Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

AutoRAI onder ‘hoogspanning’ – Nieuwe lente, nieuwe zakenauto’s

De hallen van de Amsterdamse RAI staan van 13 tot 23 april weer vol geparkeerd met het allernieuwste blik op wielen. En de trend is ­duidelijk: die is elektrisch. Vijf pagina’s met de topmodellen.

 

De AutoRai, volgende week in Amsterdam, is altijd een ­aardige graadmeter voor what’s hot en what’s not in autoland. De trend dit jaar is duidelijk: veel ­hybride en elektrische auto’s zullen er debuteren.
Een van de belangrijkste elektrische auto’s, de Nissan Leaf, staat er merkwaardig ­genoeg niet. Nissan is afgehaakt, evenals Toyota, Honda, Suzuki en Daihatsu.
Daar staan vijf merken tegenover die hun debuut zullen ­maken: Fisker, Heynsdyk, LandWind, Tesla en Infiniti. Dit laatste merk komt met de hybride M35 naar de beurs, waar hoge verwachtingen van zijn (zie foto boven). Andere nieuwe auto’s die op de AutoRAI voor het eerst in Nederland te zien zijn, zijn bijvoorbeeld de razendsnelle Jaguar XKR-S, de ultralichte en ­volledig uitgeklede Mazda MX-5 Superlight, de Volvo V70 Limited Edition, de nieuwe Volkswagen Golf Cabriolet en de Saab 9-5 Estate, de laatste Saab die Spyker uit de bruidsschat van GM meenam.
Interessant voor de zakelijke rijder is ­verder de nieuwe ­hybride van Lexus, de CT 200h (foto onder rechts). Binnen een paar dagen waren in Nederland al 1.000 bestellingen voor deze ­premium hatchback genoteerd. De Lexus, in de klasse van de VW Golf, dankt zijn populariteit onder meer aan zijn prijs van 28.950 euro, een CO2-uitstoot van 87 g/km en slechts 14 procent bijtelling. Ook de nieuwe Audi A6 en Peugeot 508, in dit blad al eerder besproken, ­maken op de AutoRai hun Nederlandse debuut. De Audi A6 komt volgend jaar met een ­hybride uitvoering, de Peugeot mikt nu al op fiscaal voordeel door de 508 nét zuinig genoeg te maken voor de categorie van 20 procent bijtelling.
Van een heel ander kaliber is de Fisker Karma, een rasechte sportwagen, die twee elektromotoren combineert met een kleine benzinemotor, zodat de accu ­tijdens het rijden wordt bijgeladen met behulp van een generator. De Karma (foto middenonder) kost 101.745 euro.
Het Nederlandse Burton ­presenteert op de AutoRAI de volledig elektrische Burton Electric. Volgens de ­fabrikant is het de meest ­duurzame sportwagen ter wereld, mede dankzij 96 procent hergebruik van een Citroën 2CV (foto links).
Op de volgende pagina’s nog zes nieuwe ­modellen waar de zakelijke ­rijder komende jaren in gezien zal worden.

Jeep Grand Cherokee – Raszuivere terrienkwaliteiten

Op en top Amerikaan

Zolang Fiat bij Chrysler en Jeep nog niet helemaal de macht heeft gegrepen, blijft de Grand Cherokee onvervalst ­Amerikaans. Het compleet nieuwe, maar traditioneel hoekige model kreeg een mooier dashboard waar de Amerikanen apetrots op zijn. Toch valt het naar ­Europese maatstaven tegen. Het ­goedkoop ogende plastic is weliswaar grotendeels verdwenen, maar in een Audi of BMW ziet het er toch echt beter uit. De nieuwe Jeep biedt wel meer zitruimte en heeft een grotere kofferbak.

Overal thuis

De nieuwe Grand Cherokee voelt zich op elke ondergrond thuis, dankzij een ­geavanceerd keuzemenu. De ­bestuurder zet de knop simpelweg op zand, modder, rotsen of sneeuw en de hightech vierwielaandrijving doet de rest. De terrein­kwaliteiten zijn ­beter dan bij ­menig ­concurrent, alleen het hoge ­gewicht maakt dat hij wat eerder wegzakt. De Grand ­Cherokee rijdt ook op het asfalt prettiger dan voorheen, dankzij de ­stijvere carrosserie en ­nieuwe, onafhankelijke wielophanging met luchtvering.

Icoon

Er is natuurlijk maar één echte Jeep en die originaliteit is ook in de Grand Cherokee weer terug te vinden. Nauwelijks sporen van andere auto’s waarmee onderdelen of technische structuren zijn gedeeld: deze Jeep is raszuiver. Met uitzondering van de gloednieuwe, uit Italië afkomstige 3,0 liter dieselmotor. Maar ja, die is dan ook zeer welkom in de Grand Cherokee, omdat hij het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot drastisch omlaag brengt.

Jeep Grand Cherokee
Motor
3.0 V6 Turbodiesel (241 pk)
Versnelling vijftraps automaat
Prijs n.n.b.
Energielabel n.n.b.
CO2-uitstoot 218 g/km.
Verbruik 8,3 l/100 km

Renault Fluence – Eerste elektrische zakensedan

Primeur met trekkracht

De eerste volwassen zakensedan met ­volledig elektrische ­aandrijving is te koop vanaf oktober. Deze 4,75 meter lange Renault gaat de concurrentie aan met ­succesvolle zakenauto’s als de Volkswagen Passat. Daarmee vergeleken biedt de ­Fluence met 317 liter iets minder bagageruimte, maar hij is dankzij z’n ­elektromotor fluisterstil, heeft toch veel trekkracht én uiteraard de charme dat uitlaatgas ontbreekt.

Zes uur opladen

Aan een gewoon stopcontact kost het 6 tot 8 uur om de accu op te laden. ­Daarmee komt de Fluence maximaal 185 kilometer ver en haalt hij een topsnelheid van 135 km/u. Met krachtstroom gaat het sneller. De Fluence is ook al voorbereid op een ruil­accusysteem, ­zoals bijvoorbeeld de onderneming Better ­Place dat toepast. Wereldwijd ­verschijnen er steeds meer van deze ­wisselstations waar de lege accu automatisch en binnen twee minuten wordt verwisseld voor een volle.

Voordeeltjes

Al weet je natuurlijk nooit wanneer aan zulk beleid een einde komt, voorlopig ­profiteert de koper van een elektrische auto nog van veel voordeeltjes van de rijksoverheid en van gemeenten. De ­stichting E-Laad, waarin de beheerders van het Nederlandse elektriciteitsnetwerk samenwerken, biedt kopers bijvoorbeeld gratis een laadpaal nabij de woning of het bedrijf, inclusief ­parkeerplaats, speciaal voor elektrische auto’s. De stroom wordt afgerekend met een speciale chipkaart.

Renault FluenceM

Motor elektromotor (95 pk)
Versnelling automaat
Prijs 26.180 euro (excl. lease-accu: 79 euro per maand)
Energielabel A
CO2-uitstoot ter plekke 0 g/km.
Stroomverbruik 15 kWh (ruim 3 euro) per 100 km.

Ford Focus – Geen grijze muis

Veiligheidskampioen

De nieuwe Focus zou Mondeo-rijders wel eens kunnen verleiden een maatje kleiner te gaan rijden: een trend die sowieso zichtbaar is in de automarkt. Zo is ook de Focus nu verkrijgbaar met een arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen, die tot voor kort ­waren voorbehouden aan de topklasse. De Ford herkent ­verkeersborden, bewaakt de dode hoek, remt zelf bij een ­dreigende botsing (tot max. 30 km/u) en schakelt van groot naar dimlicht als verblinding van een tegenligger dreigt.

Gedurfd karakter

Noem het druk, noem het gedurfd: de nieuwe Focus is met zijn ­gigantische grille en joekels van achterlichten in elk geval geen grijze muis. De lage, coupé-achtige daklijn heeft een keerzijde: achterin is deze Ford niet echt ruim, alhoewel ruimer dan in het vorige model. De spannende stilering van de buitenkant is ook in het interieur doorgetrokken. Dat leidt tot een tamelijk druk en daardoor niet altijd overzichtelijk dashboard. Gelukkig zijn veel functies ook vanaf het stuur te bedienen.

Sportief en zuinig

De Focus onderscheidde zich de afgelopen jaren al als uitdager in de Golf-klasse. Dat kwam vooral door zijn scherpe besturing en voorbeeldige wegligging. De nieuwe ­generatie rijdt nog even sportief, maar ­vertoont meer comfort en is minder hard geveerd dan voorheen. Bovendien gaat de sportiviteit nu samen met ­zuiniger motoren, die leiden tot veel versies in de 20-procent­bijtellingcategorie. Volgend jaar verschijnt overigens ook een volledig elektrische ­versie van de Focus.

Ford Focus
Motor
1.6TDCi diesel (95 pk)
Versnelling handgeschakelde zesbak
Prijs vanaf 23.245 euro
Energielabel A
CO2-uitstoot 109 g/km.
Verbruik 4,5 l/100 km.

Hyundai i40 – Serieus Passat-alternatief

Messcherpe aanval

Het heeft even geduurd, maar het razendsnel groeiende automerk Hyundai voelt zich inmiddels sterk genoeg voor een ­serieuze ­aanval op de VW Passat. Hyundai bevindt zich inmiddels in de top vijf van ’s werelds grootste autofabrikanten en noteerde vorig jaar nog een wereldwijde verkoopstijging van 24 procent. De prijzen van de i40 zijn nog niet bekend, maar dat de Zuid-Koreaanse ­autofabrikant vanaf juni een messcherpe prijs en volledige ­uitrusting als wapens meeneemt, zal duidelijk zijn.

Vijf jaar garantie

De sterk verbeterde kwaliteit van ­Hyundai wordt tegenwoordig in gezaghebbende, onafhankelijke statistieken keer op keer ­bewezen. Maar om de laatste twijfelaars over de streep te ­trekken, biedt het merk 5 jaar volledige garantie op dit nieuwe model. Heel wat anders dan VW, Ford of Opel, met hun fabrieksgarantie van 2 jaar. Ook de veiligheid getuigt van ­kwaliteit: met onder andere 9 airbags hoopt Hyundai op de maximale ­score in de EuroNCAP-crashtest.

Erg Europees

Deze Hyundai doet in weinig meer denken aan de Zuid-­Koreaanse auto’s uit het ­verleden. Hij is niet alleen vrijwel volledig in ­Europa ontwikkeld, er is ook rekening gehouden met onze lengte van de ­Europeanen en biedt de meeste zitruimte in zijn klasse. De bagage­ruimte in de station­wagon, de eerste versie die te koop zal zijn, is 553 liter groot. Van fiscaalvriendelijk karakter getuigt niet alleen de ­zuinigste diesel, maar ook de 1.6 GDI ­benzinemotor, die eveneens in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling.

Hyundai i40
Motor
1.7 diesel (115 pk)
Versnelling handgeschakelde zesbak
Prijs n.n.b.
Energielabel A
CO2-uitstoot 113 g/km.
Verbruik 4,3 l/100 km.

Opel Ampera – Eigen visie op autotoekomst

Niet hybride, niet elektrisch

General Motors heeft een heel eigen kijk op de alternatieve ­aandrijving voor de toekomst. De Ampera is geen hybride en ook geen volledig elektrische auto, maar een zogeheten elektro-auto met range-extender. De elektromotor wordt gecombineerd met een kleine benzinemotor, die de accu tijdens het rijden bijlaadt ­zodra die leeg begint te raken. Dit ­systeem moet dé oplossing zijn voor de beperkte reikwijdte van de volledig elektrische auto.
Geen uitlaatgas
Zolang je dagelijks niet meer dan 40 tot 80 kilometer maakt, rijdt deze Opel ­volledig elektrisch. Dat betekent geen uitlaatgas en nauwelijks geluidsoverlast, met een accu die ­binnen 4 uur is op te ­laden aan een gewoon stopcontact. De ­gecompliceerde techniek zorgt wel voor een hoge prijs: vanaf 42.900 euro. Maar Opel denkt dat dat geen groot probleem hoeft te zijn, dankzij 14 procent bijtelling en een leaseprijs van 729 euro.

Volwaardige gezinsauto

In tegenstelling tot volledig elektrische auto’s, waarvan de ­accu’s na 100 tot 150 kilometer leeg zijn, heeft de Ampera een ­reikwijdte van 500 kilometer, zodat je er ook gewoon mee op vakantie kunt. En op de Autobahn sla je dankzij de topsnelheid van 160 km/u ook geen gek figuur. Combineer dat met de ruimte om maximaal vier volwassenen plus hun bagage mee te nemen en je hebt een volwaardige gezinsauto.

Opel Ampera
Motor
elektromotor (150 pk) met 1.4 benzinemotor (100 pk)
Versnelling automaat
Prijs vanaf 42.900 euro
Energielabel A
CO2-uitstoot 40 g/km.
Verbruik 1,6 l/100 km.

Mercedes C-klasse – Net één grammetje te veel

Frisse neus

De C-Klasse, als sedan én stationwagon al jaren een van de meest verkochte auto’s in zijn segment, onderging onlangs een ­ingrijpende facelift. Er kwam niet alleen een nieuwe neus, ­inclusief led-dagrijverlichting, maar ook een fraaier interieur. Ronduit verrassend is de komst van een C-Klasse Coupé, vanaf juni in de showrooms. Deze sportieve tweedeurs is 4 cm ­lager dan de vierdeurs sedan en gaat de ­concurrentie aan met de BMW 3 Serie Coupé.

Technisch vernuft

De vernieuwingen leidden ook tot een aantal extra rijhulpjes, die tot nu toe aan de grotere Mercedessen voorbehouden waren. Zo is er Attention Assist: het systeem dat vermoeidheid bij de ­bestuurder waarneemt en dan – met de afbeelding van een kop koffie in het dashboard – aandringt op een rustpauze. Ook zijn er systemen die helpen de auto binnen de lijnen van de eigen ­rijstrook te houden of die zelf beginnen te remmen zodra een aanrijding dreigt.

Lager verbruik

Ook het verbruik van de nieuwe C-klasse is lager dan ooit. Alle motoren zijn voorzien van een startstop­systeem, de motorkap weegt minder, dankzij aluminium, de benzinemotoren kregen allemaal directe inspuiting, en ook de zeventraps-automaat is aangepast voor een lager verbruik. ­Ondanks deze inspanningen is het niet gelukt om een versie met 20 procent bijtelling te ­creëren. De 220 CDI heeft met 117 g/km de ­laagste CO2-uitstoot, maar dat is nog net één grammetje te veel om de fiscale grens te kunnen bereiken.

Mercedes C-klasse

Motor C220 CDI diesel (170 pk)

Versnelling handgeschakelde zesbak

Prijs vanaf 42.450 euro

Energielabel B

CO2-uitstoot 117 g/km

Verbruik 4,4l/100 km 
 

Markt zit weer in de lift

In 2010 werden in totaal 483.164 nieuwe personenauto’s in Nederland verkocht, een stijging van 24,8 procent. Ook dit jaar wordt er weer groei verwacht, al lopen de schattingen uiteen. Bovag heeft het over een aantal van 550.000, wat een record zou zijn, marktanalysebureau Aumacom denkt zelfs op 565.000 nieuwe auto’s uit te komen, terwijl de RAI-vereniging duidelijk voorzichtiger is. Duidelijk is in elk geval wel dat Nederland in de eerste 2 maanden van 2011 de vijfde automarkt van Europa is geworden, waar dat normaliter zevende is.

LPG helemaal ingezakt

De meeste auto’s in Nederland rijden nog altijd op benzine. Deze brandstof had vorig jaar een marktaandeel van 75,5 procent. De overige auto’s reden vooral op diesel (20,4 procent) of waren hybride (3,3 procent). Het aantal lpg-rijders stelt ­met 0,6 procent van de markt weinig meer voor. Het meest verkochte type auto is nog altijd de hatchback, gevolgd door de stationwagon en de MPV. De meeste auto’s hadden vorig jaar het energielabel B. Nederlanders rijden nog altijd het liefst in een grijze auto (31 ­procent), maar ook blauw (21 procent) en zwart (20 procent) zijn populair.
‘Nederland ontkent oliecrisis’
Nederland is te afhankelijk geworden van de auto. Dat kan een probleem worden als de olieprijzen verder stijgen, zoals valt te verwachten omdat conventionele olie steeds moeilijker te winnen is, schrijft ­historicus Vincent van der Vinne in het ­recente Nederland ontkent de oliecrisis. Uit het boek blijkt dat – in weerwil van de heersende opinie – autorijden in Nederland door de jaren heen steeds goedkoper is geworden. Om onze welvaart te kunnen handhaven, is daarom meer visie nodig dan verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u, aldus Van der Vinne.
‘Elektrisch niet dé oplossing’
De elektrische auto mag dan grote milieuvoordelen hebben ten opzichte van de benzineauto, het is niet dé oplossing voor alle problemen. Dat staat in het recente rapport The Electric Car Battery van SOMO (de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen). In batterijfabrieken in China worden bijvoorbeeld veel werknemersrechten met voeten ­getreden, en in Bolivia leidt de winst op het in de batterijen gebruikte lithium tot sociale onrust. SOMO-Onderzoeker Tim Steinweg concludeert: ‘In de discussie over de kosten en baten van elektrische auto’s moet verder worden gekeken dan alleen naar het gebruik. De productie van ­batterijen brengt wereldwijd grote schade toe aan mens en milieu.’

‘Auto voor jeugd niet meer op 1’

De auto daalt sterk in ‘emotionele voorkeur’ bij jongeren, aldus een recent onderzoek van Ronald Berger. Dat gebeurt nu nog vooral in ­grote steden, maar tegen 2025 wordt ­verwacht dat het overal gebeurt, en niet ­alleen in de geïndustrialiseerde landen. Ook de door hen ­ondervraagde studenten in Sjanghai zeiden ‘snel’ een keerpunt te ­verwachten in de attractiviteit van de auto als mobiliteitsconcept. Deze zogenoemde ‘demotorizing’-trend is een van de belangrijkste trends in de automotive sector tot 2025, aldus Ronald Berger, naast een hang naar kleinere auto’s, de opkomst van Azië en van hybrides, de flexibilisering van de ­industrie, een gebrek aan goede ingenieurs en de komst van nieuwe businessmodellen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Autofeest als vanouds

De AutoRAI probeert de dalende bezoekersaantallen van de afgelopen jaren te keren met een autofeest als vanouds. Het tweejaarlijkse ­evenement kent deze keer weer ­merkenstands, in tegenstelling tot de laatste (crisis)editie. De AutoRAI is van 13 tot 23 april doordeweeks open van 12.00 tot 22.00 uur voor 16,50 euro en in het ­weekend van 10.00 tot 17.00 uur, voor 18,50 euro. Een van de grote attracties is het zogeheten Innovatief Rijden, waarbij ­bezoekers zelf achter het stuur mogen kruipen van een elektrische of extra zuinige auto en een parcours door Amsterdam rijden. 

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online