Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Kantoorkoffie? Moyee Coffee levert die tijdens de coronacrisis aan huis

Door de coronacrisis zag sociaal koffiebedrijf Moyee zo'n 80 procent van de omzet wegvallen. 'Dit gaan we niet redden', dacht Guido van Staveren van Dijk. Toch vond hij een manier.

Moyee Guido van Staveren Nathan Dumlao/Unsplash
Je leest nu: Kantoorkoffie? Moyee Coffee levert die tijdens de coronacrisis aan huis

De coronacrisis sloeg als een bom in bij het Amsterdamse sociale koffiebedrijf Moyee Coffee. Het bedrijf van Guido van Staveren van Dijk haalt grofweg 80 procent van zijn omzet uit verkopen aan de horeca en bedrijven. Doordat zowel kantoren, café’s als restaurants van de één op de andere dag de deuren moesten sluiten, viel plots vier vijfde van de omzet weg. 

En dat terwijl het bedrijf van Guido van Staveren van Dijk nog wel zulke goede jaren achter de rug had. Moyee, een zogeheten fairchain-bedrijf, liet zijn koffiebonen al door Ethiopische boeren telen, branden en verpakken, maar deed sinds kort ook zaken met Keniaanse en Colombiaanse boeren. Van Staveren van Dijk zag bovendien kans zijn verkoopgebied op te schalen naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Het leverde Moyee afgelopen jaar een keurige winst op van 70.000 euro over een omzet van 3 miljoen euro in Nederland, een stijging van 50 procent ten opzichte van de 2 miljoen omzet aan verkopen in 2018. De totaalomzet van het koffiebedrijf bedroeg in dat jaar ook 3 miljoen euro, maar werd opgestuwd door activiteiten uit een branderij in Ethiopië, waar Moyee Coffee inmiddels geen grootaandeelhouder meer van is. In de eerste maanden van 2020 groeide de omzet van Moyee door.

Eerlijk blijven handelen

Tot maart dus, want met de lock down kwam er voor Moyee plots een eind aan de zogeheten ‘vette jaren’. ‘Het was even schrikken’, zegt Van Staveren van Dijk met gevoel voor understatement. ‘Jawel, het was een serieus harde crash. We gingen meteen scenario’s doorrekenen en die waren best dramatisch. Ik dacht: dit gaan we niet redden.’

Maar goed, dacht Van Staveren van Dijk, je bent een sociaal ondernemer of je bent het niet, dus ook op moeilijke momenten moet je eerlijk blijven handelen. Van Staveren van Dijk dook in de cijfers van Moyee Coffee, en stelde opgelucht vast dat de balans er goed uitzag. Omdat Moyee – zoals het hoort – meer te ontvangen dan te betalen had, besloot Van Staveren van Dijk meteen alle koffieboeren uit te betalen. Horecabedrijven mochten hun betalingen aan Moyee daarnaast uitstellen van Van Staveren. Niks geen Bijenkorf-taferelen met eenzijdig verlengde betaaltermijnen bij Moyee, want, zoals Van Staveren tegen zijn werknemers zei: ‘If we go down, we go down in style.

Maar ja, liever ging hij dóór. Het ging tot voor kort immers net zo goed met Moyee, en veel koffieboeren in derdewereldlanden zouden ook in de toekomst voor hun afzet afhankelijk blijven van Van Staveren van Dijk. Hij besloot allereerst zelf kapitaal bij te storten in zijn bedrijf en zichzelf tijdelijk niets uit te keren. ‘Dat is dan maar zo’, zegt Van Staveren van Dijk. ‘Zolang ik er de gezonde basis van het bedrijf maar mee kan blijven garanderen.’

Woede onder locals

Dan was er nog een ander acuut probleem. Drie medewerkers van Moyee Coffee, allen westerlingen, waren voor hun werk met de koffieboeren gestationeerd in Ethiopië, Kenia en Colombia. Aangezien de coronacrisis via de westerse landen richting Afrika en Zuid-Amerika trekt, heerst er bij een aanzienlijk deel van de lokale bevolking angst voor en zelfs woede tegen westerlingen. ‘De sfeer is er grimmig’, aldus Van Staveren van Dijk, ‘dus ze moesten daar snel weg’. Het lukte hem nog maar net om zijn overzeese medewerkers halsoverkop op een vliegtuig te zetten, terug naar huis.

Guido van Staveren Moyee Coffee

Het personeel was veilig, dacht Van Staveren van Dijk, nu het bedrijf nog. Hij besloot zodra het kon een aanvraag te doen voor staatssteun vanwege de coronacrisis. Het betekende echter niet dat Van Staveren van Dijk er financieel uit was. Er moet immers omzet gemaakt worden, ook in deze tijden. 

Zakelijke markt

Een significant deel van de omzet haalt Van Staveren van Dijk doorgaans uit de zakelijke markt. Start- en scaleups, zoals online broker Bux en brillenwinkel Ace & Tate, kopen hun ‘kantoorkoffie’ bij Van Staveren van Dijk in. Door de lockdown zit er echter een slot op de Nederlandse kantoorjungle, waardoor zakelijke koffiemachines massaal staan te niksen. Van Staveren van Dijk besloot al zijn zakelijke afnemers af te bellen, om een oplossing voor dit keten-technische probleem te vinden.

De oplossing hadden ze snel gevonden. Van Staveren van Dijk stuurt de koffie nu door naar de medewerkers van al die individuele bedrijven. Zo creëerde Moyee Coffee voor een tiental bedrijven een landingspagina, waar medewerkers hun koffie met een voucher konden bestellen. Bux-medewerkers kregen bijvoorbeeld de pagina Bux is woke voorgeschoteld.

Is de aanvoer van koffie niet juist iets waar kantoren tijdens de coronacrisis meteen op bezuinigen?

‘Sommige klanten moeten inderdaad even scherp op hun cash letten. Een aantal andere bedrijven hebben minder financiële problemen en vinden het geen probleem om de koffie door te sturen naar hun medewerkers. Ze namen al koffie af voor op kantoor, dus waarom niet ook bij de werknemers thuis in deze tijden? Zij zeiden tegen mij: we weten niet hoe deze crisis zal verlopen, maar we willen graag meehelpen.’

De internationale handel is stilgevallen en veel vliegtuigen staan aan de grond. Hoe kom je nog aan je koffie?

‘We hadden net voor de crisis een container met koffie binnen gekregen, goed voor een maand aan omzet. De transportvluchten vanuit Ethiopië gaan daarnaast nog, en ik hoop dat dit zo zal blijven. Het was vooral een uitdaging om de koffie bij de medewerkers thuis te krijgen.’

‘Voor veel bedrijven werken we nu met een buy one, give one-campagne. Koop je een kilo, dan krijg je er een kilo bij. Het is de bedoeling dat je die uitdeelt aan mensen die het momenteel minder makkelijk hebben. Bijvoorbeeld zzp’ers zonder opdrachten, of zorgpersoneel.’

‘We houden hiermee genoeg over om de koffieboeren in het land van herkomst te kunnen blijven betalen. We hebben het uitgerekend en kunnen dit 3 maanden volhouden. We blijven solidair met de koffieboeren en -branders en vervallen niet in Trumpiaans angstgedrag van me, myself and I.’

Bedoel je hiermee te zeggen dat Moyee het niet langer dan 3 maanden meer uit zal houden?

‘Zonder dekking, bedoel ik. Onze online verkoop is de laatste maand verdrievoudigd. Normaal gezien halen de meeste mensen hun koffie uit de supermarkt, van bijvoorbeeld Douwe Egberts. Je ziet nu dat veel mensen bewuster nadenken over in wat voor freaking world we eigenlijk leven. Van het geld dat we met onze online verkopen verdienen, kunnen we ons team blijven betalen.’

‘We zouden een lockdown nog 3 maanden zonder enige dekking kunnen volhouden. Daarna moet er wel financiële dekking komen, anders lukt het niet meer om de keten met zijn koffieboeren overeind te houden. Als dit 3 maanden doorgaat, betekent dit dat we dit jaar 2 miljoen euro omzet uit de zakelijke markt zullen moeten laten schieten. We komen dan uit op een verlies van 50.000 euro. Dat kan een keer gebeuren en we maakten vorig jaar nog winst. Ik verwacht echter niet dat we over 3 maanden nog in lockdown zitten.’

Het verlies zou vrij beperkt blijven bij het wegvallen van een omzet van wel 2 miljoen euro. Hoe kan dat?

‘We hebben onze kostenstructuur zo opgebouwd dat alles in de keten blijft. Vooral de grondstoffen. Verkoop je daarom minder, dan heb je ook minder kosten. Tegenover die 2 miljoen euro omzet staat bij ons wel 1,8 miljoen euro aan kosten. We kunnen dan volgend jaar alweer winst maken.’

Wel benadrukt Van Staveren van Dijk dat het wegvallen van die 1,8 miljoen aan kosten op het bordje van de koffieboeren en -branders uit derdewereldlanden komt. ‘Onze krimp betekent aanhoudende armoede voor hen’, aldus de ondernemer. Zo’n scenario zou hij ‘onacceptabel’ vinden, dus doet hij er alles aan om dit te voorkomen.

Van Staveren van Dijk maakt in de tussentijd gebruik van de regeling voor loonsubsidie van de overheid, waarmee hij voor 3 maanden lang 75 procent van zijn loonkosten kan financieren. Moyee Coffee werkt daarnaast ook met zes freelancers. Zzp’ers hebben het dezer dagen niet makkelijk, weet Van Staveren van Dijk. ‘Ze moeten opeens naar de bijstand, van maar 1.500 euro per maand.’

Hij komt daarom met een creatieve oplossing: ‘Ik probeer de helft van mijn freelancers aan te nemen, zodat ze onder de loonsubsidie komen te vallen. Op de lange termijn zal het een extra bedrijfsrisico met zich meebrengen, maar fuck dat. Als bedrijf moet je je verantwoordelijkheid nemen. Laat dit een oproep zijn aan alle werkgevers: er moet iets aan de arbeidsmarkt gebeuren. Dit is hét moment om daar iets aan te doen. In plaats van werknemers te ontslaan, moeten we zzp’ers aannemen.’

In de supermarkten was het de afgelopen weken druk door alle hamsteraars. Jullie hebben het supermarktschap tot dusver gemeden. Vind je het nu niet jammer dat je product er niet te koop is?

‘Ik ben er een beetje dubbel over. We voeren momenteel gesprekken met Albert Heijn en voor het eerst denk ik: misschien moeten we tóch die sprong wagen. Eerder dacht ik nog dat we er niet klaar voor zouden zijn, dat we al onze marge nodig hadden om impact te realiseren. Ga je met de retail in zee, dan werk je natuurlijk wel met lagere marges.’

‘Ik begin het nu echter meer te zien als een manier om mensen gemakkelijk in contact te brengen met onze soort koffies. Bij de supermarkten heb je wel te maken met volumes. Hoe meer kilo’s we verkopen, hoe meer impact we maken. Als we een deel van de marketingresolutie aan Albert Heijn geven, hebben we misschien een lagere marge, maar misschien is dat ook wel prima. De gesprekken zijn tot nu toe heel tof. Je merkt dat ze ook kijk hebben op een andere, betere wereld. We hebben interesse, maar één ding staat voorop: we don’t sell out (lacht).’