Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘De angst om te falen is erger dan het falen zelf’

Iedereen faalt wel eens. Toch falen we volgens ondernemer Michel Taal minder vaak dan we zelf denken. In het boek Faalkracht pleit hij voor vaker op je bek gaan. ‘Het levert vaak win-win situaties op.’

Getty Images
Je leest nu: ‘De angst om te falen is erger dan het falen zelf’

Denk eens aan de laatste keer dat je faalde. Is het moeilijk om dat moment te herinneren? Niet gek, volgens ondernemer Michel Taal. ‘Terwijl je emotie je wijsmaakt dat je heel vaak faalt, is het verrassend zeldzaam dat iets echt mislukt.’ In zijn boek Faalkracht probeert Taal mensen uit te dagen vaker buiten hun comfort zone te treden. ‘Vanuit evolutionair oogpunt is het logisch dat je veilig binnen je comfort zone wil blijven. Toch loont het om eens buiten de gebaande paden te kijken.’

Het boek begon 12 jaar geleden uit frustratie. ‘Ik merkte dat mijn angst om te falen een beperkende factor was in werk- en privésituaties, terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Ik liet me tegenhouden door mijn eigen gedachten. De angst om te falen was vaak groter dan het falen zelf.’ Toen hij het er met vrienden over had, bleek het meer van hen te ontbreken aan lef om op je bek te gaan. ‘Toen heb ik hier net zo lang over nagedacht tot ik een methode had ontwikkeld om lef te trainen.’

Spel

Die techniek begint volgens Taal met het erkennen van je angst om te falen. ‘Als je die beperkende gedachte gelokaliseerd hebt, kun je een voornemen stellen. Vind je het bijvoorbeeld eng om contact te maken met vreemden uit angst voor afwijzing, ga dan de kroeg in en maak er met vrienden een spel van. Iedereen moet een vreemde aanspreken, en wie als laatste afgewezen wordt door een willekeurig persoon moet de rekening betalen.’

Door samen met vrienden of collega’s angsten te overwinnen, wordt het een stuk makkelijker om je doel te halen. ‘Vergelijk het met de sportschool: als je constant in je eentje gaat, is het makkelijker om op te geven. Door de groepsdruk kun je samen je angsten makkelijker overwinnen.’ Door doel en beloning aan elkaar te koppelen, zal iedereen bovendien optimaal proberen te presteren. ‘Het is een win-winsituatie: je krijgt gratis bier en een goed gesprek. Door het spelelement toe te voegen, creëer je uitdaging en houd je elkaar scherp.’

Ongebruikelijk

Diezelfde techniek kan toegepast worden op de werkvloer. Danone is daar volgens Taal een goed voorbeeld van. ‘De marketingteams van Danone durfden niet al te wilde ideeën te verwerken in de campagnes, in de angst dat het plan afgeschoten zou worden door het management en alle tijd verloren zou gaan die in de ontwikkeling gestoken was. Een van de belangrijkste managers besloot het om te draaien: hij loofde 500 euro uit voor het team dat hun pitch afgeschoten zou zien. Ineens was er veel meer ruimte voor marketing om ongebruikelijke ideeën te ontwikkelen, want er ontstond een win-winsituatie: hun campagne werd uitgevoerd, of ze verdienden 500 euro voor een teamactiviteit.’

Volgens Taal is het belangrijk bij falen om het onderscheid te maken tussen de dingen die je niet doet en waarbij je echt onderuit gaat. ‘Het idee dat mensen falen is vaak gebaseerd op dat eerste. Je laat iets aan je voorbij gaan, omdat je het niet durft. Dan voelt het als falen, maar eigenlijk doe je niets. Echt iets ondernemen en daar niet in slagen is vele malen zeldzamer.’