Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Met een spelletje een serieus probleem oplossen

Spelen met LEGO om te leren samenwerken, een brandoefening via een VR-bril: steeds meer bedrijven gebruiken gamification om serieuze problemen aan te pakken. Enige voorwaarde? Een manager die het aandurft.

De gangen waar de monteurs van KLM dagelijks doorheen lopen zijn plotseling gevuld met rook. Een evacuatie is noodzakelijk, maar hoe ging dat ook al weer in z’n werk? Wie doet wat? Waar hangen de brandblussers? Waar zijn de nooduitgangen? Om op die situatie te trainen krijgen 300 KLM-medewerkers een virtual reality-bril op hun neus. Daarop zien ze beelden die eerder zijn gemaakt met een 360 graden camera. Wie vanuit zijn luie stoel beslist dat hij de lift moet nemen, bekoopt dat met een virtuele dood. Volgens Guido Helmerhorst van de IT-afdeling van KLM zorgt de simulatie er niet alleen voor dat het beeld van een brand reëler is voor medewerkers, maar ook dat ze serieuzer meedoen met de training. ‘Als vroeger het brandalarm afging wist iedereen al dat het nep was. Sommige mensen gingen gewoon door met hun werk. Wie naar buiten sjokte rookte een peuk en was geïrriteerd dat hij van z’n werk gehouden werd.’ KLM zet zoals steeds meer bedrijven gamification in om met medewerkers problemen op te lossen. Naast KLM creëerden ook Albert Heijn en LEGO functies speciaal voor het ontwikkelen van games voor op de werkvloer. Van het beter inwerken van medewerkers tot feedbacktraining: het kan opgelost worden met behulp van de kracht, techniek en denkwijze van een spel.
Je leest nu: Met een spelletje een serieus probleem oplossen

De gangen waar de monteurs van KLM dagelijks doorheen lopen zijn plotseling gevuld met rook. Een evacuatie is noodzakelijk, maar hoe ging dat ook al weer in z’n werk? Wie doet wat? Waar hangen de brandblussers? Waar zijn de nooduitgangen? Om op die situatie te trainen krijgen 300 KLM-medewerkers een virtual reality-bril op hun neus. Daarop zien ze beelden die eerder zijn gemaakt met een 360 graden camera. Wie vanuit zijn luie stoel beslist dat hij de lift moet nemen, bekoopt dat met een virtuele dood.

Volgens Guido Helmerhorst van de IT-afdeling van KLM zorgt de simulatie er niet alleen voor dat het beeld van een brand reëler is voor medewerkers, maar ook dat ze serieuzer meedoen met de training. ‘Als vroeger het brandalarm afging wist iedereen al dat het nep was. Sommige mensen gingen gewoon door met hun werk. Wie naar buiten sjokte, rookte een peuk en was geïrriteerd dat hij van z’n werk gehouden werd.’

Gamication

KLM zet zoals steeds meer bedrijven gamification in om met medewerkers problemen op te lossen. Naast KLM creëerden ook Albert Heijn en LEGO functies speciaal voor het ontwikkelen van games voor op de werkvloer. Van het beter inwerken van medewerkers tot feedbacktraining: het kan opgelost worden met behulp van de kracht, techniek en denkwijze van een spel.

Volgens Bart Hufen, oprichter van spelontwikkelingsbureau BrandNewGame en auteur van het boek Gamification als motor van Cover MT03 Marketingverandering, hebben games de laatste tien jaar een heuse imagoverandering ondergaan. ‘Spelen in de breedste zin van het woord wordt steeds serieuzer genomen. Hield ik tien jaar geleden een lezing, dan moest ik uitleggen dat games niet alleen gespeeld worden door puisterige pubers die de hele dag op hun kamer zitten, maar ook prima in te zetten zijn om een gedragsverandering teweeg te brengen bij medewerkers. Tegenwoordig is dat pleidooi niet meer nodig: ABN Amro, FootLocker en Vodafone zijn slechts enkele voorbeelden van bedrijven die games steeds meer inzetten.’

Wil je het volledige artikel over gamification lezen? Bestel dan een gratis proefnummer van de nieuwe editie van Management Team.