Met de overname van Bol.com vergroot Ahold zijn bereik in het online non-foodcircuit. Podiumauteur Rik van den Berg vraagt zich af of deze overname wel zo verstandig is.
Bol.com is overgenomen door Ahold. Ahold heeft daardoor een sterke groeidiamant overgenomen. Bol.com wordt met deze overname het vijfde retailmerk van Ahold in Nederland naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl. Met Bol.com is er volgens Ahold-ceo Dick Boer een platform, schaal en expertise aanwezig om de groei in online retailing te versnellen. Experts zoals Petercam twijfelen of het verstandig is om een non-foodactiviteit toe te voegen aan Ahold. Dit is tevens de mening van Theodoor Gilissen. Op basis van onder andere deze twijfeling is de vraag of de betaalde prijs van 1 maal de omzet niet veel te hoog is. Toch zegt Petercam dat ze blij zijn met het feit dat Ahold niet Wehkamp.nl voor 700 miljoen heeft toegevoegd.
Prijs te hoog?
Bol.com had in 2009 een omzet van 267 miljoen. In 2010 doet het bedrijf volgens de cijfers van Kamer van Koophandel een omzet van 303 miljoen. In 2011 is dit gestegen naar 355 miljoen. In 2009 hebben Cyrte en NPM 90% van de aandelen overgenomen. De overnameprijs is toen niet bekend gemaakt. In totaal wordt er door Ahold nu 350 miljoen betaald voor 100% van de aandelen. Analyse van de cijfers van de Kamer van Koophandel laat zien dat op basis van de cijfers uit 2009 er 25 maal de Ebitda wordt betaald voor het bedrijf en 15 maal op basis van de cijfers 2010.
De winst in 2009 bedraagt afgerond 7 miljoen en in 2010 ruim 10 miljoen. Brutomarge is in 2010 gedaald maar winst is dus toegenomen. Verder laat de balans een fors eigen vermogen zien van ruim 150 miljoen maar staat er een forse activapost tegenover in de vorm van goodwill van ruim 200 miljoen euro. Als je ervan uitgaat dat Ebitda/omzet ongeveer 8% bedraagt, is er bij een omzet van 355 miljoen een Ebitda van ongeveer 25 miljoen euro. Dit houdt in dat er ruim 13 maal de Ebitda aan koopprijs is betaald. Dit wordt door de experts voor Bol.com als een forse maar nog te overziene prijs gezien.
Verstandige overname?
Daniel Ropers heeft als ceo van Bol.com jaren geleden al Bertelsmann Online (afgekort Bol) zover gekregen om het bedrijf te verkopen aan meerdere Duitse investeerders. Het verlieslatende Bol.com is door Daniel in de afgelopen jaren omgebouwd tot een fors winstgevende organisatie. Naast dat Ahold er en mooie club bijkrijgt, krijgen ze er ook een relatief jonge (nog geen 40 jaar) Daniel Ropers erbij die Ahold nog naast Bol.com uitstekend van dienst kan zijn bij een succesvolle uitrol van online activiteiten binnen het Ahold concern.
Eerdere bijdragen:
- Nedcar misère
-
Waarom Ikea wel blijft groeien
-
Nederland denkt te somber over economie
-
Toch groeigeld voor bedrijven
- China: productie- of consumptieland
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.