Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Antoine Ligtvoet (Colt Group)

Hij is de tweede ceo van buiten de familie en ook de tweede Nederlandse topman: Antoine Ligtvoet van het Britse Colt Group. 'We bevallen kennelijk goed'.

 

WERELDMANAGER

Nederlanders. Je komt ze overal in de wereld tegen. Ook in het mondiale bedrijfsleven. Elke donderdag portretteren we zo’n Hollandse manager in het buitenland.

Deze editie:
Antoine Ligtvoet
> ceo van het Britse Colt GroupRuim zeventien jaar geleden begonnen als junior verkoper, vandaag de dag kapitein van het schip. En in de jaren daartussen heeft Antoine Ligtvoet (45) wel zo’n beetje alle afdelingen van het Engelse familiebedrijf Colt Group (in Nederland beter bekend als Colt International) gezien. Hij deed operations management, werkte als marketeer, zat op de ontwikkelingsafdeling, gaf leiding aan de productielijn en stuurde als interim-manager een aantal reorganisaties aan. Acht jaar geleden trad de Nederlander toe tot the board of directors. Sinds juli 2008 is hij de aanvoerder van die club.

Tweede Nederlandse ceo

“Ik ben pas de tweede ceo van buiten de familie”, zegt Ligtvoet. “Mijn voorganger kwam overigens ook uit Nederland. Dat bevalt ze blijkbaar goed. Het klinkt een beetje cliché, maar Nederlanders zijn direct, spreken goed hun talen en kunnen makkelijk omgaan met verschillende culturen.”

En als algemeen directeur van Colt Group is vooral dat laatste aspect geen overbodige luxe. Het bedrijf is in maar liefst 44 landen actief. Daar biedt het een brede lijn producten aan voor de klimaatbeheersing op de werkplek. Van airco tot zonwering, brandbeveiliging en ventilatieoplossingen. De omzet in 2009 bedroeg bijna 170 miljoen Britse pond (205 miljoen euro). Daarvan bleef 7,6 miljoen (9,2 miljoen) over als winst.

3 vragen aan de wereldmanager:

1. Volgende baan
Mijn ambitie is om nog eens aan de slag te gaan voor een nog groter en waarschijnlijk dus beursgenoteerd bedrijf.

2. Voor het laatst iemand ontslagen
Dat was in november vorig jaar. Moeite? Nee. Het betrof een fraudegeval. Daar moet je keihard tegen optreden.

3. Ergernis op het werk
De traagheid die je soms in processen ziet, al weet ik dat dit bij de groei van een bedrijf hoort. Mensen die mij kennen krijgen bij het lezen van dit antwoord waarschijnlijk meteen een glimlach op hun gezicht.
Het hoofdkantoor van Colt Group staat in de Zuid-Engelse stad Havant. Ligtvoet woont echter nog gewoon in Nederland. Drie dagen werkt hij hier, één dag in de week zit hij in Duitsland en dan is er nog het wekelijkse tripje naar Havant. Verder reist de Nederlander zo’n twee keer per jaar naar de vestigingen in Azië, eenmaal naar Zuid-Amerika en bezoekt hij diverse malen het Midden-Oosten.

Onregelmatige werkweek

Een onregelmatig leven dus. Maar daar wen je aan, zegt Ligtvoet. “Het is een enorme verrijking dat je op zoveel verschillende niveaus van zoveel verschillende culturen mag proeven. Natuurlijk, het reizen heeft ook een schaduwzijde. Je bent vaak weg van huis. Het is belangrijk dat je ondanks het onregelmatige karakter van je werk toch de juiste balans weet te vinden met de situatie thuis. Dat gaat goed. Ons gezin is ook al wel aan dit ritme gewend. Mijn eerdere functies bij Colt hadden namelijk ook een internationaal karakter.”

Duitse hiërarchie

Wanneer Ligtvoet over de grenzen aan het managen is, gebeurt dat met name in Duitsland en Groot-Brittannië. Over de verschillen in aanpak hoeft hij niet lang na te denken. “Als Nederlander in Duitsland moet je altijd in de gaten houden dat hiërarchie daar nog een veel belangrijkere rol speelt. Bij ons klopt iemand gewoon op je deur en komt hij binnenlopen. ‘Heb je even?’ Dat zou een Duitser nooit doen. Die loopt eerst keurig netjes naar de secretaresse en maakt dan een afspraak.

Bij Engelsen blijft altijd de vraag: wat wordt er gezegd en wat wordt er bedoeld? Daar ga je als Nederlander in het begin nog wel eens de mist mee in. Ik heb dat lange tijd als excuus kunnen gebruiken, maar dat werkt niet voor eeuwig natuurlijk. Je leert die momenten overigens vanzelf wel herkennen.”

Invloed van crisis

De crisis? Die lijken ze in Duitsland al lang weer vergeten. Natuurlijk kreeg Colt Group wat klapjes te verwerken in 2009. Het bedrijf dat sterk leunt op activiteiten in de bouw zag zich door de economische malaise genoodzaakt om het personeelsbestand terug te schroeven van 1000 naar 850 man. In Duitsland bleef de orderportefeuille echter vrijwel constant op niveau.

In Duitsland gaat het al weer een tijdje crescendo. De huidige jubelstemming bij onze oosterburen is ook Ligtvoet niet ontgaan. “Wanneer ik in Duitsland ben, dan proef ik een zekere trots bij de mensen. Trots dat de economie het zo goed doet, in tegenstelling tot veel andere Europese landen. Het leidt er wel toe dat we steeds meer moeite krijgen om goede mensen te vinden. De vraag naar vakkrachten is al zo groot dat we onze wervingsactiviteiten hebben uitgebreid naar de Nederlandse markt. Daarnaast zetten we de komende jaren nóg meer in op het opleiden van eigen mensen. Zo hebben we in Kleve zelfs een eigen opleidingscentrum.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aansluiting onderwijs bedrijfsleven

De niveauverschillen tussen jonge medewerkers uit Nederland en Duitsland zijn volgens Ligtvoet overigens niet bijster groot. “Wel kun je zeggen dat de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven daar iets beter is geregeld. In Duitsland duren de stageperiodes namelijk veel langer.”

Over de toekomst van Colt Group maakt Ligtvoet zich ook geen zorgen. Ondanks het terugschroeven van het personeelsbestand was 2009 qua omzet het beste jaar ooit. Inmiddels is de aantrekkende wereldeconomie alweer duidelijk te merken in het orderboekje van het bedrijf. Twee maanden geleden sleepte het zelfs de grootste opdracht in de 80-jarige bedrijfsgeschiedenis in de wacht: het nieuwe dak van het Centraal Station van Den Haag. 

> Bekijk alle Wereldmanagers

‘Vurige en doortastende’ Fernandez moet het werk van Hein Schumacher bij Unilever afmaken

Op het cv van Fernando Fernandez prijkt slechts één werkgever, Unilever. De Argentijn klom in 37 jaar op van financieel analist tot topman van de multinational. Nu mag hij gaan afmaken wat vertrekkend ceo Hein Schumacher begonnen is.

fernando fernandez unilever ceo
Fernando Fernandez, de huidige cfo en beoogde nieuwe topman van Unilever. Foto: Unilever

Fernando Fernandez heeft wat je noemt een overzichtelijk cv. Daarop staat slechts één werkgever: Unilever. De Argentijn is wat ze bij Unilever een lifer noemen, iemand die al (vrijwel) zijn hele leven bij de multinational werkt.

De 58-jarige Fernandez studeerde economie aan de Universiteit van Buenos Aires. Na zijn afstuderen begon hij op zijn 21e bij Unilever in Argentinië, als analist bij het financiële team. Hij ging nooit meer weg.

Fernandez zag in zijn bijna 40-jarige carrière bij Unilever veel ceo’s komen en gaan. Nu wordt hij zelf topman, ruim een jaar na zijn benoeming tot financieel directeur. Hij volgt Hein Schumacher op, die afgelopen dinsdag als donderslag bij heldere hemel zijn aftreden aankondigde.

In tegenstelling tot zijn opvolger zat de vertrekkend topman maar kort bij Unilever, nog geen twee jaar. Eind mei verlaat hij het concern definitief.

Wieden in merkportfolio

Het is nu aan Fernandez om de koers die hij als cfo hielp vorm te geven, verder uit te rollen. De Argentijn is een van de architecten achter Unilever’s Growth Action Plan, de strategie om fors te snijden in het portfolio van 400 merken en de focus te verleggen naar de dertig labels die het meeste opleveren. Samen zijn deze ‘power brands’ goed voor 30 procent van de totale omzet.

Minder diversiteit, meer focus op mondiale schaalgrootte en marketing en op grotere innovaties dus. Het achterliggende doel is duidelijk: de aandeelhouderswaarde moet worden gemaximaliseerd.

Lees ook: Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

De saneringen treffen vooral de voedingstak: oer-Hollandse merken als Conimex en Unox werden verkocht, De Vegetarische Slager staat in de etalage. Ook de afsplitsing van de ijsdivisie, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s, is onderdeel van het plan.

Opmerkelijk duo

Schumacher en Fernandez vormden een opmerkelijk duo, zegt Callum Elliot, analist bij Bernstein, tegen de Financial Times. Hij omschrijft Schumacher als ‘ingetogen’ en Fernandez als ‘vurig en charismatisch’ – meestal is het in de dynamiek tussen ceo en cfo precies andersom.

Elliot: ‘In dat licht is zijn promotie geen verrassing. Het gaat om de timing en de manier waarop.’ Schumacher legt zijn functie vrijwel direct neer, per 1 maart 2025. Dat is over minder dan een week.

Lees ook: Hein Schumacher vertrekt bij Unilever: ‘Beleggers en bestuur willen harder, sneller en meer’

Het lijkt erop dat beleggers ongeduldig zijn geworden. Dat schemert ook door in de aankondiging van Fernandez’ benoeming. Bestuursvoorzitter Ian Meakins prijst zijn ‘doortastende en resultaatgerichte aanpak’ en zijn vermogen om snel veranderingen door te voeren. Eigenschappen die volgens analisten ook in de smaak vallen bij investeerders.

Internationale rollen

fernando fernandez ceo unilever
Fernando Fernandez. Foto: Unilever

Wat verder voor de nieuwe topman spreekt, is dat hij excelleerde in eerdere rollen. De eerste veertien jaar van zijn loopbaan werkt de lifer in Argentinië, waar hij zich breed ontwikkelt.

Na verschillende financiële functies maakt hij de overstap naar inkoop, sales en marketing. Uiteindelijk schopt hij het tot president Hair Care van de Latijns-Amerikaanse markt, vervolgens van de Europese, een functie waarvoor hij naar Frankrijk verhuist.

Fernandez zal nog vaker verhuizen. In 2007 wordt hij executive vice president voor de Filipijnen, daarna voor Brazilië en uiteindelijk voor de Latijns-Amerikaanse markt als geheel.

In New York maakt hij indruk als president van de divisie Beauty & Wellbeing, een van de snelst groeiende onderdelen en niet geheel toevallig ook een divisie waarop meer focus komt te liggen. Met merken als Dove en Vaseline was de tak het afgelopen jaar goed voor ruim een vijfde van de groepsomzet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onderdeel van de strategie is een ‘meedogenloze focus’ op volumegerichte groei, zegt Fernandez daarover in een bedrijfsinterview. Zijn rol omschrijft hij als die van een enabler en simplifier, iemand die zaken simpeler en aangenamer maakt.

Lees ook: Hoe het rebelse Ben & Jerry’s wordt vermalen in de winstmachine van Unilever

Power shift bij Unilever

Nu schuift het bestuur hem – man van de cijfers – naar voren om de onder Schumacher ingezette transformatie van Unilever te versnellen. Wie oplette, kon de power shift de afgelopen maanden al een beetje zien. Fernandez kreeg er begin dit jaar extra taken bij – en een salarisverhoging van 7,5 procent, boven op zijn vaste jaarvergoeding van 1.175.000 miljoen euro (exclusief bonussen).

Naast de financiën komen onder andere ook de toeleveringsketen, inkoop en digitale technologie onder zijn hoede. De uitbreiding van zijn takenpakket is in januari niet het enige item op de rol, er vinden ook veranderingen in het leiderschapsteam plaats. Chief supply chain officer Reginaldo Ecclissato wordt gepromoveerd tot president voor One Unilever Markets, de Nederlander Willem Uijen volgt hem weer op.

Uijen rapporteert direct aan Fernandez en zal dat vanaf maart aan zijn tijdelijke opvolger doen, waarnemend cfo Srinivas Phatak. Unilever is een ‘grondig intern en extern’ zoekproces gestart naar een nieuwe financiële topman.