Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob leert dat de duivel in details zit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 176 leert hij dat de duivel vaak in de details zit.

Bob
Aan Robert-jan
Onderwerp: de Breemans & Breemans deal

Hoi Robert-Jan,
Wat hoor ik? Gaat die deal met Breemans & Breemans niet door? Hoe kan dat nou? En waarom heb je niet even gebeld?
Bob

Bob,
Sorry, ik was even helemaal van slag. Ja, het is niet anders: de deal gaat niet door. Heel hard. Ben er kapot van.
Robert-Jan

Robert-Jan,

Maar vanochtend zeiden jullie nog dat het voor 98 procent rond was. Vier ton omzet mislopen… Dit komt ook bij mij wel hard aan. Jongens, hoe kan dit nou? We waren toch goed voorbereid?
Bob

Bob,
Nou ja, wel lullig eigenlijk. We hadden volgens mij echt een prima presentatie op Tom zijn iPad gezet. Alle cijfers, kosten, alle posten duidelijk op een rij, ook de hele organisatie eromheen. Wat gebeurt er: zijn zoontje neemt vanochtend die iPad per ongeluk mee. Dat geloof je toch niet? Nou ja, denken Tom en ik: het zit wel in ons hoofd, improviserend komen we er wel uit. Zit namens Breemans & Breemans ineens Harry daar, omdat Paul ziek geworden is. Domper. Paul, dat is een vriendje van me, die kan daar wel om lachen, om zo’n iPad-incident. Maar die Harry, zeg. Die zegt heel zuinigjes: ‘O, geen presentatie? Is dat jullie gewoonte of zo?’ Nou, zie dan nog maar eens een prettig sales-sfeertje op te bouwen.
Robert-Jan

Robert-Jan,
Vreemd. Ik ken Harry als een prettig type. Ik heb hem vaak als gesprekspartner meegemaakt en dat ging altijd goed.
Bob

Bob,
Nou ja, ik moet zeggen: even daarvoor wilde Tom het ijs breken. Er hangt daar een foto van een vrouw en Tom zegt: ‘Lekker ding.’ Ja, misschien niet zo verstandig, maar Tom doet dit nog niet zo lang, was ook best nerveus, dus hij denkt: ik probeer wat. Maar Harry leek echt geschokt.
Robert-Jan

Robert-Jan,
Daar kan ik inkomen. Dat lekkere ding, dat is Karin, zijn vorig jaar overleden vrouw. Idioot, zo’n opmerking. Valt me mee dat er überhaupt een gesprek geweest is.
Bob

Bob,
Nou goed, beetje ijzige sfeer dus, maar we begonnen toch maar te presenteren, uit het hoofd, hè. Ging nog even goed, totdat Tom een verkeerd cijfer noemt, en Harry zegt: ‘82.000 euro op die post? Dat kan toch helemaal niet?’ Wij allebei in de war. En ja, in plaats van te zeggen: ‘Komen we nog op terug, Harry’, pakt Tom z’n mobiel, belt de zaak, wordt doorverbonden, dan nog een keer doorverbonden, dan weer een voicemail, je kent dat wel. Hij belt opnieuw, doet uiterst geïrriteerd tegen onze receptie, zweet op zijn voorhoofd… Enfin, 10 minuten later zegt Tom alsnog: ‘Komen we nog op terug, Harry!’
Robert-Jan
 

Robert-Jan,
Jezus, wát een gepruts. En van Tom snap ik dat nog, die is hier net twee maanden bezig. Maar wat was jouw rol dan? Jij kon toch ingrijpen? Jij bent toch de senior?
Bob

Bob,
Ja, weet ik. Tom zou eerst de details doen, daarna zou ik er een verhaal van maken. Maar bij de details ging het al mis, dus moest ik Tom steeds onderbreken, ja, dat maakt geen goede indruk, ik weet het, zeker niet als het steevast eindigt met: ‘Komen we nog op terug, Harry!’ En toen zat Harry dus inmiddels op zijn iPad zijn mail te checken, ook wel weer logisch…
Robert-Jan

Robert-Jan,
Waarom zeiden jullie niet halverwege: ‘Harry, duizendmaal excuus, we komen graag zsm terug met alle cijfers keurig op een rij’? Zoals ik Harry ken, had hij daarvoor nog best begrip kunnen opbrengen.
Bob

Bob,
Wilde ik ook net doen, maar toen vroeg Tom dus aan Harry: ‘Interesseert het u eigenlijk nog wel?’ Nou, Harry meteen: ‘Eerlijk gezegd niet, nee.’ Ik heb 14 jaar saleservaring, maar toen wist ik toch even niets te zeggen. Tom wel trouwens. Die zei: ‘Ik heb twee maanden saleservaring, maar zo ben ik nog nooit behandeld.’
Robert-Jan

Robert-Jan,
Ongelooflijk… En zo zijn jullie uit elkaar gegaan?
Bob

Bob,
Ja. Nou ja, tja… We staan op. Tom kijkt nog even naar die foto, en zegt, volgens mij best nog goedbedoeld: ‘Na zo’n verlies… eigenlijk wel logisch dat u zo reageert. We nemen u dan ook niets kwalijk, hoor.’
Robert-Jan

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afbeelding via Flickr, gags9999

> Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager

Van startblok tot topbestuurder: Rabobank-CHRO Janine Vos over de growth mindset

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Janine Vos, CHRO van Rabobank, leerde al jong dat stilstand achteruitgang is. Of het nu op het startblok van het zwembad was of in de bestuurskamer, ze weet: soms moet je gewoon springen. In de eerste podcastaflevering van 'How to Grow' vertelt ze hoe een growth mindset haar helpt in een sector waar risico’s vaak worden vermeden.

Podcast How to grow - Janine Vos Rabobank

Janine Vos haalt een krachtige metafoor aan uit haar jeugd: het startblok bij het zwemmen. Als kind leerde ze om niet te blijven hangen in angst, maar gewoon te gaan. ‘Ik herinner me nog dat ik als vijftienjarige voor een startblok stond en dacht: en nu door.’ Die mindset helpt haar nog steeds, of het nu gaat om een moeilijke beslissing op het werk of een uitdagende presentatie.

Die gedachtegang sluit perfect aan bij de kern van een growth mindset: het geloof dat je jezelf continu kunt ontwikkelen, fouten mag maken en altijd kunt blijven leren. Maar hoe pas je dat toe in een organisatie waar stabiliteit en structuur vaak leidend zijn?

Een groeimindset binnen Rabobank

Bij Rabobank speelt de growth mindset een centrale rol in de ontwikkeling van medewerkers. Vos vertelt hoe de bank managers traint in het voeren van groeigesprekken in plaats van traditionele beoordelingsgesprekken. ‘We stimuleren mensen om te bewegen tussen verschillende vakgebieden en kijken niet alleen naar prestaties, maar ook naar ontwikkeling en gedrag.’

Toch is een growth mindset geen vanzelfsprekendheid, zeker niet in een sector die historisch gezien gericht is op het vermijden van risico’s. Vos erkent dat het tijd kost om een cultuur te creëren waarin fouten maken niet alleen wordt geaccepteerd, maar zelfs wordt gewaardeerd.

‘We hebben bijvoorbeeld ‘I messed up’-sessies geïntroduceerd waarin medewerkers openlijk leren van hun fouten. In het begin was daar veel weerstand tegen, maar nu zien we dat het mensen helpt om zich veiliger te voelen en te groeien.’

Balans tussen prestatie en groei

Een veelvoorkomende valkuil in bedrijven is prestatiefixatie. Vos gelooft echter dat prestatie en persoonlijke groei hand in hand gaan. ‘Mensen hebben houvast nodig, maar ook de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. We combineren KPI’s met een focus op gedragsontwikkeling en persoonlijke groei. Alleen zo houd je een organisatie wendbaar en innovatief.’

Waarom je deze aflevering niet mag missen

In deze aflevering van How to Grow vertelt Janine Vos openhartig over:

  • Haar persoonlijke groeimomenten en hoe ze omgaat met onzekerheid.
  • De impact van haar opvoeding op haar leiderschapsstijl.
  • Hoe Rabobank medewerkers stimuleert om een growth mindset te ontwikkelen.
  • De uitdaging om groei en stabiliteit in balans te houden binnen een bankomgeving.

Benieuwd naar haar inzichten? Luister nu naar de aflevering en bekijk de videoregistratie hieronder.

How to Grow

How to Grow is de podcastserie van MT/Sprout in samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin. In deze serie spreken we topmensen uit het bedrijfsleven. Mensen die niet alleen weten hoe je persoonlijk groeit, maar ook hoe je je organisatie meeneemt in die groei.

Dit is de eerste aflevering. Binnenkort spreken we Simone van Neerven, innovatie-expert en voormalig chief innovation officer over groeimindset en innovatie, het nut van rebelleren en balanceren tussen zinvolle uitdagingen van nodeloze risico’s.

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/