Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Meten, meten, meten: waarom Google en Amazon inzichtelijk maken wat hun klimaatacties opleveren

Hittegolven, overstromingen en bosbranden. Het weer wordt door klimaatverandering steeds grilliger. De meeste bedrijven zijn er inmiddels over uit dat ze iets moeten doen aan de klimaatproblematiek. Maar hoe weet je dat je acties ook daadwerkelijk iets opleveren?

Meten, meten, meten: waarom Google en Amazon inzichtelijk maken wat hun klimaatacties opleveren
Je leest nu: Meten, meten, meten: waarom Google en Amazon inzichtelijk maken wat hun klimaatacties opleveren

Veel bedrijven zijn inmiddels wel wakker geschud als het op klimaatproblemen aankomt. Ook Dara O’Rourke van Amazon ziet dat, zo vertelt hij op het Mit Sustainability Summit. ‘Het gesprek over klimaat is verschoven van ontkenning en discussie over de wetenschap naar discussie over strategieën voor actie’, zegt de hoofdwetenschapper en oprichter van het Sustainability Science and Innovation team van Amazon. ‘We moeten op dit moment echte meetgegevens laten zien en echte investeringen in projecten doen.’

Ook uit cijfers van het Governance & Accountability Institute blijkt dat bedrijven steeds serieuzer met klimaatverandering bezig zijn. In 2019 publiceerde 90 procent van de bedrijven in de S&P 500-index duurzaamheidsverslagen. In 2011 was dat nog maar 20 procent.

CO2-reductie

Amazon meet zijn koolstof-voetafdruk. Uit gegevens over 2019 bleek dat de CO2-uitstoot met 15 procent steeg in vergelijking met het jaar daarvoor. Het ging in totaal om 51,17 miljoen ton koolstofdioxide. Dat is vergelijkbaar met 13 kolencentrales die een jaar lang draaien. O’Rourke is nog niet tevreden met die manier van meten.

‘Het is niet verfijnd genoeg om daadwerkelijk actie op te ondernemen.’ Wat bedrijven volgens hem wél nodig hebben: meetmethoden waarmee bedrijven hun investeringen en vooruitgang op het gebied van CO2-reductie kunnen volgen.

Lees ook: Mooi die duurzame doelen, zo zet je zo om in de praktijk

Om dat te kunnen doen heeft Amazon gedetailleerde modellen gebouwd die bijvoorbeeld laten zien hoeveel CO2 er vrijkomt en hoeveel elektriciteit er nodig is om datacenters van stroom te voorzien. Deze informatie kan vervolgens gedeeld worden met de verschillende onderdelen van het bedrijf. De logistieke afdeling kan met de gegevens bijvoorbeeld voertuig- en brandstoftypen en het gebruik van voertuigen aanpakken en de routes die bezorgers afleggen optimaliseren.

Gegevens delen

Klinkt logisch en makkelijk, maar dat delen van de gegevens is voor veel bedrijven nog wel een opgave. Zelfs bij een groot technologiebedrijf als Google, vertelt Laura Franceschini van het wereldwijde strategie- en operatieteam voor duurzaamheid van Google, op het congres. ‘Mensen zeggen altijd: “Jullie hebben vast heel geavanceerde systemen, zoals geweldige databases en dingen die deze gegevens allemaal bijhouden.” Nee. Spreadsheets, handmatig gedaan, zoals bij vrijwel elk ander bedrijf.’

De duurzaamheidacties van Google

Google wil flink inzetten op duurzaamheidsacties. Een jaar geleden kondigde Google onderstaande acties aan:

  • Google wil het eerste grote bedrijf zijn dat koolstofvrij werkt. In 2030 willen ze dat alle datacenters en campussen áltijd koolstofvrije energie gebruiken.
  • Google wil met terugwerkende kracht alle CO2-uitstoot compenseren.
  • Het bedrijf wil investeren in technologieën om partners en mensen wereldwijd te helpen bij duurzame keuzes. Zo wil het bedrijf bijvoorbeeld 500 steden helpen om CO2-uitstoot te verminderen.
  • In 2025 willen het techbedrijf met bovenstaande acties 20.000 banen gecreëerd hebben in schone energie en andere sectoren.

De datacenters van Google streven nu een ‘vrij constant’ energieverbruik na. Daarnaast draait het bedrijf volledig op hernieuwbare energie. Uiteindelijk wil Google dat al het energiegebruik koolstofvrij is. ‘We hebben een meetmethode vastgesteld die we koolstofvrije energie noemen en die houden we nu bij. We zitten momenteel op 60% koolstofvrije energie en ons doel is om in 2030 op 100 procent te zitten.’

Belangrijk is het volgens Franceschini dat duurzaamheidsdoelen en data binnen het bedrijf constant gedeeld worden. ‘Er is een nauw verband tussen data, meetgegevens en een verhaal. Je moet claims onderbouwen en delen wat de gegevens laten zien.’