Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groene cola-fles: imago-stunt of the real thing?

Met de PlantBottle probeert Coca-Cola hard aan zijn groene imago te werken. De fles is onderdeel van de duurzaamheidstrategie van ceo Muhtar Kent. Maar is-ie wel groen genoeg?

Afgelopen zomer hingen ze ineens overal: affiches van een Coca-Cola flesje dat uit een plant lijkt te groeien, vergezeld door het woord ‘PlantBottle’. Op het Amsterdamse Spui was een dag lang een instant aangelegd stadsparkje te zien in de vorm van een Colaflesje, consumenten kregen op de winkelvloer informatie over de nieuwe fles en de website traceyourcoke.nl werd gelanceerd, waar je kunt traceren wat de milieubelasting van je colaatje eigenlijk is.

2,5 miljard flessen

De PlantBottle is een PET-fles die voor 25 procent van gerecyclede PET wordt gemaakt en voor 22,5 procent van plantaardig materiaal – bijproduct van Braziliaans suikerriet om precies te zijn. Met de fles realiseert het bedrijf een vermindering van de CO2-uitstoot met circa 15 procent. Maar veel belangrijker: de hoeveelheid benodigde aardolie om plastic flessen te maken (PET is een op aardolie gebaseerde plastic) neemt er flink door af. Vorig jaar werden wereldwijd 2,5 miljard PlantBottles verkocht, wat een besparing van ongeveer 60.000 vaten olie opleverde. In 2011 volgen nog eens 2,5miljard PlantBottle-verpakkingen. De fles is net zoals haar voorganger volledig recyclebaar in bestaande recyclefabrieken, samen met gewone PET-flessen. Een zeer belangrijke bijzaak.

Naar het hart van het bedrijf

De fles is voor de consument het meest tastbare bewijs van de duurzame intenties van Muhtar Kent – ceo sinds juli 2008 bij de frisdrankenfabrikant en zelfbenoemd chief sustainability officer omdat hij die functie aan niemand anders wenst toe te vertrouwen. “Onze lisence to operate is ermee gemoeid.” Ook het blad Fast Company, dat na een cynisch artikel bij de Amerikaanse introductie van de fles in 2009 nog eens naging of Coca-Cola zijn beloftes ermee had waargemaakt, concludeerde: ‘This was a real and somewhat green move.’ 

“Je kan wel zeggen dat het feit dat wij ons huis steeds beter op orde krijgen op het gebied van duurzaamheid, te danken is aan Muhtar Kent”, zegt de Nederlandse director corporate identity Guido van Alphen. “Voorheen deden we heus van alles – recycling, watermanagement, energiemanagement, steeds lichtere verpakkingen – maar was het iets wat naast de dagelijkse business bleef staan. Kent heeft duurzaamheid naar het hart van het bedrijf gebracht en dat begint nu allemaal op z’n plaats te vallen.”

Niet afbreekbaar

Toch heeft het bedrijf zijn vele criticasters nog lang niet stil gekregen. “Wij betreuren het dat jullie fles slechts 30 procent, en niet 100 procent plantaardig is en dat-ie niet biologisch afbreekbaar is, maar alleen recyclebaar”, verwoordde een coalitie van Amerikaanse milieugroeperingen haar kritiek.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Wij zijn al in staat om een 100 procent plantaardige fles te produceren in het laboratorium, maar die is nog niet commercieel haalbaar, mede gezien de volumes van Coca-Cola”, verklaart Van Alphen. “Maar we blijven eraan werken, want in 2020 willen we een fles in de handel hebben waar ook alle milieugroeperingen tevreden mee kunnen zijn. In 2020 willen we wereldwijd alle PET-flessen hebben vervangen door PlantBottle verpakkingen. Overigens hebben we de PlantBottle ontwikkeld in partnership met het Wereld Natuur Fonds, dat ons in dat proces bijstaat. Zo moet over een paar jaar de fles (ook hier in Nederland) deels van organisch restmateriaal zijn gemaakt zoals onder andere boomschors en fruitschillen, in plaats van Braziliaans suikerriet.”

Concurrent PepsiCo

En toen was er afgelopen maart de eeuwige concurrent PepsiCo, die de boodschap naar buiten bracht wél een 100 procent plantaardige fles te hebben ontwikkeld, ongeveer even duur als zijn nu nog op petroleum gebaseerde flessen en met dezelfde eigenschappen. Gaat Coca-Cola die fles straks overnemen? Van Alphen: “Wat ons betreft is elke bijdrage in dit proces welkom, dus ook die van Pepsi. Maar zij gaan volgend jaar testen met enkele honderdduizenden flessen, terwijl wij sinds 2009 al ongeveer 5 miljard flessen in de markt zetten. We volgen het met interesse.”

Lees ook: