Ze hebben een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. De jaarlijkse MT/Sprout Next Leadership 50 (ooit de Goudhaantjes) herbergt het grootste leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar. En die leiders vragen we het hemd van het lijf in de videoreeks Next Leadership.
In deze aflevering: Christiaan Franken, strategy & sales director bij Salesforce Nederland
Christiaan Franken (1982) ging na zijn afstuderen als bedrijfskundige aan de VU aan de slag bij Philips, waar hij al snel mooie leidende en strategische functies kreeg bij divisies als Lighting en Consumer Lifestyle. Voor ‘tandenborsteldivisie’ Oral Healthcare was hij twee jaar general manager in Japan.
‘Best uitdagend, om in een andere (business)cultuur tot resultaat te komen, aan het hoofd van een team van 48 mensen, van wie er slechts twee Engels spraken.’ In Brazilië ontwikkelde hij de markt voor babyverzorging. Voordat de verwoed marathonloper de overstapte maakte naar Salesforce was hij strateeg op het hoofdkantoor van Philips.
Contacten helpen
Voorjaar 2021 trad Franken in dienst bij Salesforce Nederland, waar hij verantwoordelijk is voor de strategie en de executie daarvan. Het (leren) lopen van de marathon zorgt dat Franken op hoog niveau kan presteren, stelt hij.
‘Ik zie de analogie met hoe ik in de business opereer, het stellen van een onmogelijk doel; plannen van performance, het gedisciplineerd volgen van het plan en ten slotte leveren van topresultaten door mij te omringen met de beste begeleiders en coaches hebben mij tot 2:32 gebracht in Berlijn.’
Maar er is meer dat zijn snelle opmars richting c-level verklaart. ‘Ik neem mijn bestemming in eigen hand. Dat vergt dat je een stap naar voren zet als zich uitdagingen voordoen, de moed hebt om de status quo uit te dagen en erop vertrouwt dat je in staat verwachtingen waar te maken.”
Benieuwd naar andere afleveringen in de serie?
- Waarom Maarten Otto (ceo Alliander) niet loyaal is aan zijn agenda?
- Welke kritiek krijgt Maaike van Beijsterveldt (Nationale-Nederlanden) het meest?
- Hoe meet Karin van der Gragt (growth director YoungCapital) succes?
- Wat is volgens Nico van der Leur (ABN Amro) de grootste misvatting over leiderschap?
- Hoe zorgt Sanne de Laat (Interpolis) dat andere mensen meegaan in haar ideeën?
- Wat was de beste keuze van Serpil Tascioglu (Unilever) in haar werkzame leven?
- Wat doet Karin de Koning (Beiersdorf) bij twijfel over grote beslissingen?