Reed Hastings is serie-ondernemer. Hij begon al op jonge leeftijd: in 1991 zette hij Pure Software op, nadat hij in 1988 afstudeerde in computerwetenschappen aan de Stanford University.
Na zijn studie werkte hij even bij Adaptive Technology, waar hij een eigen softwaretool ontwikkelde. Het ondernemersgen zal gekriebeld hebben, want sinds hij Pure Software begon is hij altijd ondernemer gebleven.
Al gauw begon zijn softwarebedrijf flink te groeien en kon Hastings het naar eigen zeggen niet meer bijhouden. Hij probeerde zichzelf tot tweemaal toe als ceo te ontslaan, maar het bestuur wilde er niks van weten. Uiteindelijk ging Hastings in 1997 zelf weg nadat Pure Software fuseerde met Atria Software en de beurswaarde van het nieuwe bedrijf flink kelderde.
Het ontstaan van Netflix
Nog datzelfde jaar zette Reed Hastings, samen met Marc Randolph, Netflix op. Destijds nog met een heel ander verdienmodel dan hoe we de online streamingdienst tegenwoordig kennen.
Het idee kwam in hem op toen hij veel te laat was met het inleveren van de film Apollo 13 bij de videotheek. Hij wist dat hij een boete zou moeten betalen en durfde het zijn vrouw niet te vertellen. Hij haalde daarom de meest voorkomende consumentenirritaties van videotheken weg en begon een online videotheek. Nieuw eraan was dat er geen retourdatum aan vast zat en er daarom ook geen boetes betaald hoefden te worden.
Netflix was een succes in de VS, maar Hastings zat niet stil. Hij wilde dat zijn bedrijf, ondanks sterke groei een ondernemend karakter zou behouden en niet zou verzanden in eindeloze hiërarchie. Daarvoor bedacht hij een aantal veranderingen.
Om talent aan te trekken, mochten medewerkers zelf bepalen hoeveel ze zouden verdienen. Daarnaast konden ze hun eigen ziekte- en vakantiedagen bepalen (zonder restricties) en kregen ze veel vrijheid op de werkvloer. ‘We zijn niet bang om veel te betalen’, zei Hastings daarover tegen Bloomberg.
Klinkende cijfers voor Netflix
Inmiddels heeft Netflix internationaal ruim 130 miljoen abonnees en kwam de omzet van het tweede kwartaal uit op zo’n 4 miljard dollar. Met de aanwas van ruim 6 miljoen nieuwe betalende abonnees boekte het bedrijf ruim een derde meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit de kwartaalcijfers van de streamingdienst.
Het gros van de nieuwe abonnees komt opnieuw niet uit thuismarkt Amerika, maar uit de rest van de wereld. Er kwamen 1,1 miljoen nieuwe Amerikaanse abonnees bij, tegenover 5,9 abonnees uit andere gebieden.
Volgens Netflix komt de stijging vooral door het inzetten op eigen series, documentaires en films. Tot nu toe is de eigen content, zoals ‘House of Cards’ en ‘Orange is the New Black’, mateloos populair onder Netflix-gebruikers. Dit jaar investeert het bedrijf ruim 8 miljard dollar in eigen content. Het afgelopen kwartaal kwamen nieuw seizoenen van lopende hitseries online, maar ook andere serieus als Marvel’s Luke Cage en Disenchantment van de makers van de Simpsons.
Reed Hastings is naast Netflix ook actief als bestuurslid van Facebook, Dreambox en Pahara Institute. Hij investeert veel tijd (en geld) in educatie van jongeren op de Amerikaanse ‘public schools’. Hij spreekt regelmatig over filantropie en politiek en probeert daarnaast vernieuwingen door te voeren vanuit zijn bestuursfunctie van verschillende schoolbesturen.
Lees ook het interview van MT met Reed Hastings.