Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Christiaan Franken (SBP bij Salesforce Nederland)

Christiaan Franken (1982) ging na zijn afstuderen als bedrijfskundige aan de VU aan de slag bij Philips, waar hij al  snel mooie leidende en strategische functies kreeg bij divisies als Lighting en Consumer Lifestyle. Voor ‘tandenborsteldivisie’ Oral Healthcare was hij twee jaar general manager in Japan. ‘Best uitdagend, om in een  andere (business)cultuur tot resultaat te komen, aan het hoofd van een team van 40 mensen, van wie er slechts twee Engels spraken.’ In Brazilië ontwikkelde hij de markt voor babyverzorging. Voordat de verwoed marathonloper de overstapte maakte naar Salesforce, was hij strateeg op het hoofdkantoor van Philips.  

Platform for change

Dit voorjaar trad Franken in dienst bij Salesforce Nederland, waar hij sinds 1 april als SBP verantwoordelijk is voor de strategie en de executie daarvan. ‘Salesforce is voor mij op dit moment de juiste omgeving om vorm te geven aan mijn persoonlijke en professionele aspiraties. De visie dat “business the greatest platform for change” is spreekt mij persoonlijk aan en past bij mijn actieve betrokkenheid in maatschappelijke initiatieven.’

Het (leren) lopen van de marathon zorgt dat Franken op hoog niveau kan presteren, stelt hij. ‘Ik zie de analogie met hoe ik in de business opereer, het stellen van een onmogelijk doel; plannen van performance, het gedisciplineerd volgen van het plan en ten slotte leveren van top-resultaten door mij te omringen met de beste begeleiders en coaches hebben mij tot 2:32 gebracht in Berlijn.’

Maar er is meer dat zijn snelle opmars richting c-level verklaart. ‘Ik neem mijn bestemming in eigen hand. Dat vergt dat je een stap naar voren zet als zich uitdagingen voordoen, de moed hebt om de status quo uit te dagen en erop vertrouwt dat je in staat verwachtingen waar te maken.”

Paradoxaal

De next gen leader omarmt wat Franken betreft het paradoxale in leiderschap: “Concentreer ik mij op de lange of de korte termijn? Gaan we disruptief of pragmatisch te werk? Het antwoord is vaak: beide.” Ook in zijn eigen ontwikkeling ziet hij die paradoxen: “Ik straal vertrouwen uit EN toon nederigheid, ben urgent EN geduldig, ben invoelend EN veeleisend, voel de sfeer aan EN bepaal de sfeer, ben optimistisch EN realistisch, biedt vrijheid EN structuur, ben onbaatzuchtig EN focus op persoonlijk welbevinden.” Die paradoxen zou de board room ook eens moeten omarmen. “De best place to work staat midden in de samenleving en zet zich met zijn mensen in om de maatschappelijke uitdagingen aan te vallen waar wij ons in de 21ste eeuw voor gesteld zien.” 

Franken is toezichthouder bij zijn Alma Mater de VU en bij kinderfilmfestival Taartrovers. ‘Daar word ik regelmatig geconfronteerd met beleid gericht op gemiddelden, terwijl excellentie nodig is om toekomstige generaties in staat te stellen de creativiteit, daadkracht en positivisme te ontwikkelen om geweldige prestaties te leveren.’