervoor is wel dat er actief wordt gehandhaafd op navolging van de wet- en regelgeving.’ Dat zal de uitzenders met de beste reputatie van Nederland uit de MT500 niet overkomen.

De beste uitzendbedrijven uit de MT500:

Uitzendbranche & Executive search
1 YoungCapital
2 Randstad
3 Olympia
4 Yacht
5 Adecco

Accountants groeien gestaag

Tegenover de pieken en dalen van de flexbranche steekt de ontwikkeling van een andere belangrijke vorm van zakelijke dienstverlening, de accountancy, wat saai af. In coronajaar 2020 liepen de financiële controleurs en adviseurs als branche aan tegen een volumedip van 1 procent. Het controlewerk bleef op peil doordat faillissementen uitbleven. Coronaregelingen als de NOW zorgden voor flink wat extra uren: een deel van de aanvragers had immers een accountantsverklaring nodig om voor steun in aanmerking te komen.

Hogere tarieven door krapte

Daar stond tegenover dat advieswerk rond bijvoorbeeld investeringen of overnames inzakte. Nu de economische motor van Nederland weer draait, zullen de adviesdiensten weer aantrekken, met volgens ramingen van ING een groei van 1,5 procent tot gevolg. Dit gaat wel over volume: doordat de tarieven al jaren met minimaal 2 procent stijgen, groeide de omzet ook in 2020 nog. Ook hier is het de krapte op de arbeidsmarkt die de prijzen opstuwt. Corona heeft het tekort aan goede specialisten binnen de zakelijke dienstverlening nauwelijks kleiner gemaakt. En zeker om goede accountants vechten de dienstverleners stevig met hun eigen klanten, de bedrijven.

Imago en digitalisering

Business as usual dus na corona? Wel als je bedoelt dat de accountants weer volop aan de slag moeten met twee dossiers: hun imago, dat door schandalen de afgelopen jaren toch onder druk stond, en digitalisering. Met dat eerste zijn de door het kabinet aangestelde Kwartiermakers Marlies de Vries en Chris Fonteijn druk in de weer met het opstellen verbetermaatregelen. De cultuur nemen ze daarbij onder de loep, en er zouden zogeheten Audit Quality Indicators (AQI) moeten worden afgesproken.

Met digitalisering hebben de accountants al ruime ervaring, vooral voor wat betreft het simpele administratieve werk. Maar net als in veel andere branches is een schat aan data verzameld, waarmee veel meer mee te doen valt om de dienstverlening te verbeteren. Data analyse, kunstmatige intelligentie: voldoende mogelijkheden om meer waarde toe te voegen in een markt die vooral door het gebrek aan mensenhanden en -breinen wordt gehinderd in zijn groei.

De beste accountants uit de MT500:

 

Metaalindustrie
1 Deloitte
2 Berenschot
3 De Brauw Blackstone Westbroek
4 BDO
5 PwC
6 Baker Tilly
7 EY
8 &samhoud
9 Alfa Accountants & Adviseurs
10 KPMG

MT/Sprout brengt jaarlijks de MT500 uit, het onderzoek waarin zakelijke beslissers de bedrijven waarmee ze zakendoen  beoordelen op hun reputatie. Dit jaar voerde ASML de ranglijst aan. Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peer-beoordeling: respondenten wordt gevraagd hun oordeel te geven over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn. Het MT500-onderzoek wordt uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam.


Naar de resultaten van het MT500-onderzoek